Vozy Volvo řidiči považují za nejbezpečnější vozy. Oblíbené se staly hlavně SUV představující stabilní výkon za rozumnou cenu. Díky bezpečnostním prvkům se Volvo stalo populární i mezi rodinnými vozy. Na počátku přitom stál neoblíbený osobní vůz.
Dnes vyrábí koncern Volvo Group autobusy a nákladní vozy. Divize osobních vozů Volvo Cars se v 90. letech odtrhla a postupně dostala do rukou čínských majitelů. Velká a prosperující společnost přitom začínala v továrně na ložiska. Jaké je historie automobilky Volvo?
Patnáct let mrtvá společnost
Značku Volvo si v roce 1911 registrovala švédská společnost vyrábějící ložiska Svenska Kullager Fabriken AB. Se značkou Volvo ale počátku nikdo nepracoval. Jednalo se o plán, na který se postupně zapomnělo.
Lokální ložiskárna ale netušila, jaký klenot se ve švédském Göteborgu zrodil. Mrtvé divize si o patnáct let později všimli manažer Assar Gabrielson a inženýr Gustav Larson. Dvojice v roce 1926 vzřišila zapomenutý projekt a zřídili automobilku Volvo AB.
Vše proběhlo v reakci na situaci na švédských silnicích. Mnoho automobilek si vylámalo zuby na návrhu auta pro švédský provoz. Na vině byla tuhá švédská zima a silnice v katastrofálním stavu.
Švédská infrastruktura po vlastních vozech dlouhou dobu volala. Na trhu byla poptávka po osobních i nákladních autech, cestujícíh ze severu na jih a naopak. Hozenou rukavici tak zvedlo duo Gabrielson–Larson.
Dvojice měla zkušenosti s ložiskárenským provozem, o automobilkách ale nic nevěděli. Hned na počátku přišli se smělým obchodním plánem. Prvního vozu se mělo prodat 1000 kusů za první rok a 4000 kusů za další rok.
Obchodní strategie ztroskotala na nedostatku zkušeností. První vůz Volvo ÖV4 vyjel z linky 14. dubna 1927. Bohužel se jednalo o nebezpečný a nespolehlivý vůz, kterému chyběla jedna zásadní věc potřebná pro zimní provoz – střecha.
První série se prodalo pouhých 300 kusů. To ale majitele neodradilo a přišli s modelem PV4. Uzavřený sedan vycházel ze svého předchůdce a během prvního roku se ho prodalo 694 kusů. V roce 1936 navíc dostal ve Švédsku jako první vůbec celokovou karoserii.
Bezpečnost především
Velkým zlom přišel v roce 1944. Volvo PV444 se stalo prvním globálně úspěšným vozem a prorazilo na zahraniční trhy. Švédské obyvatelstvo s ním navíc získalo příslib poválečné prosperity, kterou zajistil právě automobilový průmysl.
Model PV444 získal několik bezpečnostních inovací. Vůz byl vybavený bezpečnostní klecí a firma s ním razila jejich hlavní motto: „Bezpečnost je, a musí vždy být základním principem navrhování.“
Původní odhady plánovaly s výrobou 8000 kusů. Díky bezpečnostním a technickým inovacím jako dvoudveřová samonosná karoserie se ale vozu prodalo přes 200 tisíc kusů.
Druhá etapa historie Volva
V 50. letech Volvo vyvinulo model Duett vycházející z PV444. První kombi produkované švédskou automobilkou se prodávalo až do roku 1969. Volvo ho prezentovalo jako dva vozy v jednom – auto na práci i volný čas.
Ve stejné době se představilo i Volvo Amazon. První model s pontonovou karoserií se vyráběl ve dvoudvéřové i čtyřdvéřové variantě a stal se ikonickým pro celou automobilku.
V roce 1959 Volvo přišlo s dalším bezpečnostním vylepšením. Do svých vozů namontovalo tříbodové bezpečnostní pásy. Jako důkaz dobré vůle se firma vzdala patentových práv a povolila instalaci vynálezu i ostatním automobilkám.
70. léta 20. století se pro značku nesla v duchu exportu na zahraniční trhy. Už v roce 1957 se Volvo stalo druhým největším importérem v USA. V roce 1974 představovaly Spojené státy pro Volvo největší trh vůbec.
Dobré pověsti pomohl i nákup 24 vozů Volvo 240 Spojenými státy. Vozy pořídily pro potřeby crash testů, na jejichž základě vybraly Volvo jako soudobý standard pro hodnocení bezpečnosti.
Do nového tisíciletí s novým označením
Během 90. let se Volvu daří v kategorii menších i větších automobilů. Dvojici modelů 740 a 760 nahradily vozy 940 a 960. V téže dekádě se také mění modelové označení na současnou podobu.
· S - Sedan
· V - Kombi
· C - Kupé nebo kabriolet
· XC - SUV
Nový model 850 se dočkal dalších bezpečnostních vylepšení. Firma ho vybavila prvním systémem bezpečnostní ochrany proti nárazu z boku a na přední sedadla montovaly samonastavovací pásy.
Smutné vyhlídky amerického Fordu
V roce 1999 odkoupil Volvo americký Ford. Ten značku zařadil vedle premiových vozů Jaguar, Aston Martin a Land Rover. Ekonomická krize v nultých letech 21. století ale zapříčinila úpadek značky.
Automobilky Volvo si v roce 2010 všimla čínská automobilka Geely. Ta značku odkoupila za pouhé 2 miliardy dolarů. Původní akvizice Fordu v roce 1999 přitom činila 6,5 miliardy dolarů.
Volvo se stalo jednou z prvních evropských automobilek v čínském vlastnictví. To ale značce neubližilo a naopak ji to postavilo zpět na nohy.
Dnes se Volvo věnuje především SUV řadě. V roce 2019 z linky vyjelo první plně elektrické SUV Volvo XC40 Recharge. Značka se věnuje jak plug-in hybridům, tak vozům na čistou elektřinu a jejich nabídka SUV se na tomto trhu těší velkým úspěchům.