Ovládnutí pedálů ve vozidle patří k základním řidičským schopnostem. Jednoduše řečeno – pokud instruktor v autoškole uzná, že vás tlačí pata právě zde, nepustí vás k závěrečným zkouškám. Pedály v autě proto pro mnohé řidiče začátečníky představují hrozbu. Neobávají se ale zbytečně?

Spojka, brzda, plyn – pořadí pedálů v autě, které musí znát každý řidič. Přesto se ale množí autonehody v důsledku jejich záměny. Podle odborníků za to můžou modernější vozy s automatickou převodovkou.

řidička v autoškole

Jaké je pořadí pedálů v autě?

Opakování je matka moudrosti, a proto si to dáme ještě jednou – zleva spojka, brzda, plyn. První zmiňovaný pedál ovládáme levou nohou. Na druhé dva šlapeme pravačkou. Právě zde dělají někteří začátečníci chybu, když si komplikují život sešlapováním brzdy levou nohou.

Sešlapování brzdy levou nohou není jenom nepohodlné. Méně zkušený řidič nemá v levačce takový cit, a proto brzdový pedál sešlápne prudčeji, než by sám chtěl.
S levou nohou na brzdě se ale setkáte například u některých řidičů rallye.
Čekají vás testy v autoškole? Jak uspět na poprvé? | Klik.cz
Získání řidičského oprávnění představuje důležitý životní milník. Svoboda, kterou představuje řízení, láká tisíce žadatelů ročně.

Mám automat a spojka chybí: Co teď?

Vozy s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály. Na pravé straně najdete plyn, nalevo brzdu. Změní se tím způsob ovládání vozidla?

Jestliže řídíte automat, zapomeňte na levou nohu.
Manipulaci s pedály zvládnete pravou nohou. Opět platí, že v levé noze nemají řidiči takový cit a riskují prudké sešlápnutí brzdy a s ním spojené následky.

Jsou pedály v autě ve všech zemích stejné?

Pořadí pedálů v autě je na celém světě stejné. Dokonce i ve Velké Británii, Indii a Jihoafrické republice ovládají auto stejně, přestože jezdí na opačné straně vozovky. Je pevně daný standard pořadí pedálů v autě.

povinné ručení cena
Tip! I přes aktuální stav českých vozovek musíte mít platné povinné ručení. Využijte srovnání povinného ručení online a neplaťte ani korunu navíc.
pedály v autě

Pedály v autě: Spojka, brzda, plyn

Na pedály v autě a jejich funkce se podíváme podrobněji. Nejde jen o to znát pořadí pedálů – důležité je vědět, jak fungují a jakým způsobem se ovládají.

Spojka

Hlavní ovládací prvek ve vozidle ovlivňuje plynulost jízdy. Používáme ji při rozjíždění, brzdění a spojka v záběru je užitečný pomocník pro řidiče.

💡
Sešlápnutím spojky oddělíte motor od převodovky. Lamela spojky se rozpojí se setrvačníkem a motor přestane pohánět převodovku. Sílu motoru tudíž spojka nepřenáší na kolo a auto se dostane do volnoběhu.

Co znamená spojka v záběru? 

Částečně sešlápnutý pedál spojí převodovku s motorem. Zároveň ale nevyvíjí takovou sílu, aby se auto dalo do pohybu. Využívá se toho například při rozjíždění do kopce. Dlouhodobé využívání spojky v záběru způsobuje vyšší opotřebení ložisek.

havarijni pojisteni
Tip! Kromě povinného ručení si můžete porovnat ceny i u havarijního pojištění. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě se mohou vyšplhat do desetitisíců. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo.

Brzda

Brzdový pedál se nachází mezi spojkou a plynem. Ovládáme ho pravou nohou, která by měla spočívat pod ním. Funkce brzdy je prostá – jejím sešlápnutím zpomalíme a následně zastavíme vozidlo. Jak funguje brzdové ústrojí?

Při sešlápnutí pedálu se přenese síla brzdové kapaliny na písty. Ty přitlačí brzdové destičky ke kotoučům. Vzniklým třením následně dochází ke zpomalení vozidla.

Brzda je citlivý pedál, a proto je třeba ovládat ho opatrně. Prudké šlápnutí na brzdu zastaví vozidlo, vše ve vozidle včetně posádky a nezajištěného nákladu ale pokračuje setrvačností v pohybu vpřed. V důsledku toho vznikají častá zranění a komplikace v dopravním provozu.

Povinný omezovač rychlosti u nových vozidel | Klik.cz
K bezpečnosti na silnicích by měl přispět omezovač rychlosti.

Plyn

Věděli jste, že plyn je historicky nepřesné označení? V minulosti plynový pedál ovládal šoupátko, které regulovalo míru přiváděného vzduchu do karburátoru. Dnes se plyn přímo podílí na akceleraci, kdy ovlivňuje míru vstřikovaného paliva.

Dříve bylo přesnější označení pro pedál plynu – akcelerátor.
💡
Jemné ovládání plynového pedálu odděluje zkušené řidiče od amatérů. Stejně jako oba předchozí nemá plyn jen dvě polohy, a proto je třeba šlapat na něj s citem. Významným způsobem tím ovlivníme nejen rychlost vozu, ale také spotřebu vozidla a bezpečnost jízdy.

Ovládají řidiči pedály v autě správně?

S pedály v autě je spojena celá řada zlozvyků. Některé jsme si přinesli dokonce už z autoškoly, kdy po nás komisaři vyžadovali v provozu leckdy nesmyslné prošlapávání spojky. Jaké jsou nejčastější chyby při šlapání na pedály?

  • Pata pod špatným pedálem – pravá noha ovládá v autě dva pedály. Víte ale, pod který pedál ji umístit? Je to jednoduché. Prioritu má vždy brzda. Umístěním nohy pod brzdový pedál snížíte reakční dobu při brzdění a zabráníte možné srážce.
  • Nejdřív brzda, potom spojka – jedna z pouček v autoškole velí, že při brzdění používáme brzdu společně se spojkou. Při prudkém brzdění je to opravdu potřeba. Ve skutečnosti se ale při sešlápnutí spojky a brzdy zároveň stává vozidlo méně ovladatelné. Využívejte proto také brzdění motorem, při kterém máte nad vozem kontrolu.
  • Sešlápnutí brzdy a plynu zároveň – většina moderních vozidel má systémy aktivní bezpečnosti, které tomuto zabrání. Přesto ale někteří řidiči při prudkém rozjíždění nevědomky sešlápnou oba pedály. Co jim hrozí? U starších vozů to nelze přesně určit. Může dojít ke snížení ovladatelnosti, ale také k prudkému zvýšení rychlosti.

Práce s pedály v autě pro začátečníky

Pedály v autě – spojka, brzda, plyn – bez této znalosti se neobejde žádný řidič. Pořadí pedálů ale řidičům nedělá takové problémy, jako jejich samotné ovládání. Začátečník by si proto měl osvojit, jak fungují pedály v konkrétním voze. Každé auto totiž reaguje jinak a to, co platí v autoškole, nemusí fungovat v nově koupeném voze.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: