Historie automobilky Volvo

Vozy Volvo řidiči považují za nejbezpečnější vozy. Oblíbené se staly hlavně SUV představující stabilní výkon za rozumnou cenu. Díky bezpečnostním prvkům se Volvo stalo populární i mezi rodinnými vozy. Na počátku přitom stál neoblíbený osobní vůz.

Dnes vyrábí koncern Volvo Group autobusy a nákladní vozy. Divize osobních vozů Volvo Cars se v 90. letech odtrhla a postupně dostala do rukou čínských majitelů. Velká a prosperující společnost přitom začínala v továrně na ložiska. Jaké je historie automobilky Volvo?

Patnáct let mrtvá společnost

Značku Volvo si v roce 1911 registrovala švédská společnost vyrábějící ložiska Svenska Kullager Fabriken AB. Se značkou Volvo ale počátku nikdo nepracoval. Jednalo se o plán, na který se postupně zapomnělo.

Lokální ložiskárna ale netušila, jaký klenot se ve švédském Göteborgu zrodil. Mrtvé divize si o patnáct let později všimli manažer Assar Gabrielson a inženýr Gustav Larson. Dvojice v roce 1926 vzřišila zapomenutý projekt a zřídili automobilku Volvo AB.

Vše proběhlo v reakci na situaci na švédských silnicích. Mnoho automobilek si vylámalo zuby na návrhu auta pro švédský provoz. Na vině byla tuhá švédská zima a silnice v katastrofálním stavu.

Švédská infrastruktura po vlastních vozech dlouhou dobu volala. Na trhu byla poptávka po osobních i nákladních autech, cestujícíh ze severu na jih a naopak. Hozenou rukavici tak zvedlo duo Gabrielson–Larson.

Dvojice měla zkušenosti s ložiskárenským provozem, o automobilkách ale nic nevěděli. Hned na počátku přišli se smělým obchodním plánem. Prvního vozu se mělo prodat 1000 kusů za první rok a 4000 kusů za další rok.

Obchodní strategie ztroskotala na nedostatku zkušeností. První vůz Volvo ÖV4 vyjel z linky 14. dubna 1927. Bohužel se jednalo o nebezpečný a nespolehlivý vůz, kterému chyběla jedna zásadní věc potřebná pro zimní provoz – střecha.

První série se prodalo pouhých 300 kusů. To ale majitele neodradilo a přišli s modelem PV4. Uzavřený sedan vycházel ze svého předchůdce a během prvního roku se ho prodalo 694 kusů. V roce 1936 navíc dostal ve Švédsku jako první vůbec celokovou karoserii.

Bezpečnost především

Velkým zlom přišel v roce 1944. Volvo PV444 se stalo prvním globálně úspěšným vozem a prorazilo na zahraniční trhy. Švédské obyvatelstvo s ním navíc získalo příslib poválečné prosperity, kterou zajistil právě automobilový průmysl.

Model PV444 získal několik bezpečnostních inovací. Vůz byl vybavený bezpečnostní klecí a firma s ním razila jejich hlavní motto: „Bezpečnost je, a musí vždy být základním principem navrhování.“

Původní odhady plánovaly s výrobou 8000 kusů. Díky bezpečnostním a technickým inovacím jako dvoudveřová samonosná karoserie se ale vozu prodalo přes 200 tisíc kusů.

Druhá etapa historie Volva

V 50. letech Volvo vyvinulo model Duett vycházející z PV444. První kombi produkované švédskou automobilkou se prodávalo až do roku 1969. Volvo ho prezentovalo jako dva vozy v jednom – auto na práci i volný čas.

Ve stejné době se představilo i Volvo Amazon. První model s pontonovou karoserií se vyráběl ve dvoudvéřové i čtyřdvéřové variantě a stal se ikonickým pro celou automobilku.

V roce 1959 Volvo přišlo s dalším bezpečnostním vylepšením. Do svých vozů namontovalo tříbodové bezpečnostní pásy. Jako důkaz dobré vůle se firma vzdala patentových práv a povolila instalaci vynálezu i ostatním automobilkám.

70. léta 20. století se pro značku nesla v duchu exportu na zahraniční trhy. Už v roce 1957 se Volvo stalo druhým největším importérem v USA. V roce 1974 představovaly Spojené státy pro Volvo největší trh vůbec.

Dobré pověsti pomohl i nákup 24 vozů Volvo 240 Spojenými státy. Vozy pořídily pro potřeby crash testů, na jejichž základě vybraly Volvo jako soudobý standard pro hodnocení bezpečnosti.

Do nového tisíciletí s novým označením

Během 90. let se Volvu daří v kategorii menších i větších automobilů. Dvojici modelů 740 a 760 nahradily vozy 940 a 960. V téže dekádě se také mění modelové označení na současnou podobu.

· S - Sedan

· V - Kombi

· C - Kupé nebo kabriolet

· XC - SUV

Nový model 850 se dočkal dalších bezpečnostních vylepšení. Firma ho vybavila prvním systémem bezpečnostní ochrany proti nárazu z boku a na přední sedadla montovaly samonastavovací pásy.

Smutné vyhlídky amerického Fordu

V roce 1999 odkoupil Volvo americký Ford. Ten značku zařadil vedle premiových vozů Jaguar, Aston Martin a Land Rover. Ekonomická krize v nultých letech 21. století ale zapříčinila úpadek značky.

Automobilky Volvo si v roce 2010 všimla čínská automobilka Geely. Ta značku odkoupila za pouhé 2 miliardy dolarů. Původní akvizice Fordu v roce 1999 přitom činila 6,5 miliardy dolarů.

Volvo se stalo jednou z prvních evropských automobilek v čínském vlastnictví. To ale značce neubližilo a naopak ji to postavilo zpět na nohy.

Dnes se Volvo věnuje především SUV řadě. V roce 2019 z linky vyjelo první plně elektrické SUV Volvo XC40 Recharge. Značka se věnuje jak plug-in hybridům, tak vozům na čistou elektřinu a jejich nabídka SUV se na tomto trhu těší velkým úspěchům.

Mohlo by Vás zajímat

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, že na to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek. Cenu pojištění ovliv...
Italská automobilka FIAT se stala synonymem pro řadu modelů městských vozů. Dnes již kultovní modely jako FIAT 500, Panda, Tipo nebo nechvalně proslulá Multipla vytvářely dekády italského vývoje, kter...
Jedna z nejznámějších italských automobilek? Automobilka Alfa Romeo, která se zrodila před více než 100 lety. Mnoho automobilů této značky je dnes považováno za legendární a modely Alfa Romeo se těší ...
Možná nejznámější německá automobilka BMW neměla na růžích ustláno. Dnes ji bereme jako symbol pohodlí a luxusu, během historie ale prošla mnoha změnami a několikrát pozastavila výrobu. Jak se psala h...