Jízda v průběžném pruhu patří mezi základní řidičské schopnosti. Jen málokterý řidič si to ale uvědomuje. Proč? Většina řidičů totiž vůbec neví, co je to průběžný pruh a kdy se v něm nacházejí.
Průběžný pruh je základní pojem vymezený zákonem č. 361/2000 Sb. Přestože je definice průběžného pruhu jasná, patří jízda v průběžném pruhu ke kameni úrazu na mnohých úsecích vozovky. Většinou přitom nejvíce nadávají ti řidiči, kteří průběžný pruh využívají špatně.
Co je to průběžný pruh?
Definice průběžného pruhu zní:
- „Průběžný pruh je jízdní pruh probíhající v původním směru (bez odbočení) křižovatkou nebo v místě, kde se mění počet jízdních pruhů.“
Možná už správně tušíte… Jako průběžný označujeme rovný jízdní pruh, který umožňuje plynulý pohyb křižovatkou nebo přejezd z jednoho pruhu do druhého. Od ostatních pruhů ho odděluje plná, nebo přerušovaná čára, případně fyzická bariéra. Jaké další pruhy známe?
- Připojovací pruh
- Odbočovací pruh
Výhody průběžných pruhů
K největším výhodám průběžných pruhů se řadí plynulá jízda. Průběžný pruh najdeme i na úsecích se změnou počtu pruhů, kde umožňují nedávání přednosti a plynulý průjezd. Najdeme ovšem i další výhody průběžných pruhů:
- Jasně daná pravidla – pravidla průběžného pruhu jasně určuje zákon. Pokud se využívají správně, jsou snadno předvídatelná.
- Lepší orientace – kombinace vodorovného a svislého dopravního značení umožňuje snadný průjezd.
- Bezpečnost – průběžné pruhy omezují počet situací, ve kterých je nutné brzdění a prudké změny směru jízdy. Tím se snižuje riziko nehody na frekventovaných komunikacích.
Co je to připojovací pruh?
Věc, která ve skutečnosti působí řidičům problémy, jsou připojovací pruhy. Ty definuje zákon takto:
- „Přídatný jízdní pruh určený k zařazování vozidel do jízdního proudu průběžného pruhu.“
Jak název napovídá, připojovací pruh slouží k zařazení do průběžných pruhů. Jestliže je připojovací pruh zřízen, řidič je povinen ho využít v celé délce. Platí také pravidlo, že pokud jede v průběžném pruhu pomalejší vozidlo, řidič v připojovacím ho může předjet zprava.
A jak je na tom připojovací pruh přednost? Řidič musí dát přednost vozidlům jedoucím v průběžném pruhu. Připojovací pruhy ale umožňují plynulé zařazení. Pokud ho řidiči využijí správně, připojení proběhne bezpečně a bez nutnosti uzpůsobení rychlosti.
Kdo má přednost na kruhovém objezdu?
Zdánlivě jednoduchá otázka, která dělá řidičům velké problémy. Jednoduchý kruhový objezd řidiči obvykle pochopí – při nájezdu mají přednost na kruhovém objezdu šoféři, kteří na něm už jedou.
Jenže co když najedeme na kruhový objezd s průběžným pruhem. Jak je na tom přednost na kruhovém objezdu s více pruhy? Mezi řidiči kolují dva zažité mýty:
- Řidiči si myslí, že platí pravidlo pravé ruky stejně jako v případě přejezdu z pruhu do pruhu na dálnici.
- Řidiči si myslí, že vícepruhový kruhový objezd má jeden rychlejší (vnitřní) a pomalejší (vnější) pruh.
Jak to tedy je? Řidič měnící směr jízdy na kruhovém objezdu vždy dává přednost. Nezáleží na tom, z jakého pruhu přejíždí. A pokud přednost od řidiče v levém pruhu nedostane, musí si kolečko zopakovat.
Stejně tak neplatí mýtus o rychlém a pomalém pruhu. Přednost na kruhovém objezdu s více pruhy mají jen vozidla ve vnějším pruhu. Ta by ale měla při projíždění více výjezdy využít levý pruh, aby nezdržovala nájezd na kruhový objezd (není to ale jejich povinnost).
Tím ale pravidla na kruhovém objezdu nekončí. A je jedno, jestli jde o víceproudý kruhový objezd nebo malý kruháč ve městě. Při výjezdu z kruhového objezdu se bliká. Pozor ale na správný moment. Nesmí přijít ani brzy, ani pozdě.
Věděli jste, že na kruhových objezdech lidé nejčastěji bourají kolem třetí hodiny ranní (až 16 % celkového počtu)? Pojí se s tím fenomén tzv. disco crash, kdy havarují mladí lidé vracející se z diskoték.
Kruhové objezdy v zahraničí
Na většině vjezdů na kruhový objezd v Čechách se nachází značka kruhového objezdu doplněná značkou Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě. Tím se stanovuje přednost při vjezdu na kruhový objezd, kterou dostávají řidiči jedoucí po objezdu.
To se ale netýká některých objezdů v zahraničí, zejména pak těch s více pruhy. Pokud se na vjezdu na kruhovou křižovatku nenachází značka upravující přednost, platí přednost zprava, kterou dávají řidiči na objezdu.
Kruhový objezd bez značky Dej přednost v jízdě v České republice často nepotkáte. Přesto si dejte pozor na to, že pravidla na kruhovém objezdu jsou různá a přednost na kruhovém objezdu může být upravena pravidlem pravé ruky.
Přednost při přejíždění z pruhu do pruhu
Ať už jedete po kruhovém objezdu nebo po dálnici, je nutné znát přednost při přejíždění z pruhu do pruhu. Zde vždy platí univerzální pravidlo silničního provozu – neohrozit, ani neomezit.
Při přejezdu zleva doprava i zprava doleva vždy vyhoďte blinkr. To platí hlavně při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici. Zde navíc také platí pravidlo jízdy v pravém pruhu. Jízdu v levém pruhu totiž zákon stanovuje takto:
- „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.”
Jízda v pruzích je snadná. Přesto v ní ale často chybujeme. Jedná se totiž o rutinní chování, při kterém si mnohdy neuvědomujeme, ve kterém pruhu se nacházíme. Ať už jde o připojovací, nebo průběžný pruh, vždy je nutné dbát na prostor kolem sebe.