Historie automobilky Fiat

Italská automobilka FIAT se stala synonymem pro řadu modelů městských vozů. Dnes již kultovní modely jako FIAT 500, Panda, Tipo nebo nechvalně proslulá Multipla vytvářely dekády italského vývoje, který je neodmyslitelně spjatý s moderním designem. Jakými pery byla psána historie automobilky FIAT? První ze zakladatelů byl italský politik a podnikatel Giovanni Agnelli. Ten v roce 1898 započal s hledáním investora pro jeho chystanou výrobu vozů. Ten se našel o rok déle a v roce 1899 tak v Turíně vznikla firma Fabbrica Italiana di Automobili Torino – té ale již v té době nikdo neřekl jinak než zkráceně FIAT.

Raketový vzestup v nultých letech

Rok po založení automobilky s Agnelli stal jejím generálním ředitelem a po vstupu firmy na turínskou burzu skoupil tento pro někoho agresivní podnikatel všechny akcie. V té době se ale psal už rok 1920 a FIAT měl za sebou několik úspěšných automobilů. Jako první vyjel linky v roce 1900 FIAT 6 HP o rok později následovaný modelem FIAT 8 HP. Číslovka za značkou udává výkon auta. V roce 1903 spatřil světlo světa populární model FIAT 12 HP, který již hrdě nesl známé logo firmy. Ačkoliv firma disponovala slušnými výrobními prostředky, ročně vyjely z linek pouze desítky automobilů. Ty si ovšem rychle našly svoje místo mezi fanoušky v té době ještě nepříliš rozšířeného automobilismu a to především na poli menších městských vozů.

Neuznaný světový rekord

V roce 1911 vyrobil FIAT 2 kusy modelu S76 Record. Tento prototyp byl sestrojen výhradně pro překonání rychlosti 200 kilometrů v hodině, což se v té době rovnalo rekordu. Model nazývaný turínská bestie ale nechtěl nikdo řídit – první jezdec Felice Nazzaro ho označil jako neřiditelné kvůli krátké délce a vysoké hmotnosti. Druhý model tak FIAT prodel ruskému šlechticovi Borisi Soukhanovi. Ten si najal řidiče Pietra Bordina, aby odjel rekord na trati v Brooklandu. Sám řidič se z celé akce nakonec vymluvil s tím, že rychleji než 144 km/h s vozem nepojede. Nakonec si ale vůz svoje prvenství splnil. Jezdec Arthur Duray s ním téměř letěl na belgické trati v Ostende neuvěřitelnou rychlostí 213 kilometrů v hodině. Kvůli registračním problémům ovšem rekord nikdy nebyl uznán a oba modely byly rozmontovány. Dnes se o rekonstrukci a oficiální uznání rekordu snaží britský závodník Duncan Pittaway.

Strohá poválečná historie

Ještě před první světovou válkou FIAT investoval nemalé prostředky do technologické reorganizace. Ve firmě proběhly změny v konstrukcích vozů a celkovém managementu. Sjednocení se dočkaly také některé součástky a na stole bylo i zavedení svařovaných konstrukcí. Válečné reparace pro Itálii ale znamenaly významené zabrždění vývoje. S prvním významným modelem tak přichází až v roce 1929 pod názvem 514P. Tento model disponoval plně kovovou karoserií a hydraulickými tlumiči. Licenčně se vyráběl i v Českoslovenku pod označením Walter Bijou. Ani druhá světová válka pro Itálii neznamenala vítězství. Země se během Mussoliniho řádění propadla do ekonomické deprese a spousta továren byla během války zničena.

U znovuzrození ekonomické síly Itálie ale stál znovu FIAT. Modely FIAT 500 a 600 byly jedny z prvních, které v padesátých letech minulého století vyjely z výrobních linek.Velkého úspěchu se dočkal zejména FIAT 500. Celkem se ho prodalo 3,5 milionu kusů a vůz znamenal pro automobilizaci Itálie to samé, jako Ford v Americe. Jednalo se o městský automobil s designově zaoblenými tvary. Vzduchem chlazený jednoválec disponoval spotřebou pouhých 5,5 l na 100 km a vážil pouhých 470 kg.

Rozmach italské automobilky

V šedesátých letech podepisuje FIAT kontrakt s ruským městem Togliati. To leží na řece Volze a pro automobilku znamenalo významné logistické centrum. Italský přístup a vedení pozvedl celé město. To je v současnosti centrem ruského automobilismu a pod italským vedením vznikla i automobilka Lada. Úspěchy slaví FIAT i na italské půdě. V roce 1967 vzniká nová továrna v městě Rivalta. Zde využívají nový systém Robogate – jednalo se o důležitý krok v oblastech automatizace. Jeden IT systém zvládl řízení různých technologických postupů a mimo jiné rozeznal a svařil různé části karoserie automaticky.Sláva italské automobilky jako by neměla konce. Po populárních Fiatech Ritmo a 127 vyjíždí v roce 1980 FIAT Panda. Tento vůz se později stal jedním z nejpopulárnějších městských vozů a sbíral ceny na poli evropského automobilismu. mPrvní generaci ovšem postupně stahovali v devadesátých letech z trhu. Mohly za to především nevyhovující emisní a bezpečnostní normy. V roce 2003 na trh však přichází druhá generace, kterou o pár let později následovala dokonce třetí.

Neméně slavný je také model FIAT Uno. Tento malý hatchback vyhrál v roce 1984 ocenění Auto roku a vyráběl se v motorizaci 1.0 až 1.9D. V devadesátých letech na něj navázal FIAT Punto, jehož se vyrobilo přes 9 milionů kusů.

Nástup do nového tisíciletí

Do nového tisíciletí FIAT vstoupil s návratem ikony FIAT 500. Ten vyrábí ve svých továrnách v Polsku a ve své podstatě se jedná o návrat značky ve značce. Poslední reorganizace potkala FIAT v roce 2014. V tomto roce se spojil s automobilkou Chrysler a vznikla firma Fiat Chrysler Automobiles. V roce 2019 také oslavil 120 let od založení firmy, což doprovázely velkolepé oslavy.

Zajímá Vás něco dalšího?

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, že na to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek. Cenu pojištění ovliv...
Možná nejznámější německá automobilka BMW neměla na růžích ustláno. Dnes ji bereme jako symbol pohodlí a luxusu, během historie ale prošla mnoha změnami a několikrát pozastavila výrobu. Jak se psala h...
Jedna z nejznámějších italských automobilek? Automobilka Alfa Romeo, která se zrodila před více než 100 lety. Mnoho automobilů této značky je dnes považováno za legendární a modely Alfa Romeo se těší ...
Česká automobilka Škoda Auto a.s. je v současné době největší zaměstnavatel na území naší republiky a sbírá prvenství v žebříčku nejvíce prosperujících firem u nás. S mladoboleslavskou automobilkou se...