Dovolená - zasloužilý odpočinek po roce dřiny. Přináší nám sice odpočinek, poznání a chvíle, na které jen tak nezapomeneme, ale také stojí často nemalé množství peněz. Za zájezd obvykle platíme dlouho dopředu a poté předpokládáme, že bude vše v pořádku a dovolená se uskuteční. Tak to ale vždy není a zejména v posledních letech přibývá cestovních kanceláří, které zkrachují. Co potom?
Každá cestovní kancelář je ze zákona povinna být pojištěna proti úpadku. To by mělo klientům v případě neuskutečnění zájezdu zajistit vrácení peněz v plné výši. Bohužel se tak ale v mnohých případech neděje. To je způsobeno nejčastěji podvodným jednáním cestovní kanceláře, která pojišťovně poskytne nepravdivé údaje a pojišťovna ji pojistí na nižší pojistnou částku. Laicky se dá říci, že zůstane v podstatě část nepojištěna. Následkem je potom nižší pojistné plnění, které je vypláceno klientům, jejichž zájezd byl zrušen.
Hledisko Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je ale trochu jiné. Podle Asociace je pojišťovna povinna vyplatit poškozeným klientům pojistné plnění ve výši sta procent z ceny zájezd. Vyhází z rozhodnutí Evropského soudního dvora. To říká, že klient je v plné výši chráněn i v případě podvodného jednání cestovní kanceláře.
Krach cestovní kanceláře před vaším odjezdem je tou lepší variantou. Může se totiž také stát, že zkrachuje v průběhu vašeho pobytu. Často pak dochází k situacím, kdy zůstanou čeští turisté v podstatě uvězněni v cizí zemi. V tomto případě se doporučuje postupovat podle pokynů delegáta cestovní kanceláře. Pokud není delegát schopen či ochoten pomoci, je dobré obrátit se na asistenční službu pojišťovny.