Pod značkou Maserati si představíme silné sportovní vozy italské designové školy. Tradiční italská značka sídlí v Modeně a Italové jsou na ni patřičně hrdí. Není tomu ale ani půl století, kdy Maserati patřilo severním sousedům. Historie Maserati je spojena se závodními okruhy. Není tedy divu, že její největší konkurenty představuje Ferrari. Do vývoje ale promluvily i automobilky Fiat a Citroën.
Tradiční rodinná firma
U zrodu značky stála šestice bratrů Maserati. Carla, Alfieri, Binda, Ettore, Ernesta a Maria od mládí fascinovaly automobily. Ernesto a Alfieri se dokonce posadili i za volant závodních monopostů a vyhrávali ceny na okruzích.
Nejstarší z bratrů Carlo v 17 letech navrhl svůj první jednoválcový motor a v roce 1898 si ho najal Fiat jako testovacího pilota. V roce 1903 ale Fiat opustil a začal pracovat jako pilot ve firmě Issota Fraschini. V té době do firmy přivedl mladšího bratra Alfieriho. Ten ve firmě zůstal i po jeho odchodu v roce 1908. Carlo bohužel umírá ve svých 39 letech v roce 1910. V tu dobu po sobě zanechává koncept leteckého motoru a vzor pro mladší sourozence.
V Carlově odkazu pokračoval Alfieri, který se v roce 1913 přestěhoval do Bologni, aby pracoval v servisním středisku Issota Fraschini. Už v roce 1914 se svými bratry Ettorem a Ernestem založili značku Alfieri Maserati.
Nová automobilka se zaměřovala na nájemnou výrobu. Už na jejím počátku ale vzniklo legendární logo s trojzubcem, které navrhl další z bratrů Mario, který od mládí projevoval výtvarný talent.
Odvážný krok s výrobou vlastního vozu učinila firma až v roce 1926, kdy z linky vyjel vůz Tipo 26. Ten představil na závodech Targa Florie Alfieri Maserati, který zvítězil v kategorii do 1,5 litru.
Úspěchy na okruzích, problémy na účtech
Vítězství na okruzích utvrdilo vedení firmy ve výrobě vlastních vozů. Jejich auta sice sbírala poháry na Velkých cenách, firma ale neprosperovala.
V roce 1932 navíc zemřel Alfieri Maserati a z firmy odešel i Bindo Maserati. Přestože Maserati na závodních okruzích konkurovalo značkám jako Bugatti či Alfa Romeo, rozpad vedení způsobil úpadek firmy.
V roce 1939 do firmy proto vstoupili bratři Olsiovi a zabránili krachu. Závod přestěhovali do Modeny, kde Maserati sídlí dodnes. S modelem Maserati 8CTF prorazili v Americe, když v něm pilot Wilbur Shaw vyhrál 500 mil Indianapolis.
Poválečná změna koncepce
Po druhé světové válce firma změnila svůj směr. Od závodních vozů přechází na výrobu cestovních vozů kategorie grand tour – výkonné automobily navržené pro cestování vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti.
Snahy o závodních úspěchy ale Maserati nevzdalo. V 50. letech navázalo na okruhovou tradici a vůz Maserati 250F vyhrál celkem 30 závodů Velké ceny. Po sezóně v roce 1956, kdy Maserati svedlo souboj s prestižním Ferrari, se automobilka z okruhů stáhla a přesedlala na malovýrobu cestovních vozů.
Jeden z prvních modelů představoval nevýrazný Maserati A6. Velké věci se děly až s uvedením Maserati 3500GT. Dvoudveřové kupé s hliníkovou karoserií od firmy Touring si oblíbili hlavně američtí řidiči.
Vozu s objemem 3,5 litru se prodalo celkem 3000 kusů. Díky tomu automobilka získala peníze na další vývoj a pokračovala ve svém chodu.
Vývoj nejúspěšnějšího modelu
Z úspěchu posledního modelu těžilo Maserati Quattroporte. Dodnes se jedná o nejúspěšnější vůz a automobilka ho v různých variantách stále vyrábí.
Tento sedan byl původně na papíře určený k závodění. Postupně se z něho stal ale osobní cestovní vůz vyšší třídy a ikona italské elegance.
Třetí nejznámější model představuje Maserati Ghibli. Tento agresivní sporťák vzhledem vyjel z linky v roce 1966 a poháněl ho vidlicový osmiválec s objemem 4,7 litru.
Za jeho vzhledem stojí designér Girgetto Giugiaro, který vycházel z modelu Maserati Mexico. Ten o svém vozu prohlásil, že se jedná o jeho nejhezčí práci.
Spolupráce s francouzskými sousedy
Úspěchů malé modenské automobilky si všimly ostatní značky. Netrvalo dlouho a firma se v roce 1968 dostala do rukou Citroënu. Francouze zajímaly hlavně silné motory a zkušenosti konstruktérů.
Spolupráce probíhala oboustranně. Maserati těžilo z francouzských hydraulických podvozků, které Citroën využíval.
Během této spolupráce se Maserati odchýlilo od motorů vpředu a pohonu zadních kol. Z nápadu vznikla druhá generace Maserati Quattroporte s pohonem na předek a motorem uprostřed. O tom, že se nejednalo o dobrý nápad, svědčí počet 13 prodaných kusů.
Není divu, že Citroën se Maserati rychle zbavil. Firmu přebral argentinský podnikatel Alejandro de Tomaso, pod jehož vedením firma vyvinula například Maserati Biturbo.
Přes to všechno ale v roce 1989 získala 49 % akcií automobilka Fiat a výrazným způsobem promluvilo do vedení. Plně do jeho rukou se firma dostala v roce 1993 a o rok později vznikla již čtvrtá generace Quattroporte.
Symbol luxusu a bohatství
V roce 1997 se Maserati na chvíli dostalo do rukou Ferrari, to se ale značky brzy zbavilo. Po odkupu zpět se automobilka zaměřila na vývoj klíčových modelů – Quattroporty, Ghibli a Levante. S posledním zmíněným firma navíc vstoupila na trh s SUV automobily.
V současné době Maserati vstoupilo do nové éry. Luxusní cestovní vozy se prodávají na více než 70 trzích a patří k nejvýkonnějším. V roce 2020 firma otevřela další závod, kde se soustředí na výrobu sportovních vozů s inovativními prvky.