Za 75 let svojí historie se Ferrari stalo symbolem luxusu a rychlosti. Značka se pyšní tituly vítězů Formule 1 i šampionů mistrovství světa automobilů. Za vše přitom může osoba, se kterou je historie automobilky Ferrari spjatá. Vozy Ferrari dnes zná každý řidič. Pokud je potkáme na silnicích, závistivě se za nimi otáčíme. Ferrari je příběh muže, který se v mládí zamiloval do rychlých vozů a závodění.
Vše začalo na závodních okruzích
Za vznikem značky stojí Enzo Ferrari. Rodák z Modeny se narodil v roce 1898 a pracoval v rodinné firmě svého bratra. Během první světové války jeho otec s bratrem zemřeli a Ferrari se bál řízení firmy. Po odchodu z firmy se stal testovacím jezdcem italského C. M. N. Už v roce 1919 ale odjel svůj první závod a o rok později řídil vůz Alfa Romeo. Jezdeckou kariéru ukončil až v roce 1932, kdy se mu narodil první syn Alfred. Ferrari se v Alfě Romeo přesunul na pozici testovacího jezdce. V roce 1929 také založil vlastní tým Scuderia Ferrari zaměřený na sponzoring mladých amatérských jezdců. Alfa Romeo svého testovacího jezdce po několika letech propustila. Bohužel pro Ferrariho společně s doložkou dokládající, že čtyři roky nesmí jeho firmy užívat jméno Ferrari a závodit. Ferrari se odebral do ústranní a v roce 1938 založil automobilku Auto Avio Construzioni. Společně s bývalými inženýry Alfy Romeo vyvinuli vůz Tipo 815. Poháněl ho osmiválec s objemem 1,5 litru a dosahoval rychlosti 170 kilometrů v hodině. Během druhé světové války Ferrari vyráběl obráběcí stroje a letecké díly pro armádu. Jeho smlouva s Alfou Romeo během války vypršela a on v roce 1945 začal pracovat na prvním voze nesoucím jeho jméno. Cílem Ferrari 125 S byla porážka Alfy Romeo na okruzích. Motor s objemem 1,5 litrů do závodů nastoupil neslavně kvůli poruše palivového čerpadla. Po opravě se ale dostal do laufu a vyhrál Velkou cenu Říma v roce 1947.
Plnohodnotný vstup na závodní okruhy
Ferrari nejvíce proslavila Formule 1. Té se vozy účastní od roku jejího vzniku 1950. První vyslaný monopost nesl označení Ferrari 125 F1 a poháněl ho V12 motor s objemem 1,5 litru. První titul šampiona si Ferrari odneslo v roce 1956. Tehdejší pilot Juan Manguel Fangio do stáje přestoupil z Maserati. Pilot s pěti vítězstvími Formule 1 se dodnes nachází na třetím místě žebříčku jezdců. S Ferrari se pojí i jméno Mike Hawthorn. Britský pilot Formule 1 do značky nastoupil v roce 1953, o tři roky později ale převzal rodinný podnik za zesnulého otce. Do stáje se vrátil v roce 1957 a o rok později vyhrál závody Formule 1.
Úspěchy nejen ve Formuli 1
Ferrari dominovalo nejen na okruzích Formule 1. V roce 1949 vyhrálo Ferrari 166 M Barchetta závody v Le Mans. Výhra uvedla vozy do světové špičky a Enzo se více soustředil i na vývoj sportovních automobilů. Populární se stalo i Ferrari 250 GTO. To ve své době vyhrálo vše, co se dalo. Motor s výkonem přes 300 koní dosahoval neuvěřitelné rychlosti 280 km/h a z nuly na sto se dostal za méně než 6 vteřin. Úspěchy zaznamenalo Ferrari i na populárních závodech 24 hodin v Daytoně. Očekávanou dominanci Fordu přerušila trojice vozů Ferrari 330 P4, která obsadila příčky na stupních vítězů.
Spojení italských automobilek
Přestože se Ferrari dařilo na závodních okruzích, finanční úspěchy se nedostavily. V roce 1969 proto dochází ke spojení s automobilkou Fiat. Ta odkoupila více než poloviční podíl ve firmě a zajistila značce neomezené financování. Ještě před odkupem italskou značkou jednal Enzo Ferrari i s Henry Fordem II. Oba velikáni se ale nedohodli na podmínkách. Ty mimo jiné zahrnovaly Ferrariho kontrolu nad týmem a pozici prezidenta firmy. Odmítnutí Forda urazilo natolik, že vstoupil do série závodů Le Mans. Podobně jako Ferrari před dvěma dekádami si brousil zuby na skalp jeho protivníka. O konkurenci Fordu a Ferrari na závodních okruzích byl natočen i film Le Mans 66.
Legenda Niki Lauda
Rok 1974 pro značku znamenal vstup Nikiho Laudy. Ferrari v té době v Formuli 1 nevynikalo, Lauda se ale ještě téhož roku zasadil o 50. vítězství na Velké ceně. O rok později získal rovnou titul mistra světa Formule 1. Kariéru Nikiho Laudy ukončila nehoda na trati v Nürburgringu. Lauda narazil do svodidel a následně do něj vrazil další jezdec. Laudův vůz začal hořet a pilot utrpěl popáleniny v obličeji. Na trať se Lauda znovu vrátil o 42 dní později, titul mu ale sebral řidič McLarenu James Hunt.
Nejrychlejší vůz na světě
V 80. letech začíná série supersportů od Ferrari. Model 280 GTO jako první získává homologaci na rychlost přes 300 km/h i pro sériově vyráběné vozy. Podobně je na tom i Ferrari Testarossa s typickým žebrováním a výkonem 287 kW. Největšího úspěchu značka dosáhla v roce 1987 při oslavách 40 let od založení. Lehký agresivní vůz Ferrari F40 se stává nejrychlejším automobilem své doby. Dosahuje rychlosti 324 km/h bez použití elektronických asistentů.
Moderní značka s tradičními hodnotami
O rok později umírá Enzo Ferrari. Tato událost zasáhla celý svět a naplnila titulní stránky novin. Enzo Ferrari značce vtiskl takový otisk, že si automobilka zachovává stejný směr i po více než třiceti letech. Z Ferrari se stala moderní a progresivní značka, která vyznává svoje tradiční hodnoty. Vypovídají o tom modely jako Ferrari Enzo, FF či první hybridní vůz LaFerrari. Díky nim se automobilce daří a zachovává si pozici špičky ve své třídě.