Dvě největší automobilky v České republice spolu v minulosti svedly několik reklamních potyček. Aktivní Hyundai v letech 2013 až 2017 ráda napadala automobilku Škoda Auto. Balancování na hraně srovnávací reklamy se jí ale dlouhodobě nevyplatilo.

Příběh rivality dvou automobilek je zajímavá kapitola českého motorismu. Automobilka s okřídleným šípem ve znaku a německým koncernem v zádech poprvé poznala soupeře, který si troufl vyzvat jí na souboj. Nad nedávnou bitvou ale už sedl prach a mnozí na ni zapomněli.

Vše začalo v Nošovicích

Píše se 7. červenec 2006 a v průmyslové zóně Nošovice v obci Nižní Lhota otevírá Hyundai Motor Manufacturing Czech. Jediným vlastníkem je korejská automobilka Hyundai Motor Company. Jedná se o první závod automobilky v Evropě a nikdo netuší, jaký příběh se před ní otevírá.

Do médií se automobilka dostala už při stavbě. Vlastníci pozemků ze Zemědělského družstva vlastníků Nošovice se nechtěli vzdát svého majetku a vše vygradovalo až do podoby anonymních dopisů a výhrůžek smrtí.

Škoda auto byla v Česku jedničkou na trhu

Česká Škoda byla v té době jedničkou na trhu. Dlouhá historie firmy a stabilní kvalita udělaly z mladoboleslavské automobilky největší firmu podle tržeb a s 33 tisíci zaměstnanci se stal závod našim největším zaměstnavatelem.

První model byl Hyundai i30

První model, který vyjel z Nošovic, byla Hyundai i30. Ta v té době konkurovala tuzemské Škodě Octavia druhé generace. Rodinný automobil se prodával od roku 2004 a sbíral pozitivní recenze mezi motoristy.

škoda vs hyundai
Jak se vám líbí nová loga?

Jak začal souboj Škoda vs Hyundai?

Hyundai proti české hvězdě vyjela s vozem nižší střední třídy, který v souboji neobstál. Řidiči kritizovali asijský design, špatné jízdní vlastnosti a nízkou výbavu za příplatkovou cenu. Slabé prodeje korejských vozů se staly motorem pro nadcházející reklamní souboj.

Svoji reklamní sílu Hyundai ukázala při povodních v roce 2013. Během nich bylo zasaženo přes 900 obcí ve středních a severních Čechách. Hyundai jim během této akce udělala speciální nabídku na nové vozy. Během ní si ale neodpustila rýpnutí do tuzemského konkurenta. Reklamní akci doprovázel slogan:

"Hyundai jde proti vašim škodám."

Otevřená bojová fronta

Osobou, která stála za otevřením mediálního souboje, je tehdejší ředitel Hyundai Vladimír Vošický. Jeho marketingová politika vygradovala v roce 2013, kdy škodovce uštědřil několik nepříjemných políčků.

První přišel během reklamní akce v červenci ruku 2013. Před prodejnami Hyundai se objevily Octavie třetí generace se sloganem:

"Hyundai se srovnání nebojí – Přijďte si udělat vlastní názor."

Akce propagovala nové vozy Hyundai i30, které se měly stát konkurencí nových Octavií. Během akce unikl dopis ředitele dealerům vozů Hyundai. V něm označuje svoje vozy jako superprodukt a o značce mluví jako o lídrovi na trhu, ačkoliv prodejní čísla tvrdila pravý opak.

Škoda je u nás pořád jedničkou na trhu.
Škoda je u nás pořád jedničkou na trhu.

Škoda se od Hyudaie distancovala

Škoda na celou situaci reagovala pasivně a od převádění vozů před prodejnami Hyundai se distancovala. Do konkurenční automobilky si ovšem rýpla tvrzením, že pokud by chtěla vlastní vozy porovnávat, vybrala by si rovnocenné soupeře mezi německými značkami.

Hyundai nemá dost. Několik týdnů po reklamní akci se na ruzyňském letišti objevuje trojúhelníkový billboard se sloganem:

"Vítejte v zemi automobilky Hyundai"

Navíc doplněný dalším známým sloganem:

"New thinking, new possibilities."

Reakce škodovky na sebe nenechala čekat. Několik metrů od reklamy si pronajali plochu s okřídleným šípem a sloganem:

"Nenechte si nic nakukat"

Škoda odkaz doplnila odkazem na web www.kukuku.cz. Ten v té době směřoval na stránky mladoboleslavské automobilky.

Tip! Srovnejte si ceny pojištění automobilu během chvilky. Zdarma a nezávazně.
Tip! Ať už jste fanouškem jakékoliv značky auta, musíte mít ze zákona platné povinné ručení. Spočítejte si, kde vychází nejlevněji. Zdarma a nezávazně.

Váš soused bude takhle malinký

Mediální strkanice vyvrcholila v roce 2014. Hyundai propaguje nový model i20 reklamou, která se objevuje na televizních obrazovkách všech tuzemských stanic. Na tom by nebylo nic špatného, nebýt poslední věty. Reklama končí nenápadným sloganem:

"Váš soused z Mladé Boleslavi bude takhle malý."

Doplňuje ho záběr na projíždějící Hyundai kolem plastového panáčka. Škoda v té době nasazovala novou generaci vozů Škoda Fabia – poselství reklamy je tedy jasné.

Reklama Hyundaie, ve kterých se snaží zesměšnit Škodovku.

💡
Kontroverzní reklama netrvala dlouho. Pod nátlakem právníků, kteří se báli žaloby z porovnávací reklamy, Hyundai z videa odstranila narážku na Mladou Boleslav.

Hyundai završila souboj výměnou ředitele

Během let se Hyundai vytasila ještě s několika reklamami, které si utahovali z jejich konkurenta. Vše skončilo v roce 2019. Ředitele Vladimíra Vošického nahrazuje Martin Saitz, který nastolí novou marketingovou politiku.

První změnou je výslovnost značky Hyundai. Do té doby diváci v reklamách slyšeli korejskou výslovnost [hjundé]. Příchod generálního ředitele název značky počeštil na [hjundej].

PR oddělení Hyundai s příchodem nového ředitele vydalo prohlášení, ve kterém se přestávají vymezovat vůči škodovce. Jejich plánem je vypracování vlastní individuality nezávislé na konkurenci.

Škoda vs Hyundai – mnoho povyku pro nic

Určitě se ptáte, jestli se reklamní souboj korejské automobilce vyplatil. Ano i ne. Jedničkou na trhu se nestala, stojí ale na druhém místě, i když daleko za českou automobilkou.

💡
Od ledna do dubna 2020 prodala Škoda Auto 23 628 vozů. Korejská Hyundai je na druhém místě v žebříčků prodejů, rozdíl je ale propastný. Za stejnou dobu prodali pouhých 5 398 vozů.

Najdeme v souboji dvou automobilek ponaučení? Česká Škoda zůstala celou dobu pasivní. Možná i díky tomu zůstala jedničkou na trhu. Kdyby se pustila do souboje s menším soupeřem, pravděpodobně by ji to stálo plusové body v očích zákazníků.

Tip! Možná vás zaujme i článek Čínská automobilka NIO - dravec na poli elektromobility.