Takřka každé odvětví je spojené s bezpečnostními předpisy, které chrání zaměstnance. V případě profesionálních řidičů autobusů, kamionů a dodávek jsou jedním z bezpečnostních opatření povinné přestávky řidičů.
Po jak dlouhé době si řidiči musí udělat přestávku a proč jsou povinné přestávky tak důležité?
Častou příčinou dopravních nehod je únava řidičů
Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že je únava příčinou každé desáté dopravní nehody a na dálnici je dokonce příčinou každé páté nehody.
Pravděpodobnost, že bude mít dopravní nehoda fatální následky, se navíc s únavou zvyšuje až sedmkrát.
Pokud je jízda bez přestávky delší než čtyři hodiny, zvyšuje se pravděpodobnost dopravní nehody až dvakrát, v případě šestihodinové jízdy bez přestávek až osmkrát.
Proč jsou povinné přestávky důležité?
Vzhledem k tomu, že je únava jednou z hlavních příčin nehod nejen řidičů osobních aut, ale také profesionálních řidičů kamionů či autobusů, zavedla řada zemí povinné bezpečnostní přestávky, a Česká republika není výjimkou.
Cílem povinných přestávek, jež se řídí zákonem č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě, je nejen chránit samotné řidiče, ale také ostatní účastníky silničního provozu.
Povinné přestávky profesionálních řidičů
Povinné přestávky řidičů autobusů, stejně tak jako povinné přestávky řidičů dodávek a povinné přestávky řidičů kamionů, na které se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006 (přepravy vnitrostátní a na území EU) nebo dohoda AETR (přepravy mimo EU), představují dobu, během které nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou činnost.
Bezpečnostní přestávka je určena výhradně k odpočinku řidiče.
- Doba bezpečnostní přestávky: Řidiči si musí po každých 4,5 hodinách řízení udělat nepřerušovanou přestávku v minimální délce 45 minut, pokud jim v danou dobu nezačíná doba odpočinku.
- Denní doba odpočinku: Kromě povinných přestávek musí řidiči dodržovat také denní a týdenní dobu odpočinku. Denní doba odpočinku se liší na základě toho, jestli se se jedná o takzvaný nedělený odpočinek či dělený odpočinek a jestli jsou ve vozidle dva řidiči nebo jen jeden.
- Týdenní doba odpočinku: V jakýchkoliv dvou po sobě jdoucích týdnech musí mít řidiči buďto dvě běžné týdenní doby odpočinku (2 * 45 hod.), nebo jednu běžnou týdenní dobu odpočinku a jednu zkrácenou dobu odpočinku v celkové délce 24 hodin. Zkrácená doba ale musí být vyrovnána odpovídající dobou odpočinku, kterou si řidič vybere před koncem třetího týdne (1 * 45 hod. + 1 * 24 hod. + kompenzace).
Sankce za nedodržení povinných přestávek řidičů
Sankce za nedodržení povinných přestávek řidičů jsou velmi vysoké. Nejčastěji mají podobu finančních pokut. Vážná porušení předpisů však mohou vést i k pozastavení nebo odebrání řidičského průkazu či provozní licence dopravní společnosti.
I při jízdě autem byste si měli dělat přestávky
Dlouhá jízda autem je velmi náročná, a to jak z hlediska únavy tak i bolesti těla, nejvíce trpí krční a bederní páteř. Odborníci se shodují na tom, že je rozumné dlouhou jízdu pravidelně přerušovat a na chvíli si odpočinout. Přestávku byste si měli udělat zhruba po třech hodinách jízdy.
Povinné přestávky řidičů jsou nesmírně důležité z hlediska bezpečnosti řidičů i ostatních účastníků silničního provozu. Profesionální řidiči mají povinnost udělat si po každých 4,5 hodinách jízdy přestávku v minimální délce 45 minut. Za nedodržení povinných přestávek hrozí vysoké pokuty i odebrání řidičského průkazu nebo provozní licence dopravní společnosti.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: