Historie automobilky Hyundai

Korejská automobilka Hyundai patří k největším tuzemským zaměstnavatelům. V nošovickém závodu pracuje přes 3 tisíce lidí, společně se subdodavateli pak u nás Hyundai vytváří přes 12 tisíc pracovních míst. Z výrobních linek ročně vyjede přes 350 tisíc aut. Celosvětově společnost Hyundai Motor Company vyrobí přes 4,8 milionu vozidel. Automobilka je tak devátý největší výrobce vozů na světě. Příběh tohoto giganta ale začíná v malé korejské vesnici…

Příběh jednoho chlapce

Zakladatelem automobilky Hyundai je Korejec Čong Ču-Jong, který se narodil v roce 1915 v malé vesnici Asan. Chlapec pocházel z chudé farmářské rodiny a měl sedm sourozenců. Společné příjmy jeho rodičů vystačily sotva na obživu. Mladý Čong se odmítal se zařadit k rodinné tradici farmářů. Poprvé z domova odešel ve svých šestnácti letech a pracoval na stavbách. O jeho stavařské kariéře se po dvou měsících dozvěděl jeho otec a přivedl ho domů. To celé se opakovalo ještě několikrát. Jeho otec si ale postupně uvědomoval synovu cílevědomost a v roce 1935 nechal syna odejít. Čong Ču-Jong se stal majitelem obchodu, který ale brzy zkrachoval, když korejská vláda zakázala prodej rýže. Čong tak hledal jiné podnikání s jedinou myšlenku – rychlé příjmy s minimálním kapitálem. V roce 1941 tak založil v Soulu autoopravnu, která stanovila základní myšlenky automobilky Hyundai rychlost a efektivita. Autoopravna v rozvíjející se Koreji rychle profitovala a v roce 1947 zaměstnával Čong přes 70 lidí. Ve válkou zdecimované Koreji firmu navíc zařadili do státních zakázek na výstavbu silnic a infrastruktury, díky čemuž se Čong Ču-Jong realizoval i ve stavebnictví.

Navzdory všem

S myšlenkou založení automobilky přišel Čong v 60. letech. Situace v Koreji ale automobilitě nepřála. Odbyt automobilů činil zhruba 30 tisíc ročně, což v třicetimilionové Koreji tvořilo pouhý zlomek. Většina aut se navíc dovážela z Japonska, které je se zemí historicky spjato.

Korejský továrník ovšem automobilku Hyundai Motor Company v roce 1967 založil a už první měsíce ukázaly jeho prozíravost. Výrobní linka v Ulsanu dodnes patří k největšímu integrovanému výrobnímu závodu na světě s výrobou 1,6 milionu vozů ročně.

Ještě tentýž rok z linky vyjely první vozy. Ty nebyly pod vlajkou Hyundai, ale Fordu. Americký výrobce si automobilku vyhlédl pro vůz Ford Cortina. Důležitým kritériem pro ně byla levná výroba a fakt, že Hyundai díky vlastním ocelárnám a logistické společnosti Hyundai Glovis kontrolovala celý výrobní proces. Spolupráce s Fordem netrvala dlouho – americká automobilka si kladla vysoké nároky a požadovala většinový podíl. V roce 1975 sjel z pásu první vlastní vůz s označením Hyundai Pony. Za jeho designem stojí tehdejší uznávaný designér Ital Giorgetto Guigira. Výrobu si vzal na starost bývalý ředitel Austinu George Turnbull. Raketový úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a z korejské automobilky se v osmdesátých letech stal celosvětově uznávaný výrobce. Pod taktovkou Čonga si firma stále držela svoji filozofii – vyrábět rychle a efektivně levná auta pro lidi.

Bohatá devadesátá léta

Jihokorejská automobilka expandovala do celého světa. Právě v 90. letech vznikají její nejznámější modely, na kterých staví doposud. Linky postupně opustily vozy s označením Accent, Dynasty a Tiburon. V roce 1994 v Německu automobilka otevřela specializované vývojové centrum. To mělo jediný úkol – sledovat technologický vývoj Evropě a vyvíjet modely vozů Hyundai zaměřené na evropské zákazníky. Z Hyundai se v devadesátých letech stal i kůň na poli technologií. V roce 1991 vyrobila vlastní zážehový motor – čtyřválec Alpha. Od začátku dekády také experimentuje s alternativními pohony. První čistý elektromobil Hyundai Sonata Electric vyrobila v roce 1991 a o čtyři roky později představila hybridně-elektrickou Hyundai FGV-1.

Nástup do nového tisíciletí

Milénium pro automobilku znamenalo změnu image. Hyundai se etabluje jako světová značka a investuje do kvality a designu. Stále více opouští tradiční asijské tvary a přibližuje se k evropské vizi rodinných vozů střední třídy. V roce 2007 uvádí klíčový model Hyundai i30. V té době se jedná o první vůz určený evropským řidičům. V Čehách se staví proti oblíbené Škodě Octavia a jejich kontroverzní a útočné reklamy započaly táhlý boj těchto rivalů. O rok později Hyundai navíc otevírá jedinou evropskou výrobní linku v Nošovicích. V poslední dekádě klade Hyundai stále větší důraz na ekologii. Na svém kontě má první sériově vyráběný vodíkový automobil na světě Hyundai ix35 Fuel Cell z roku 2013. O tři roky později představila první vůz na světě se třemi elektrifikovanými motory Hyundai IONIQ – ve voze najdete hybrid, plug-in hybrid a čistou elektřinu.

Spočívá budoucnost v elektřině?

V současnosti se automobilka zaměřuje na elektromobilitu a alternativní pohony. Z nošovické výrobní linky vyjelo v roce 2018 první elektrické SUV v Evropě Hyundai KONA. Tentýž rok představila Hyundai i model NEXO, který drží rekord v dojezdu na jedno nabití – 887 km.Design a vývoj nových vozidel se nese v duchu hledání cesty k alternativním pohonům a nulovým emisím. To pro Hyundai platí na silnicích i ve výrobě. I přes svoje veškeré snahy se ale automobilka drží svých zásad, které stanovil chudý jihokorejský chlapec – rychlá a efektivní výroba aut pro lidi.

Zajímá Vás něco dalšího?

Srovnáme pro vás povinné ručení a havarijní pojištění všech automobilů. Jak poznáte, že na to máme? O automobilech totiž víme téměř vše. Včetně historie automobilek. Cenu pojištění ovliv...
Off-roadové vozy společnosti General Motors se staly symbolem maskulinity. V poslední dekádě ze silnic ale zmizely. Historie automobilky Hummer se nepsala ani dvacet let. Co stálo za jejím koncem? Zpr...
Japonská automobilka Nissan patří k nejpopulárnějším výrobcům vozů na světě. Její obchodní zastoupení nalezneme po celém světě, díky čemuž tyto vozy na silnicích pravidelně potkáváme. Úspěšná automobi...
Česká automobilka Škoda Auto a.s. je v současné době největší zaměstnavatel na území naší republiky a sbírá prvenství v žebříčku nejvíce prosperujících firem u nás. S mladoboleslavskou automobilkou se...