Vybaví se Vám při dotazu na česká auta Škoda? Nejste jediní. Přesto se v České republice, či spíše v dřívějším Československu, vyráběla vozidla různých značek. Do současnosti jich však vydržel jen malý zlomek.
Příběh automobilky Škoda
Příběh Škody možná ani netřeba připomínat. Své první vozidlo uvedla na trh dnešní Škoda, dříve však pod názvem Laurin & Klement, již v roce 1905. Vidlicový dvouválec s označením Laurin & Klement A měl výkon 7 koní a jeho maximální rychlost byla na dnešní poměry relativně nízká - 40 km/h. V době na přelomu 18. a 19. století se však jednalo o standard a oproti dřívějším povozům o značný technologický skok.
Pod označením Škoda Auto se první vozidlo objevilo v roce 1926 - Škoda 360 však byla taktéž označována ještě jako Laurin & Klement 360. Nejednalo se však o nijak rozšířený vůz - celkem bylo vytvořeno jen 27 kusů a v dnešní době se tak jedná o skutečný sběratelský skvost. Dodejme jen, že s výkonem 55 koní a maximální rychlostí 100 km/h se v době výroby jednalo o skvělé vozidlo.
Od roku 1994, kdy ze sériové linky vyjela první Felicia, pak znáte asi všechny vozidla této automobilky - Octavia, Fabia, Superb či v dnešní době oblíbení Kodiaq a Karoq? Kdo by tato auta neznal. Škoda si za dlouhé roky vytvořila velmi silný zvuk a kromě českého trhu ji najdete prakticky po celém světě.
Tatru zná také každý
Škoda však není jediná. Na území našeho státu se dlouhá léta snažila o průnik mezi věhlasné osobní automobilové značky také Tatra. Už v roce 1897 spatřil světlo světa vůz NW Präsident - první továrně vyráběné auto na území Česka (tehdejšího Rakouska-Uherska). Präsident mohl jet rychlostí až 25 km/h, zajímavostí je, že měl celkem 36 převodových stupňů. Řízení tak asi nebyl žádný med...
Posledním osobním vozidlem značky se stala Tatra 700, vyráběný v letech 1996-1999. Vyrobilo se jí pouze 75 kusů a drtivá většina byla využívána ve státních službách (svou T700 vlastnil například Miloš Zeman). Bohužel - designově se jednalo o zastaralé vozidlo (vycházelo z karosérie navržené v 70.letech 20.století), nejinak tomu bylo i po technické stránce. Sedmistovkou se tak kapitola Tatry, coby výrobce osobních vozů, uzavřela.
A tím to nekončí
Zapomenout nesmíme ani na vozidla Praga. Společnost byla založena v roce 1907, v roce 1953 pak zanikla, později byla znovu obnovena. Více než osobními vozy byla značka známa výrobou nákladních a vojenských automobilů - například legendární Vejtřasky, oficiálním označením Pragy V3S. V současné době společnost vyrábí okruhové speciály, například Pragu R1 či R1R.
Mezi již neexistující automobily patří také společnost Walter (1911-51). Ta se proslavila zejména vozem Walter Royal - vozidlem z roku 1931, který navazoval na vozy Princ, Lord a Regent. Royal se stal nejdražším a nejvýkonnějším vozidlem tehdejšího Československa.
Své osobní vozy pak v Československu představily taktéž společnosti Zbrojovka Brno (1923-36, posledním vozem byl tzv. Hurvínek), Aero (1929-47), Wikov (1925-37), Jawa (osobní vozy Jawa 600 a Jawa 700) a samozřejmě i známý Velorex. Ten se v roce 1951 proslavil svým tříkolovým vozítkem potaženým koženkou! Velorexy, ačkoli později v klasičtější podobě se čtyřmi koly, se vyráběly až do roku 1973 a celkem společnost vytvořila 16 680 kusů - z toho více než 15 000 kusů slavnějších tříkolových kožených typů.
Do seznamu pak musíme zařadit ještě maličkou automobilku Kaipan, založenou relativně nedávno, v roce 1991. Tyto roadstery využívají motory značky Škoda, v současné době vyrábí na zakázku vozy Kaipan 14, 16 a 57a.