Německá automobilka Audi patří k nejprodávanějším německým značkám. Do skupiny Audi AG řadíme i jména jako Lamborghini, Bentley a motocykly Ducati. Páteř výroby ovšem tvoří automobily Audi. Ne vždy tomu ale tak bylo. Za minulý rok se prodalo téměř 1,7 milionů vozů Audi. Automobilka se rychle zvedá i po zásahu koronavirovou pandemií. Za poslední rok se pyšní příjmy 53,1 miliard euro a rychle se dostává na hodnoty před výrobní krizí.
Začátky v Benzově továrně
Za vznikem stojí Němec August Horch. Ten začal s výrobou automobilů vlastní značky v roce 1899 přímo pod zraky Carla Benze. Už za dva roky vyjel z automobilky první automobil A. Horch & Cie. Jeho naležato uložený dvouválec o výkonu 5 koní způsobil revoluci. V roce 1904 započala sériová výroba tohoto vozu, která nechala vzniknout typickému uložení motoru ve vozech Audi. August Horch se ovšem v roce 1909 nepohodl se správní radou a z firmy odešel. Tak zní oficiální verze. Ve skutečnosti za jeho odchodem stály finanční problémy – Benz si výrobu zkrátka nemohl dovolit.
Horch z firmy sice odešel, plány na vlastní vozy ale žily dál. Problém ovšem spočíval v právech, která si na vozy ponechala Benzova továrna. Z bryndy ho vytáhl syn obchodního partnera Franze Fikentschera. Tento latiny znalý student přeložil Horchovo jméno do tohoto zaniklého jazyka a vznikla značka Audi – slovo v němčině i latině znamená „Poslouchej“. Události nabraly ráz a 25. října 1910 vzniká v německém Cvikově firma Audi Automobilwerke GmbH Zwickau. O dva roky později vyjíždějí z linky Audi Typ A s objemem 2612 ccm a o chvíli později i vylepšené verze Audi Typ B. Do roku 1912 se prvního modelu prodalo 140 kusů.
Úspěch díky rakouské rallye
Na finančně zajímavější trhy se ale Horchova firma prosadila až s modelem Audi Typ C. Vůz se jako první zúčastnil rakouské „alpské“ rallye, kterou s přehledem ovládl a odnesl si pohár vítěze. Po úspěchu na rakouské rallye se výroba rozjela ve velkém. V roce 1920 odchází zakladatel Horch na ministerstvo dopravy a firmu přebírá představenstvo. Chod firmy to ale nijak neovlivnilo. Během dvacátých let firma inovuje svoje vozy. Model Audi K přichází jako první s do té doby nevídaným řízením vlevo. Řidičům vyhovoval lepší přehled o protijedoucích vozidlech a jak všichni řidiči ví, systém postupně přebraly všechny značky.
Předválečné rozdělení firmy
Během ekonomické krize firmu kupuje Jørgen Rasmussen – zakladatel automobil DKW. Ten v roce 1928 získává majoritní podíl a dostává se do čela firmy. O čtyři roky později v rámci podpory automobilového průmyslu iniciuje Saská národní banka fúzi čtyř velkých automobilek – Audi, DKW, Horch a Wanderer. Skupina přijímá název Auto Union AG a sídlí v Saské Kamenici.
K této příležitosti vzniklo logo Audi se čtyřmi kruhy. To symbolizuje spojení čtyř firem, které se staly dvojkou na trhu. Firmy si spravedlivě rozdělují trh. DKW vyrábí malé automobily a motocykly, Wanderer vozidla střední třídy, Audi se zaměřuje na středně velká prémiová vozidla a Horch na luxusní vozy pro movitou klientelu.
Poválečná doba znamená pro Audi krok zpátky. Audi jako taková prakticky končí. Původní továrna ve Cvikově se stává součástí východního Německa a během padesátých let se zde vyrábějí Trabanty. Původní Auto Union se soustředilo v Ingolstadtu. Díky Marshallovu plánu zde probíhala obnova německé ekonomiky a Audi se dostala do vlastnictví Daimleru. Firma do ní sice investovala, ale neviděla v ní potenciál. Na prémiové vozy neměla německá klientela peníze.
Nástup moderní éry
V 60. letech zapomenutou Audi kupuje Volkswagen. Ten Auto Union původně pořídil jen na zvýšení výrobních kapacit jejich Brouka, v Audi ale viděl větší potenciál. Skupinu proto přejmenovává na Audi a v roce 1965 uvádí na trh model Audi 72. Tento model koncepcí navazoval na dvacáté roky a největší rozkvět firmy. Motor byl uložený podélně vpředu a poháněl přední kola. Tento systém využívá Audi ve svých vozech dodnes. Konstruktéři původní Audi přitom potají vyvíjeli model Audi 100. Ten nakonec představili řediteli Volkswagenu, který z něj byl nadšený a uvedl ho do výroby. Nový model se stal hitem a postupně se vyráběl i v továrnách, kde do té doby vyjížděly pouze vozy mateřské firmy.
Na svoji chvilku slávy ale automobilka Audi stále čekala. Ta přišla v osmdesátých letech, kdy vyjel první osobní vůz s pohonem na všechna čtyři kola – Audi Quattro. Vozy s pohonem 4×4 zažívaly najednou obrovský boom. Toho firma využila a netypickým způsobem představila Audi 100 CS. Pohon všech čtyř kol demonstrovala tím, že s vozem řidič vyjel na lyžařský skokanský můstek. Přichází ale rok 1988 a nový vlajkový model. Vůz Audi V8 využíval vidlicový osmiválec, který konstruktéři uložili podélně vpředu. Společně s pohonem všech čtyř kol se jednalo o skutečného trhače asfaltu a jeden z nejsilnějších vozů své třídy.
Od devadesátých let Audi pravidelně představuje nové vozy, které se drží zažitého konceptu. V roce 2008 Audi prodala svůj první milion vozů za rok a díky pohonu čtyř kol se stala oblíbenou ve třídě SUV. Drobný pád si automobilka zažila během kauzy dieselgate, která poškodila celý koncern Volkswagen. Kvůli tomu ztratila na své největší konkurenty BMW a Mercedes-Benz a dnes proto stojí až na bronzovém stupni na poli prémiových vozů.