Ovládnutí pedálů ve vozidle patří k základním řidičským schopnostem. Jednoduše řečeno – pokud instruktor v autoškole uzná, že vás tlačí pata právě zde, nepustí vás k závěrečným zkouškám. Pedály v autě proto pro mnohé řidiče začátečníky představují hrozbu. Neobávají se ale zbytečně?
Spojka, brzda, plyn – pořadí pedálů v autě, které musí znát každý řidič. Přesto se ale množí autonehody v důsledku jejich záměny. Podle odborníků za to můžou modernější vozy s automatickou převodovkou.
Jaké je pořadí pedálů v autě?
Opakování je matka moudrosti, a proto si to dáme ještě jednou – zleva spojka, brzda, plyn. První zmiňovaný pedál ovládáme levou nohou. Na druhé dva šlapeme pravačkou. Právě zde dělají někteří začátečníci chybu, když si komplikují život sešlapováním brzdy levou nohou.
Sešlapování brzdy levou nohou není jenom nepohodlné. Méně zkušený řidič nemá v levačce takový cit, a proto brzdový pedál sešlápne prudčeji, než by sám chtěl.
S levou nohou na brzdě se ale setkáte například u některých řidičů rallye.
Mám automat a spojka chybí: Co teď?
Vozy s automatickou převodovkou mají pouze dva pedály. Na pravé straně najdete plyn, nalevo brzdu. Změní se tím způsob ovládání vozidla?
Jestliže řídíte automat, zapomeňte na levou nohu.
Manipulaci s pedály zvládnete pravou nohou. Opět platí, že v levé noze nemají řidiči takový cit a riskují prudké sešlápnutí brzdy a s ním spojené následky.
Jsou pedály v autě ve všech zemích stejné?
Pořadí pedálů v autě je na celém světě stejné. Dokonce i ve Velké Británii, Indii a Jihoafrické republice ovládají auto stejně, přestože jezdí na opačné straně vozovky. Je pevně daný standard pořadí pedálů v autě.
Pedály v autě: Spojka, brzda, plyn
Na pedály v autě a jejich funkce se podíváme podrobněji. Nejde jen o to znát pořadí pedálů – důležité je vědět, jak fungují a jakým způsobem se ovládají.
Spojka
Hlavní ovládací prvek ve vozidle ovlivňuje plynulost jízdy. Používáme ji při rozjíždění, brzdění a spojka v záběru je užitečný pomocník pro řidiče.
Co znamená spojka v záběru?
Částečně sešlápnutý pedál spojí převodovku s motorem. Zároveň ale nevyvíjí takovou sílu, aby se auto dalo do pohybu. Využívá se toho například při rozjíždění do kopce. Dlouhodobé využívání spojky v záběru způsobuje vyšší opotřebení ložisek.
Brzda
Brzdový pedál se nachází mezi spojkou a plynem. Ovládáme ho pravou nohou, která by měla spočívat pod ním. Funkce brzdy je prostá – jejím sešlápnutím zpomalíme a následně zastavíme vozidlo. Jak funguje brzdové ústrojí?
Při sešlápnutí pedálu se přenese síla brzdové kapaliny na písty. Ty přitlačí brzdové destičky ke kotoučům. Vzniklým třením následně dochází ke zpomalení vozidla.
Brzda je citlivý pedál, a proto je třeba ovládat ho opatrně. Prudké šlápnutí na brzdu zastaví vozidlo, vše ve vozidle včetně posádky a nezajištěného nákladu ale pokračuje setrvačností v pohybu vpřed. V důsledku toho vznikají častá zranění a komplikace v dopravním provozu.
Plyn
Věděli jste, že plyn je historicky nepřesné označení? V minulosti plynový pedál ovládal šoupátko, které regulovalo míru přiváděného vzduchu do karburátoru. Dnes se plyn přímo podílí na akceleraci, kdy ovlivňuje míru vstřikovaného paliva.
Dříve bylo přesnější označení pro pedál plynu – akcelerátor.
Ovládají řidiči pedály v autě správně?
S pedály v autě je spojena celá řada zlozvyků. Některé jsme si přinesli dokonce už z autoškoly, kdy po nás komisaři vyžadovali v provozu leckdy nesmyslné prošlapávání spojky. Jaké jsou nejčastější chyby při šlapání na pedály?
- Pata pod špatným pedálem – pravá noha ovládá v autě dva pedály. Víte ale, pod který pedál ji umístit? Je to jednoduché. Prioritu má vždy brzda. Umístěním nohy pod brzdový pedál snížíte reakční dobu při brzdění a zabráníte možné srážce.
- Nejdřív brzda, potom spojka – jedna z pouček v autoškole velí, že při brzdění používáme brzdu společně se spojkou. Při prudkém brzdění je to opravdu potřeba. Ve skutečnosti se ale při sešlápnutí spojky a brzdy zároveň stává vozidlo méně ovladatelné. Využívejte proto také brzdění motorem, při kterém máte nad vozem kontrolu.
- Sešlápnutí brzdy a plynu zároveň – většina moderních vozidel má systémy aktivní bezpečnosti, které tomuto zabrání. Přesto ale někteří řidiči při prudkém rozjíždění nevědomky sešlápnou oba pedály. Co jim hrozí? U starších vozů to nelze přesně určit. Může dojít ke snížení ovladatelnosti, ale také k prudkému zvýšení rychlosti.
Práce s pedály v autě pro začátečníky
Pedály v autě – spojka, brzda, plyn – bez této znalosti se neobejde žádný řidič. Pořadí pedálů ale řidičům nedělá takové problémy, jako jejich samotné ovládání. Začátečník by si proto měl osvojit, jak fungují pedály v konkrétním voze. Každé auto totiž reaguje jinak a to, co platí v autoškole, nemusí fungovat v nově koupeném voze.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: