Historie automobilky Hummer

Off-roadové vozy společnosti General Motors se staly symbolem maskulinity. V poslední dekádě ze silnic ale zmizely. Historie automobilky Hummer se nepsala ani dvacet let. Co stálo za jejím koncem? Zprávy z posledních dvou let naznačují, že situace není ztracená. Z garáží automobilky Hummer se linou zvěsti o elektrickém off-roadu. Jak si s ní poradí automobilka, která ve své době dráždila ekology z celého světa?

Frčky z Perského zálivu

Za předchůdce Hummeru historici považují armádní vozidlo Humvee, respektive prototypy HMC4. Ty vznikly v roce 1970, kdy automobilka AMC odkoupila značku Jeep od společnosti Kaiser. Svůj prototyp společně s Chryslerem a dalšími automobilkami přihlásila společnost AMC do výběrového řízení americké armády. Mezi požadavky byly dobré terénní schopnosti, spolehlivost, snadná údržba a víceúčelovost. Vozy HMC4 splnily podmínky nejlépe a výběrové řízení v roce 1979 vyhrály. Americká armáda HMC4, teď už pod označením Humvee (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), nasadila v roce 1982 do akce. Svoji slávu si Humvee ale vydobyl až při konfliktu v Perském zálivu v letech 1990–1991.

Po válečných úspěších si Humvee všimli i civilisté. AM General ale odmítli prodej vojenského vozidla mezi civilní obyvatelstvo. Tedy alespoň do té doby, než o vozidla projevil zájem Arnold Schwarznegger. Známému herci Humvee prodalo pět vojenských vozidel, přičemž se zřekli veškeré odpovědnosti. To ale znamenalo i povolení prodejů všem bez výjimky. Pod názvem Hummer tak vzniká civilní verze vojenských vozidel.

Těžký náklaďák pro bohaté

První Hummer vyjel z výrobních linek v roce 1992 tehdy ještě bez označení H1 – to získal až s Hummerem H2 a nutností sjednotit názvy. Jednalo se o pětitunové monstrum, na které řidiči potřebovali řidičské oprávnění na nákladní vůz. Hummer byl po všech stránkách neohrabaný – za to mohlo především zařazení na válečná pole. Vůz se od původního Humvee nedočkal výrazných změn. Přibyly pouze pohodlnější sedačky a chyběly prvky jako vysílačka a vodotěsná baterie. Do karet nehrála ani cena. Prodával se za v přepočtu za 2 miliony korun. Byl to tak vůz určený bohatým Američanům, kteří nevyužili jeho vlastnosti. Ekologové navíc kritizovali vysoké emise a spotřebu přes 20 litrů na 100 kilometrů.

Na kontroverzi H1 zareagoval Hummer trochu překvapivě a v roce 2006 přišel s dražší a silnější verzí. Hummer H1 Alpha měl vyšší kroutící moment i výkon, protože původní H1 lidé označovali za líný a slabý. Dnes mají H1 Alpha vysokou sběratelskou hodnotu. Vyrobilo se jich jen pár tisíc kusů a mají skvělé vlastnosti v terénu. Zvládnou průjezd hloubkou až 76 cm, nájezdový úhel 72 ° a boční náklon 40 %.

Nejpopulárnější Hummer H2

Vraťme se ale o pár let zpět. V roce 1999 koupili značku Hummer General Motors s cílem o její polidštění. Vzniká tak Hummer H2. Stále se jednalo o těžký terénní off-road, lidsky byl tento vůz ale mnohem přístupnější. Oproti původní H1 měl horší terénní průchodnost, byl ale pohodlnější a komfortnější. I přes snížení kapacit se ale stále jednalo o vůz určený mimo běžně vyježděné cesty.

Hummer H2 se po svém uvedení těšil velkým prodejům. Blížil se ale rok 2008 a s ním ekonomická krize. Ceny paliva raketově stouply a vzhledem ke spotřebě kolem 20 litrů na 100 kilometrů o Hummer H2 klesal zájem.Značka měla navíc problémy s ekology. Enormní emise byly trnem v oku aktivistům, kteří se nezdráhali osobních útoků na řidiče Hummerů. Třetí hřebíček do rakve Hummeru H2 zatloukl Jeep. Jeho vedení si všimlo podobné masky nárazníku se sedmi mezerami, kterou Jeep využíval u modelu Wrangler. Ačkoliv soud uznal právo Hummeru, právnické spory značku vyčerpaly.

Do třetice všeho dobrého

Hummer ale neházel flintu do žita a představil Hummer H3. Nejpřístupnější model s hmotností necelých 2300 kilogramů byl mnohem komfortnější než jeho předchůdci. Stále se ale jednalo o terénní vůz. Stejně tak se jednalo o nejlevnější i nejúspornější Hummer. Stejně jako u jeho předchůdce si ale krize vybrala svoji daň a původně skvělé prodeje kolem roku 2008 klesly. Poslední Hummer H3 vyjel z výrobní linky v roce 2010 a prodával se hluboko pod cenou.

Konec jedné značky?

Není divu, že koncept Hummeru H4 značka odpískala ještě na papíře. Hummer se kvůli vysokým nákladům nevyplatil. Zájem o něj projevila společnost Raser, která měla v plánu jeho přerod na ekologicky přátelský koncept. V roce 2009 General Motors oznámili krach. Jednalo se o třetí největší bankrot v USA a největší bankrot automobilové firmy na světě. Ještě před rokem to přitom byla devátá největší firma na světě.

Hummer se přesto pokusila odkoupit čínská firma Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd. Veškeré snahy ale skončily na neochotě čínské vlády k potvrzení prodeje. Poslední vozidlo sjelo z linky 24. dubna 2010 a brány Hummery se uzavřely. Až rok 2020 přinesl překvapivé zprávy o možném návratu legendárního Hummeru. Měl by jím být elektromobil Hummer EV. Ten představuje konkurenci pro vozy jako Tesla Cybertruck nebo Ford F150.

Poptávka po elektrickém Hummeru je vysoká a podle GMC si zájemci počkají dva roky. Jedno je ovšem jasné – kromě prototypů a PR zpráv nám Hummer zatím nic nepředvedl. Zda se tedy elektromobilu od Hummeru podaří vzkříšení značky, je ve hvězdách.

Zajímá Vás něco dalšího?

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, že na to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek. Cenu pojištění ovliv...
Česká automobilka Škoda Auto a.s. je v současné době největší zaměstnavatel na území naší republiky a sbírá prvenství v žebříčku nejvíce prosperujících firem u nás. S mladoboleslavskou automobilkou se...
 Za 75 let svojí historie se Ferrari stalo symbolem luxusu a rychlosti. Značka se pyšní tituly vítězů Formule 1 i šampionů mistrovství světa automobilů. Za vše přitom může osoba, se kterou je historie...
 Příběh japonské automobilky Toyota začíná už v druhé polovině 19. století. Od té doby Toyota ušla velkou cestu. Na svém kontě má nejprodávanější auto na světě a a drží se v desítce nejhodnotnějších f...