Akumulátor vozidla, nazývaný také jako autobaterie, patří k součástkám, bez kterých se neobejdou ani moderní vozidla. Primárním úkolem zdroje elektrické energie je nastartovat motor. Co je akumulátor a čím se liší olověný akumulátor od moderních variant?

Jak funguje akumulátor?

Autobaterie dodává energii do startéru, svíček, světel a dalších elektronických zařízení při startování motoru. Po nastartování úkol tohoto nezbytného komponentu končí. Správný řidič ale ví, že bez baterie se ve voze zkrátka neobejde.

Baterie ve vozidle využívá při startování chemické reakce. V plastové nádobě se nacházejí deskové elektrody – jedná kladná, druhá záporná. Ty odděluje deska z nevodivého materiálu nazývaná jako separátor.

Důležitou roli sehrává elektrolyt. Právě jeho prostřednictvím probíhá chemická reakce, která je nezbytná k nastartování vozidla. Druh elektrolytu navíc rozděluje starší olověný akumulátor od jeho moderního bezúdržbového bratříčka.

Chemická reakce v akumulátoru

Nebojte se – žádné chemické vzorce. Přesto se ale vyplatí vědět, jak chemická reakce v akumulátoru probíhá. Jde o jednoduchý proces, během kterého reagují čtyři prvky: vodík, kyslík, olovo a síra.

havarijní pojištění
Tip! Nenechávejte nic náhodě a buďte předvídaví. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění.

Při otočení klíčkem se zahřeje elektrolyt na teplotu, která umožňuje chemickou reakci mezi katodou a anodou (kladně a záporně nabitými elektrodami). Během toho se uvolňují elektrony, které cirkulují z katody do anody vnějším elektrickým obvodem.

💡
A to je vše! Elektrický proud auto využívá pro nastartování motoru a spuštění elektronických zařízení. Během jízdy se akumulátor dobije zbytkovým elektrickým proudem, který vytváří alternátor. Ten při jízdě ručí také za napájení všech spotřebičů.
akumulátor, který vás nenechá ve štychu

Jak vybrat akumulátor?

Víme, co je akumulátor. S jeho výběrem si ale řada řidičů neví rady. Termíny jako akumulátor 12V, olověný akumulátor nebo dokonce akumulátor Bosch 18V jim způsobují vyrážku a pod nátlakem prodejců koupí zbytečně předraženou baterii.

Neexistuje univerzální, ani nejlepší akumulátor do auta. Baterie se kupuje podle parametrů konkrétního vozidla a její složení zaručuje, že vše funguje tak, jak má. Proto řada řidičů kupuje řadu let stejný model bez ohledu na nové trendy.

Přesné údaje o vhodné baterii poskytne příručka vozidla. S lecčím vám poradí v obchodě, někde vás ale zahltí zbytečnými údaji a vnutí zbytečně drahý akumulátor. Případně se obraťte na autorizovaný servis, kde zařídí nákup i výměnu autobaterie.

Rozměry

Před nákupem změřte starý akumulátor. Zajímají vás především tyto rozměry:

  • výška,
  • šířka,
  • hloubka,
  • průměr kotvících kolíků.

Rozměry akumulátoru souvisí s dostatečným ukotvením. Pokud koupíte velký, nevejde se do plastového boxu. Malé baterie zase nelícují s kotvícími kolíky a jejich hmotnost představuje riziko v případě autonehody.

Kapacita

Dlouhou dobu platila přímá úměra mezi velikostí a kapacitou baterie. Moderní technologie vzorec narušily, přesto lze ale kapacitu baterie určit podle její velikosti.

💡
Kapacita vyjadřuje množství uskladněné elektrického náboje a udává se v ampérhodinách (Ah). Pokud koupíte baterii s nízkou kapacitou, auto pravděpodobně nenastartuje. Baterie nemá dostatek proudu ke spuštění motoru.

Větší kapacita je v pořádku, přesto se ale držte doporučených hodnot. Benzínové vozy mívají kapacitu mezi 55–60 Ah, diesely 70–80 Ah. Kapacitu ovlivňuje také datum výroby – čím starší baterie, tím se snižuje její kapacita.

5 známek, že váš alternátor selhává: Co dělat? | Klik.cz
Zlobí vás alternátor? Přinášíme vám článek o alternátoru a přiblížíme vám jeho klíčovou úlohu v elektrickém systému automobilu.

Startovací proud

Kolik proudu potřebuje auto k tomu, aby nastartovalo? U benzínových vozidel stačí 500 A. U dieselů je to pak hodnota kolem 600 A. Vyšší startovací proud potřebujete v případě většího množství dalších spotřebičů jako rádio, alarm nebo centrální zámek.

Spolu s proudem jde ruku v ruce napětí akumulátoru. Většině vozů stačí akumulátor 12V. U historických veteránů hodnota klesá až k 6 V. Pro silnější dodávky a diesely tu je akumulátor Bosch 18V.

Polarita

Napájecí kabely v motoru se vyrábějí v přesné délce a dosáhnou přesně na kladný a záporný pól baterie. Některé baterie mají ovšem kladný pól vlevo, jiné zase napravo. Jak druhy polarit rozeznáte?

  • Položte starou baterii na zem a natočte jí póly k sobě.
  • Jestliže se kladný pól (červený) nachází vpravo, jde o pravou baterie s označením 0.
  • Levé baterie mají kladný pól vlevo a označují se číslicí 1.

Pozor si dejte také na průměr svorek a oček. Většina výrobců dnes používá standardizovaný průměr, přesto se ale najdou výrobci s atypickým průměrem, nebo dokonce uchycením svorky ke kolíku baterie.

Nejprodávanější autobaterie

Jaké akumulátory se prodávají nejvíce? Logicky se jedná o ty, které se ve vozech vyskytují nejčastěji. Jestliže vybíráte akumulátor do auta a neřídíte sběratelský speciál nebo jinou raritu, pravděpodobně se vám trefí do vkusu tyto modely.

tabulka

Akumulátor do auta je jeden z klíčových komponentů. Správná údržba akumulátoru prodlužuje jeho životnost a ušetří vám spoustu peněz. Kromě toho správným výběrem ochráníte drahé komponenty vozidla, což platí zejména v případě nákladné aparatury a ozvučného systému.

Výběr akumulátoru nepodceňujte. Kvalitní akumulátor do auta oceníte zejména v zimě, kdy drží kapacitu a nenechá vás na holičkách. Přejeme vám šťastnou ruku při nákupu.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: