V roce 2015 založil podnikatel Denis Sverdlov elektromobilový start-up Arrival. Inovativní firma se na rozdíl od Tesly a jiných zaměřila na komerční subjekty. Nenápadná automobilka ale brzy začala chrlit zajímavé koncepty, které oslovily i ty největší výrobce vozů.
Přestože o Arrival mluvíme jako o nadějném start-upu, jeho budoucnost je stále nejistá. Trpí klasickým syndromem mladých technologických firem. Vyvíjí zajímavé koncepty, shromažďuje kolem sebe zajímavé investory, ale z továren nevyjelo více než pár prototypů.
Britský Elon Musk se narodil v Gruzii
Za vznikem automobilky Arrival stojí podnikatel Denis Sverdlov. V roce 1978 narozený Gruzínec pracoval na přelomu tisíciletí jako IT konzultant, v roce 2007 vstoupil na pole podnikání a založil telekomunikační firmu Yota. Tu o pět let později prodal a vydělal na ní velkou část svého jmění.
V podnikání si dal ale pauzu a od roku 2012 pracoval jako náměstek ministra pro komunikaci. Pouhé tři roky na to ale v Londýně založil mladý start-up Arrival, který se zaměřuje na elektromobilitu jinak než jeho konkurence.
Snížení nákladů až o 40 %
Filozofie automobilky vychází z předpokladu, že velké automobilky nenaplní specifické poptávky komerčního sektoru. Arrival proto vyvinula platformu, kterou lze snadno upravit na míru požadavkům přepravců a subjektů fungujících v logistice. Na tomto podvozku pak vyvinou cokoliv od osobního vozu až po autobus.
V případě automobilky Arrival jsou to kompozitní materiály místo oceli. Zatímco ocel vyžaduje lisy se silou 5000 tun, na kompozit stačí lis o síle 300 tun a za zlomek ceny. Lisování kompozitu navíc požaduje pouze jeden výrobní krok, ocel jich vyžaduje několik. Arrival a jí podobné automobilky tak snížily náklady na výrobu až o 40 procent.
Dodávka zaměřená na řidiče
Jedním z prvních velkých konceptů je Arrival Van. Běžné dodávky se zaměřují na nákladový prostor a řidičův komfort zůstává stranou. Arrival na to jde přesně naopak. Řidiči nabídne bohatý infotainment s velkým prostorem v kabině a komfortní vyhřívanou sedačkou.
Není tedy divu, že si modelu Arrival Van všimly logistické firmy. Společnost UPS si jich objednala 10.000 kusů s předáním v roce 2024. Arrival započala výrobu v jejich mikrotovárnách v USA a Británii.
Elektrický autobus budoucnosti
Dalším velkým projektem automobilky Arrival je elektrobus. Nápad vznikl v roce 2020 jako odpověď na bezpečné cestování v době koronaviru, postupně se ale rozrostl a z Arrival Bus vznikl koncept jednoho z nejmodernějších autobusů na světě.
Projekt je určený pro místní i dálkové autobusy. Cestujícím nabízí prostor pro digitální komunikaci a informace o jízdě na displejích. Prostor se ale otevřel i reklamním zadavatelům, pro které je zde dostatek prostoru pro marketingová sdělení.
Projekt Arrival Bus získal v květnu 2022 certifikaci pro provoz v Evropské unii a Británii. Možná je tak brzy potkáme na českých silnicích pod vlajkou nového přepravce, nebo jako součást zavedené flotily.
Spojení se společností Uber
Posledním projektem je Arrival Car. Na konceptu elektrotaxíků spolupracuje automobilka s firmou Uber, který se zaměřuje na spolujízdy a taxi služby.
V roce 2021 začaly práce na konceptech, s výrobou se počítá v druhé půlce roku 2023. Samotné prototypy se přitom podobají VW e-Golf. Uber se přitom zavázal, že do roku 2030 přejde plně na elektromobilitu a řidičům poskytne slevy na vozy.
Vstup Arrival na světové trhy
Ačkoliv vozy automobilku příliš neopouští, na finančních trzích slaví firma úspěch. V březnu roku 2021 se firma dostala reverzní fúzí se společností CIIG Merger na akciové trhy Nasdaq.
Oproti klasickému úpisu akcií (IPO) se liší reverzní fúze principem vstupu. Na trh nepřichází privátní firma samotná, ale sloučí se s již veřejně obchodovatelným subjektem. Tím byl v tomto případě finanční matador CIIG Merger.
Budoucnost start-upu je v rukách investorů
Na začátku článku zmiňujeme nevýhody start-upů na poli automobilek. Veškeré projekty jsou v rukách investorů a sériová výroba se často vleče.
Přes to všechno je ale automobilka Arrival zajímavým koněm na poli elektromobility. Díky svému netypickému přístupu nastavuje zrcadlo velkým automobilkám jako Tesla, které se soustředí na koncové zákazníky. Pokud se její přístup ukáže jako správný, můžeme se těšit na velké změny.