Možná nejznámější německá automobilka BMW neměla na růžích ustláno. Dnes ji bereme jako symbol pohodlí a luxusu, během historie ale prošla mnoha změnami a několikrát pozastavila výrobu. Jak se psala historie BMW? Mladí lidé považují vozy BMW za symbol statutu, senioři si cení pohodlí a komfortu. BMW dnes tvoří jeden z pilířů německého automobilismu a mnichovské vozy potkáváme po celém světě.
Motory pro nebeské jezdce
Na počátku historie BMW stála dvojice Karl Friedrich Rapp a Julius Auspitzer. Ti spolu v roce 1913 založili firmu Rapp Motorenwerke, která vyráběla letecké motory. Jejich motory byly ale těžké a při letu vibrovaly. Zakladatele a technika Rappa tak nahradil designér Max Friz. Ten vyvinul motory s označením BMW Typ III a dostal se do vedení firmy. V roce 1917 se firma přejmenovala na Bayerische Motoren Werke a změnila logo na motivy modrobílé bavorské vlajky. Letecké motory BMW IIIa se cenily především pro nízkou spotřebu paliva a výkon ve výškách. Růst firmy ukončila první světová válka a poválečné reparace. Kvůli nim byla nucena firma ukončit výrobu a téměř zanikla. Situaci zachránil Camilio Castiglioni, který v BMW viděl potenciál. V roce 1922 skoupil práva na značku Bayerische Motoren Werke a přebral výrobu motorů i se zaměstnanci. Právně se ale výroba přenesla pod firmu Bayerische Flugzeuwerke, která se rovněž před válkou zaměřovala na letecký průmysl. Tím tak BMW vyňal z reparací a odstartoval novou etapu firmy. Dvacátá léta se nesla v duchu motocyklů. Firma vyvinula model BMW R32. Tento cestovní motocykl představil vývojář Max Friz, který v něm přejel bavorské hory. Motocyklů vzniklo celkem 3090 kusů a navázaly na něj další modely.
Automobilka s vlastní tváří
S nákupem značky Dixi z Eisenachu se firma vydala na automobilové pole. Hned první model 3/15 DA1 z roku 1931 se stal úspěšným. Následovný model 3/15 DA2 se už navíc prodával pod značkou BMW.V roce 1932 přichází BMW s prvním vozem zcela navrženým jejich konstruktéry. Model 3/20 PS poháněl čtyřválcový motor, který se inspiroval u konkurenčního Austin 7. Vozy navíc získaly typickou přední masku ledvinovitého tvaru, která přetrvává dodnes. Další modely na sebe nenechaly čekat. BMW 303 představilo první šestiválec, kterými značka osazuje svoje vozy dodnes. Následovaly modely 309, 315 a 319, jež měly velký vliv na zisky a rozvoj automobilky.
Brzda v podobě druhé světové války
Stejně jako před čtvrtstoletím, i během čtyřicátých let vývoj zabrzdily poválečné reparace. Východoněmecké závody v Eisenachu se dostaly do rukou SSSR, která s nimi měla vlastní plány – plánovala výrobu svých vlastních vozů BMW, k čemuž ale nikdy nedošlo. V rukou původního vedení zůstaly mnichovské závody, které ale měly na tři roky pozastavenou výrobu. S rozvojem tak firma začala v roce 1948, kdy se vrátila k výrobě motocyklů. První poválečný vůz vyjel z linky až v roce 1952. BMW 501 nastartoval výrobu, největší průlom ale zaznamenaly modely 503 a 507 z roku 1956. Ty se mezi sběrateli dodnes považují za nejcennější vozy značky. V padesátých letech se automobilka BMW dostávala zpět na čtyři kola. BMW 507 podpořil především odběr zákazníků z USA. Jeden vůz si pořídil i zpěvák Elvis Presley, když během své vojenské služby v padesátých letech sloužil v Německu. Vozy nastartovaly výrobu, nezaznamenaly ale výrazný obchodní úspěch. Proto vedení firmy přistupuje k nákupu licence italských automobilů Isetta. Tyto miniatury měly konkurovat legendárním Broukům a vyrobilo se jich přes 100 tisíc kusů.
Automobily nové třídy
Velký boom pro značku znamenala šedesátá léta. Po fúzi s Daimler-Benz došlo k redefinování směru a v roce 1962 firma představila sérii čtyřdveřových sedanů a o tři roky později luxusní kupé. Všechny modely měly čtyřválcové motory, kotoučové brzdy a nezávislé zavěšení všech kol. Na vozech kupé se také poprvé objevil Hofmeisterům oblouk – opačně zalomená část C sloupku v místě spojení s pontonem karoserie. Série kupé a luxusních vozů definovala BMW jako výrobce sportovních vozů. Vozy si oblíbili mladí lidé jako dostupný symbol luxusu a kvality. Sedmdesátá léta se pro značku nesla ve stylu rozvoje do zahraničí. Jako první si BMW podmanilo v roce 1973 Francii, kde založila dceřinou společnost. BMW dominovalo i na závodech. Ať už se jedná o okruhy, závody do vrchu nebo sprinty, vozy BMW se dostávaly na přední příčky tabulek. O automobilech se mluvilo jako o závodních vozech na každý den a významně získaly na popularitě. V té době BMW změnilo modelová označení. První byla řada 5, která figurovala jako mezistupeň mezi populárními „nuladvojkami“ a velkými šestiválci. V roce 1975 ji následovala řada 3 jako nástupce řady 02. Pod označením 6 najdete šestiválcová čtyřmístná kupé – nejelegantnější, ale také nejdražší vozy. Do řady 8 v BMW zařadili to nejluxusnější, co značka nabízí.
Vstříc moderní budoucnosti
Dnes BMW představuje symbol rychlého nástupu a kvality. Firma přidala řady M (Motorsport) a Z (Zukunft – budoucnost). První se zaměřují na sportovní vozy, pod označením Z najdete roadstery. V současnosti vstupuje BMW i na trh s elektromobily. Poslední model i4 představuje konkurenta pro americkou Teslu 3. Mezi nejpopulárnější elektromobily ovšem patří BMW i3. BMW řadíme k jedné z největších automobilek. Jak ale ukazuje historie, ne vždy tomu tak bylo. Firma si prošla několika krizovými obdobími, díky příslovečné německé píli se ale dostala na vrchol.