Historie automobilky Mercedes-Benz

Hned na úvod se sluší říct, že Mercedes-Benz nikdy nebyla automobilka. Jde o obchodní označení vozů firmy vzniklé po 20. letech minulého století. To ale neznamená, že je historie značky Mercedes-Benz nezajímavá.

Nejstarší automobilka na světě

Za vznikem značky Mercedes-Benz stojí dvě automobilky. První z nich vznikla v roce 1883 v Mannheimu a založil ji Carl Benz. Ten už v roce 1879 vyvinul dvoudobý spalovací motor.

V roce 1883 Benz opustil firmu Mannheimer Gasmotorenfabrik a s Maxem Casparem a Friedrichem Wilhelmem Eßlingerem založili společnost Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren Fabrik.

Carl Benz si o tři roky později patentoval tříkolový vůz s označením Benz Patent-Motowagen Nummer 1. Díky tomu se v roce 1886 stává prvním výrobcem automobilů v Německu.

Výroba vozů probíhala ve spolupráci s kolářskou dílnou Kalkreuther. Benz dodával podvozky a motory, koláři na ně montovali karoserie a nástavby. I přes změny ve vedení se firmě dařilo – v roce 1899 zaměstnávala 430 lidí a celkem vyrobila přes 1700 vozů.

Odchod a návrat zakladatele

Ačkoliv Benzova továrna rozšiřovala výrobu a pro výrobu motorů stavěla nové fabriky, ekonomicky neprosperovala. Největším konkurentem byla stuttgartská automobilka Daimler-Motoren-Gesellschaft, kvůli které Benzovy prodeje klesaly.

Na počátku nového století tak Benzova firma zaměstnala Mariuse Barbarou, který s Benzem vymyslel novou modelovou řadu. Firma ji ale prezentovala výhradně jako Barbarouovu a Benz z firmy v roce 1903 uraženě odchází.

Nová konstrukce ale neuspěla a Barbaroua spolu s jedním z majitelů odešly z firmy. Po roce se proto vrátil Benz, který zaměstnal svoje konstruktéry. Spolu s nimi se mu dařilo na poli závodních i cestovních vozů a prosadil se na německém trhu.

Výroba automobilů se stala hlavním výrobním programem. Ačkoliv během první světové války firma vyráběla letecké motory, brzy po válce se v roce 1921 vrátila firma k původní koncepci.

Ve stejný čas, o pár kilometrů dále

O hlavním konkurentovi Benzova závodu jsme již psali. V historii Mercedesu ale sehrál výrazně větší roli. Daimler v roce 1890 založili Gottlieb Daimler a Willhelm Maybach. Malá automobilka se zaměřovala na výrobu vlastního vozu.

Prvotní výroba ale byla nákladná, a do firmy přišli další investoři. Spolu s nimi se změnil název na DMG. V roce 1896 navíc firmu navštívil Emil Jellinek. Ten si objednal závodní vůz Phönix 8 PS, se kterým vyhrál v roce 1899 několik automobilových závodů.

O pár let později se Jellinek stal členem představenstva a objednal si nový, silnější, vůz s výkonem 35 koní. Ten pojmenoval po své dceři Mercédès Jellinek – vznik nové automobilové značky byl na světě.

Daimler uspěl hlavně na poli inovací. V roce 1907 představil první vozidlo s pohonem všech čtyř kol a v roce 1921 vůz s přeplňovaným pohonem. Díky tomu navýšil výkon až na 40 koní při objemu pouhých 1,6 litru.

Sloučení dvou gigantů

Ve dvacátých letech se do představenstva Benzovy firmy dostal Jakob Schapiro. Ten pomocí barterových obchodů, odvážných spekulací a manipulací získává ve firmě většinový podíl.

Podobný postup jako u Benz & Cie. zvolil Schapiro i u dalších německých automobilek včetně Daimleru. Jeho neobratné manipulace ale způsobily bankrot většiny firem, v jejichž představenstvu stanul.

Předseda dozorčí rady Benz & Cie. proto v roce 1924 bil na poplach a začal jednat o fúzi dvou největších konkurentů – Benz & Cie. a Daimleru. To se mu nakonec povedlo a 1. července 1926 došlo ke spojení obou firem s názvem Daimler-Benz AG.

Od počátku firmy je jejím symbolem trojcípá hvězda. Ta symbolizuje Daimlerovu myšlenku třech elementů – zemi, vodu a vzduch. Obruč kolem ní zase patří Benzovi a jeho vítězným vavřínovým věncům.

Roky stabilního vývoje

Jako první po sloučení z linky vyjel model Mercedes S. Známější je ale jeho starší bratr Mercedes 770 poháněný motorem o objemu 7,7 litru.

Navzdory přerušení výroby během druhé světové války se firmě dařilo. Brzy po válce zařadila do výroby Mercedes-Benz 170V, který ale neslavil u finančně zdecimovaného německého obyvatelstva velký úspěch.

Zlom přišel v roce 1953. Mercedes-Benz 180 měl inovativní prvky, větší interiér a řidiči z něj lépe viděli. Následoval ho model 300 SL Flügeltürer, kteří odborníci v roce 1999 označili jako sportovní vůz století.

Symbol německé prosperity

Ze značky Mercedes-Benz se stalo synonymum nejen pro luxusní vozy. Na konci 60. let vyvinulo první kombi W123. V roce 1978 z linky vyjel turbo diesel s označením 300 SD.

Zajímavé jsou také Mercedesy třídy G ze 70. let. Ty představují terénní offroady, jež se v některých ohledech nápadně podobají Jeepu nebo Hummeru. Patří mezi ně také papamobil se speciální výbavou určený pro přepravu papeže.

Revoluční koncepce elektromobilu?

Do dnešního dne spatřilo světlo světa celkem 18 modelových řad. Mercedes-Benz vyrábí sportovní vozy, SUV i MPV.

V poslední době se Mercedes-Benz prosazuje i na poli elektromobility. Zajímavý je zejména jeho koncept Vision EQXX. Ten během testů v roce 2022 dominoval díky nájezdu přes 1000 kilometrů na jedno nabití. Vůz dosáhl extrémně nízké spotřeby 8,7 kWh na 100 kilometrů.

Zdá se tak, že navzdory spalovacímu motoru Carla Benze naopak značku opanují elektromotory. Důležité ovšem je, že v duchu všech předchozích rozhodnutí se jedná o dlouhodobou koncepci, která značku spíše posílí, než přivede do problémů.

Mohlo by Vás zajímat

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, že na to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek. Cenu pojištění ovliv...
Německá automobilka Audi patří k nejprodávanějším německým značkám. Do skupiny Audi AG řadíme i jména jako Lamborghini, Bentley a motocykly Ducati. Páteř výroby ovšem tvoří automobily Audi. Ne vždy to...
Možná nejznámější německá automobilka BMW neměla na růžích ustláno. Dnes ji bereme jako symbol pohodlí a luxusu, během historie ale prošla mnoha změnami a několikrát pozastavila výrobu. Jak se psala h...
Česká automobilka Škoda Auto a.s. je v současné době největší zaměstnavatel na území naší republiky a sbírá prvenství v žebříčku nejvíce prosperujících firem u nás. S mladoboleslavskou automobilkou se...