Podle předpokladů by v roce 2030 mohlo v České republice silnice brázdit 90.000 aut na vodík. Je tedy vodík palivem budoucnosti a stanou se vodíková auta silnou konkurencí elektromobilů?

Z údajů z roku 2021 vyplývá, že ve Spojených státech amerických jezdí na vodík zhruba 7.500 automobilů, ve většině případů se jedná o model Toyota Mirai.

Jaké jsou výhody automobilů na vodík?

V první řadě si pojďme přiblížit, proč se vůbec uvažuje nad tím, že by mohlo být auto na vodík budoucností v osobní přepravě. Jednoduše řečeno jsou auta na vodík ve své podstatě elektromobily, které mají místo baterie palivový článek.

S elektromobily mají mnohé společné, zejména se jedná o bezemisní a tichý provoz. Zatímco elektromobily jsou ekonomičtější, vodíkové vozy nabízejí rychlejší tankování a delší dojezd.

Nevýhody vozů na vodík

Je však třeba říci, že jsou automobily na vodík spojeny také s některými nevýhodami. Klíčovou výhodou elektromobilů je, že je můžete nabíjet doma, to však o vozech na vodík neplatí, budete zcela závislí na plnících stanicích.

💡
Aktuálně u nás veřejné vodíkové stanice neexistují, dvě vodíkové plničky provozuje skupina ÚJV Řez, ale v současnosti se o nich dá spíše mluvit jako o experimentálních zařízeních.

Nevýhodou aut na vodík je také plnící výkon stanic, který se snižuje s každým dalším vozem, jež by chtělo v krátkém časovém odstupu od předchozího vozu natankovat.

A s vodíkovými vozy jsou spojeny i další nevýhody

Elektromobily jsou zpravidla prostornější než srovnatelně velké vozy na vodík. Je to dáno tím, že u vodíkového vozu je prostorově náročný pohonný systém. S tím souvisí i další nevýhoda, kterou je vyšší hmotnost vozu ve srovnání s komerčními vozy. Dalším velkým a poměrně významným mínusem vodíkových vozů je jejich vysoká pořizovací cena, která se pohybuje okolo dvou milionů korun.

povinné ručení cena
Tip! Ať už máte auto na jakýkoliv pohon, zajímejte se o cenu povinného ručení. Pro zajímavost si srovnejte ceny pojištění automobilu, zadejte vaši SPZ a během pár vteřin budete mít jasno, jestli pojišťovně nepřeplácíte.

Kolik stojí provoz vodíkového auta?

Možná si také pokládáte otázku, kolik stojí provoz automobilu na vodík.

Například: model Hyundai Nexo má spotřebu přes jeden kilogram vodíku na 100 kilometrů. Kilogram vodíku v Německu stojí cca 9,5 eur, náklady na jeden kilometr tak vycházejí na zhruba 2,5 Kč za kilometr. Pokud byste si však pořídili elektromobil, zjistili byste, že je cena provozu asi poloviční. Například cena provozu menšího elektromobilu Hyundai Kona se pohybuje okolo 0,5 Kč za kilometr.

Na jakém principu funguje auto na vodík?

Poměrně rozšířeným mýtem je, že je vodíkové auto automobilem se spalovacím motorem, který však nespaluje benzín, ale vodík. I když je tato varianta možná, na trhu aktuálně nejsou k dostání žádné automobily, které fungují na tomto principu.

💡
Jak už jsme nastínili, vodíkové vozy mají pohon pomocí elektromotoru, do nějž energii dodává palivový článek vyráběný z natankovaného vodíku. Tato auta mají stejně jako elektromobily baterii.
Jak funguje auto na vodík?
Jak funguje auto na vodík? Jak je to s vodíkovými stanicemi u nás v ČR?

Vozy na vodík v České republice

Podle statistik z konce roku 2021 na českých silnicích jezdily pouze tři Toyoty Mirai a několik dalších si Češi objednali. Auta na vodík jsou tak v Česku zatím pouze kuriozitou. Ani v západní Evropě není o vodíkové vozy extrémní zájem, doposud se prodalo zhruba 800 vodíkových Toyot.

havarijní pojištění
Tip! Nenechávejte nic náhodě a buďte předvídaví. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění.

Nejprodávanější automobily na vodík

Mezi nejprodávanější automobily na vodík v současnosti patří modely Toyota Mirai a Hyundai Nexo.

Toyota Mirai

Toyota se stala první značkou, která na českém trhu nabídla automobil s vodíkovým pohonem. Jedná se o druhou generaci tohoto modelu, první Toyota Mirai byla představena už v roce 2014. Udávaný dojezd tohoto vozu činí 650 kilometrů bez nutnosti tankování.

  • Cena populárního vozu Toyota Mirai začíná na 1.700.000 korunách, což z něj dělá Toyotu s nejvyšší základní cenou v ČR.

Hyundai Nexo

Hyundai stejně jako automobilka Toyota patří k průkopníkům vývoje vozidel, která disponují pohonem na vodík. Velké pozornosti se dočkal model Hyundai Nexo, jehož dojezd se má pohybovat okolo 800 kilometrů. Jedná se o první SUV poháněné vodíkovým palivovým článkem.

  • Cena tohoto vozu startuje na 1.900.000 korunách.

Jsou tedy vodíková auta budoucností českých i zahraničních silnic?

Statistiky jsou neúprosné a dokazují, že elektromobily jsou stále mnohem oblíbenější než auta na vodík. Počty elektromobilů se v České republice zvyšují rekordním tempem, zatímco vozů na vodík je jen několik.

I když vodíkové vozy nabízejí několik výhod oproti elektromobilům, v očích řidičů elektromobily vítězí díky dalším parametrům, kterým se nemohou vodíková auta rovnat. Nepředpokládá se proto, že by měla auta na vodík v brzké době vytlačit elektromobily.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: