Práce v callcentru není pro každého. Mnozí si ji představují jako nudnou a stresující. Ale co když vám řekneme, že to může být i zábava a příležitost k růstu? V tomto článku se dočtete, jak se pracuje v callcentru a proč je u nás tak skvělý kolektiv.
Dnes kolegyně Míša vyzpovídala Lenku Veselou, která pracuje v HR oddělení Kliku jako personalistka.
- Jak probíhá nábor zaměstnanců do callcentra?
- Lustrují personalisté sociální sítě uchazečů?
- Co spolehlivě odradí každého personalistu?
Tak mám pro tebe první otázku. Představila bys mi nějak tvoji pozici? S čím se člověk na tvém místě setká, co je tvou náplní práce?
Mojí hlavní náplní práce je nábor nových zaměstnanců. Především proto, že v Kliku nabíráme často nové operátory callcentra na prodejní pozici. Kromě toho se starám o administrativu, připravuji pracovní smlouvy, dodatky a podobně.
Když kandidát reaguje na inzerci, kterou máme vystavenou, tak po projití základní selekcí mu zavolám a projednávám s ním, zda mu vyhovují podmínky této práce a pracovní doba. Ptám se ho, kdy může popřípadě nastoupit, zjišťuji co ho na inzerátu zaujalo a domlouvám se s ním na osobním pohovoru.
Tam mu sdělím další informace ohledně naší firmy, seznámím ho s pracovními podmínkami a proberu s ním mzdu. S uchazečem ještě projdu životopis a v případě, že se nám líbí, mu dám pracovní nabídku. V opačném případě je zamítnut.
Tato práce je hodně rozmanitá, každý den se děje něco úplně jiného. Člověk se rozhodně nenudí.
Jak to probíhá při nástupu nováčka?
Na začátku děláme onboarding, kdy novému zaměstnanci představujeme blíže naši společnost. Zopakujeme si i to, co bylo řečeno na pohovoru. Poté seznamuji nováčka s organizační strukturou, s pracovním řádem a dalšími směrnicemi, projdeme BOZP a poté jej předávám callcentru, kde ho čeká úvodní školení.
Když už si řekneš, že si ti ten člověk líbí, koukáš se i jinam než na CV? Třeba na sociální sítě?
Když hledáme někoho na vyšší pozice, tak se občas koukáme na sociální sítě, ale jinak moc ne. To bych nestíhala. Spíš, když se jedná o člověka, který má v životopisu uvedené, že se živí jako influencer, tak se koukneme, ale není to pro nás primární.
Čím tě CV musí zaujmout, abys zájemce pozvala na pohovor? Je dneska důležitější vzdělání, praxe nebo zápal do práce a chuť se učit nové věci?
Snažím se dávat šanci všem, ale musí mít minimálně maturitní vzdělání, což je podmínka České Národní Banky (ČNB). Když člověk nemá žádné zkušenosti, tak to vůbec nevadí. Když by třeba deset let pracoval v jiné profesi a napíše zajímavý motivační dopis, tak mě to zaujme mnohem víc, než když by pracoval na pozici, kde nikdy nekomunikoval s lidmi.
"Ale ráda dám šanci i člověku z jiného oboru, který se rozhodl pro změnu. Je to hlavně o tom, aby ten člověk měl motivaci a chuť do práce."
Je například něco, co tě ze CV může odradit? Například jedny a ty samé fráze, chyby v životopisu apod.
Důležité je, aby bylo CV stručně napsané, přehledné a mělo strukturu. Když tam bude nějaká hrubka, tak to nevadí, uchazeč může být dyslektik.
Životopis by měl mít strukturu a obsahovat roky, aby bylo jasné, kdy a kde ten člověk naposled pracoval.
U marketingových pozic už očekáváme, že CV nebude vytvořené přes vzor nebo šablonu. Kdy také zpozorníme, tak pokud se jedná o fluktuanty, tzn., že třeba každé tři měsíce střídají práci nebo mají dlouhé pauzy mezi zaměstnáním. U žen je lepší uvést mateřskou dovolenou než tam mít velkou mezeru.
A co když se stane, že třeba opakovaně nevydržím v práci déle jak dva měsíce. Je dobré to v motivačním dopisu vysvětlit?
Může se stát, že ty lidi někam nastoupí a pak zjistí, že ty podmínky, které zazněly na pracovním pohovoru nejsou takové jak se zdály. Často se setkávám právě s tím, že mi lidi řeknou, že se domluvili na něčem a pak dělají úplně jinou práci za jiné peníze, na jiné směny a tak.
Výhodou je, když to v motivačním dopise zájemce o práci vysvětlí.
Jaké všechny vlastnosti se snažíš na člověku na pohovoru rozpoznat? Daří se ti odhalit i nějaké špatné vlastnosti? Nebo to, že mezi nás nezapadne?
U nás je hodně důležitá ta lidská stránka, protože se snažíme tady udržovat rodinnou a přátelskou atmosféru. To si myslím, že se nám daří, i když každý rok rosteme. Někdo je na pohovoru nervózní, to je normální, ale pokud začne na pohovoru o všem mluvit negativně, tak je to pro mě varující. Raději vedu pohovor v přátelském duchu, aby se uchazeči uvolnili a nebyli strnulí.
Sama jsem stresař a dokážu tak snáze pochopit, když je někdo nervózní.
Personalista musí být tak trochu psycholog, zajímáš se o tento obor? Kde se vzděláváš? Anebo si vystačíš s letitými zkušenostmi?
Na vysoké škole jsem měla psychologii, ale to že někdo lže, to se naučíš rozpoznávat až životem a zkušenostmi. Navíc na pohovoru za tu půlhodinku nepoznáš toho člověka tak, abys zjistila, že nelže. Někdy to je náročné v tomhle směru. To spíš pak poznají trenéři za první týden, 14 dní, jak se ten člověk chová.
Pracujeme v oblasti pojišťovnictví, řekneš mi, jaké máš sama sjednané pojistky? Které jsou ty nejzásadnější z tvého pohledu?
Když to vezmu, co mám já, tak mám pojistku na domácnost, nemovitost, životní pojištění. Přítel má povinné ručení a havarijní pojištění, takže v tomto směru jsme taková zajištěná rodina :-)
Určitě i z pozice personalistky je dobré mít přehled, protože se zájemci ptají na náplň práce a produkty, které budou prodávat.
Pro zájemce o práci v callcentru je dobré vědět, že pojišťovnictví je stabilní obor i v dobách krize.
Když odbočím od pojišťovnictví, tak liší se nějak nabírání lidí napříč segmenty? Co je pro práci s pojištěním prioritou?
Každý kandidát musí mít:
- minimálně maturitní vzdělání
- čistý trestní rejstřík
- povědomí o tom, že se pracuje v provizním systému, a že nebude mít každý měsíc jistotu stabilního příjmu
Jako operátor callcentra si můžete vydělat až 85.000 Kč měsíčně.
Má náš segment pojišťovnictví nějaké speciální požadavky na kandidáty? Musí skládat nějaké zkoušky, případně procházet testy?
Po nástupu se nováček zaměřuje na zkoušku odborné způsobilosti od ČNB, s tím, že se nejedná o nic složitého. Později absolvuje produktová školení.
Každý rok se pak operátor dále vzdělává v rámci své certifikace, ale jedná se o cca 15 hodin za kalendářní rok formou e-learningu.
Pozn. redakce: Děkujeme Míše Chmelíkové a Lence Veselé za příjemný rozhovor, který nám dal nahlédnout do HR zákulisí Kliku :-)
Tip! Přečtěte si náš předchozí rozhovor s vedoucím callcentra, Lubošem Hoškem.