Rok 2024 přinesl na silnici spoustu změn. Jedna z nich se týká i povinného ručení. To nově platí provozovatel vozidla – doposud ho platil majitel vozidla. Změna platí od 1. října 2024. Jak se změnil vztah majitel a provozovatel vozidla?

Každý vůz registrovaný na českých silnicích musí mít platné povinné ručení. Za to doposud ručil majitel vozidla. Změny od 1. října 2024 ovšem akcentují roli provozovatele. Tím ale změny v povinném ručení v letošním roce nekončí.

Kdo je provozovatel vozidla?

S pojmem provozovatel vozidla se za celý život nemusí řidič setkat. Stačí, aby jezdil vlastním vozidlem a žádné z dalších dlouhodobě nepůjčoval nikomu jinému. Tím pádem veškerá odpovědnost za provoz vozidla spočívá na osobě vlastníka.

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si pojištění auta během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.

Co když vůz řídí někdo jiný než vlastník? S takovou situací se setkáváme například u vozidel na leasing. Ta patří leasingové společnosti, za auto ale odpovídá provozovatel vozidla. Vlastník a provozovatel vozidla jsou odlišné osoby.

Jinými slovy – provozovatel vozidlo nevlastní, ale využívá ho (ideálně na základě smluvního vztahu s majitelem). Zároveň hradí veškeré náklady na provoz, a to včetně pokut a škod, které při provozu vozidla napáchá.

Odlišný provozovatel od majitele se zapisuje do registru vozidel a ještě donedávna byl k nalezení v malém techničáku.
vlastník nebo provozovatel vozidla

Kdo platí povinné ručení – vlastník nebo provozovatel?

Jak je to s povinným ručením, když je jiný vlastník a provozovatel vozidla? Zde přicházejí změny v povinném ručení 2024. Povinnost platby povinného ručení se totiž nově týká všech, kteří řídí vozidlo, jež jim nepatří.

💡
Povinné ručení nově platí provozovatel vozidla – nikoliv jeho majitel. Povinnost placení povinného ručení se nově vztahuje na toho, kdo s autem skutečně jezdí. K tomuto kroku se přistoupilo zejména z důvodu snadnějšího dohledání pachatelů přestupků.

Změny se týkají i případů, kdy rodiče přenechají vozidlo dětem. Jestliže potomka uvedou jako provozovatele, pojištění je třeba uzavřít na něj. Má to ale jednu výhodu – provozovateli nabíhají bonusy, které v dlouhodobém měřítku zlevňují povinné ručení.

kdo je vlastník vozidla

Kdo je pojistník?

Pro úplnost je třeba uvést tři statusy spojené s pojištěním. Ty totiž hrají velkou roli při sjednávání (nejen) povinného ručení.

  • Pojistník – osoba zavazující se k úhradě pojistného. Může a nemusí být totožná s osobou pojištěného.
  • Pojištěný – osoba, kterou nebo jejíž majetek pojištění chrání. V případě povinného ručení se jedná o provozovatele vozidla.
  • Pojistitel – instituce pojišťující majetek (pojišťovna) s licencí k vykonávání pojišťovacího práva na území České republiky.

Vztah pojistník vs pojištěný s novými změnami splývá. Doposud šlo uzavřít povinné ručení na někoho jiného. Typicky právě v případě rodiče, který během let svého řízení nasbíral bonusy a tím zlevnil povinné ručení.

Někdo může namítat, že pojišťovny v posledních letech tento úkon zpoplatňovaly. Kompenzovaly tím ztráty vyplývající z většího rizika, kdy vozidlo provozoval méně zkušený (a tudíž rizikovější) řidič než pojistník. Nově toto není třeba – povinné pojištění leží na bedrech provozovatele.
havarijní pojištění
Tip! Nenechávejte nic náhodě a buďte předvídaví. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo havarijní pojištění. Jednoduše, online, za pár minut.

Změny v povinném ručení v roce 2024

Nejen vztah majitel a provozovatel vozidla se v roce 2024 změnil. Majitel auta jiný než pojistník 2024 je pouhou špičkou ledovce, se kterou si pojišťovny poměrně rychle poradily. Změny jsou mnohem dalekosáhlejší povahy.

  • Zrušení zelené karty  první ze změn řidiči ocenili. Zelená (dnes už vlastně bílá) karta postupně zmizí z přihrádek a zpoza clonek. Informace o pojištění se nově nacházejí v registru, do kterého má silniční kontrola přístup. Při cestě do zahraničí ale kopie zelené karty pořád nesmí chybět.
  • Navýšení pojistných limitů – za další změnou stojí Evropská unie. Ta svojí vyhláškou zvýšila minimální pojistné limity povinného ručení z původních 35 milionů na zdraví a majetek na 50 milionů. Ke zvýšení případných nižších limitů u již uzavřených pojistek dochází průběžně automaticky a pojišťovna o tom informuje ve výročním dopise.
  • Platba ihned nebo předem – řada řidičů využívala možnost platit povinné ručení v době, kdy již bylo sjednáno. Typicky se jednalo o situace převodu či nákupu vozidla, u něhož je sjednání povinného ručení podmínkou k přepisu. Nově se platnost povinného ručení určuje dnem, kdy je platba zapsaná na účtu pojišťovny. Do té doby povinné ručení neplatí.
  • Pojištění pro elektrokoloběžky – ano, povinné ručení se od roku 2024 týká koloběžek, zahradních traktorů, segwayů a dalších zařízení. S novelou totiž došlo k redefinování pojmu vozidlo. Více se o tom zmiňujeme v článku zde.
Jak vyplnit protokol o dopravní nehodě? Kdy je to povinné?
Provoz je v současné době intenzivní, řidiči pak stačí chvíle nepozornosti a nehoda je na světě. Jak na protokol o dopravní nehodě?

Rok 2024 – rok změn

Nejznámější právnická poučka zní, že neznalost zákona neomlouvá. Pokud tedy řidiči udělají chybu ve sjednání povinného ručení, případně se zpozdí s platbou, odpovědnost za tyto skutky jde pochopitelně za nimi.

Více než kdy jindy se proto vyplatí pečlivé čtení smlouvy a podmínek pojištění. Jedině tak provozovatel, vlastník i pojistník odhalí případné záludnosti, které je budou stát peníze. Anebo zvolí jednodušší variantu a možnost povinné ručení - pojistník odlišný od majitele - zavrhnou.

Z druhého úhlu pohledu ovšem změny přináší nápravu systému. Ten bude nově transparentnější. Řidiči zaplatí více – v případě pojistné události ale pojišťovny snáz dohledají osobu odpovědnou z provozu vozidla. Provozovatel vozidla se tak schová mnohem hůře.