S pojmy aktivní a pasivní bezpečnost vozidla se mnozí setkali naposledy v autoškole. Jedná se o bezpečnostní prvky ve vozidle a při řízení, které zamezí nehodě, případně zmírní její následky. Co se rozumí pasivní bezpečností vozidla a jakým způsobem chrání řidiče?
Oba typy bezpečnostních prvků vozidla chrání řidiče a posádku. Aktivní bezpečnost vozidla minimalizuje příčiny vzniku dopravní nehody – pasivní bezpečnost vozidla zmírňuje následky kolize. V článku se na vše podíváme podrobněji.
Pasivní bezpečnost vozidla
Co se rozumí pasivní bezpečností vozidla? Obecně vzato se jedná o systém zmírňující škody při dopravní nehodě. Pasivní bezpečnost vozidla se skládá z prvků, které při nehodách chrání zdraví řidiče a posádky.
Bezpečnostní pásy
Jedním z nejdůležitějších prvků pasivní bezpečnosti vozidla jsou bezpečnostní pásy. Ty snižují rychlost nárazu hlavy a hrudníku do tvrdých částí vozidla – do volantu v případě řidiče, do palubní desky u spolujezdce.
Výzkumy dokazují, že bezpečnostní pásy snižují riziko smrti na předních sedadlech až osminásobně, na zadních sedačkách čtyřnásobně.
Dětská autosedačka
Zákon ukládá povinnost použití autosedačky u dětí menších 150 cm a lehčích 36 kg. Kvalitní sedačka doplňuje pásy, důležité je ale její správný výběr. Nepočítejte s tím, že si vystačíte s jednou autosedačkou po celou dobu vývoje dítěte.
Airbagy
Airbagy, stejně jako bezpečnostní pásy, chrání konkrétní části těla před nárazem do pevných částí vozu. Ve voze najdeme airbagy na hrudník, kolena i hlavu, výjimkou nejsou ani airbagy v kapotě zabraňující poranění chodců v případě srážky.
Nutno podotknout, že airbagy fungují jen v kombinaci s bezpečnostními pásy. Výzkumy potvrzují, že sepnuté airbagy napáchají v případě nepřipoutané posádky mnohem větší škody.
Hlavová opěrka
Říkáte si, že hlavová opěrka slouží jen k pohodlné jízdě? Chyba lávky. Jedná se o další prvek zajišťující pasivní bezpečnost vozidla.
Správně nastavená hlavová opěrka má horní část přibližně 2 cm nad temenem hlavy. Vzdálenost mezi hlavovou opěrkou a hlavou by přitom neměla být delší než 5 cm.
eCall
Relativní novinku v oblasti pasivní bezpečnosti vozidla najdeme v moderních vozech. Systém ve vozidle při nehodě vyhodnotí situaci a v případě potřeby se sám spojí s operátorem na lince 112.
Součástí eCall je zároveň automatické sdělování polohy. Systém tak nejen zavolá záchranku, zároveň jí ale sdělí veškeré informace potřebné k co nejrychlejší pomoci.
Věděli jste, že funkci eCall mají i některé chytré hodinky?
Aktivní bezpečnost vozidla
Pasivní bezpečnost známe. Co se rozumí aktivní bezpečností vozidla? Takové prvky samy zamezí nebo minimalizují příčiny dopravní nehody. V moderních vozech je známe především jako bezpečnostní systémy – aktivní bezpečnost vozidla zajišťují ale také další prvky.
- Kvalitní pneumatiky
- Seřízené brzdy
- Dobré tlumiče
Do systému aktivní bezpečnosti vozidla patří i adaptivní tempomat, který kontroluje odstup od vozidel před vámi. Moderní vozy jsou vybaveny také hlídáním směru jízdy (Lane Assist), který v případě vyjetí z pruhu varuje řidiče a koriguje jízdu.
ABS, ASR a další bezpečnostní systémy
Třípísmenné kontrolky se objevují ve vozech už několik let. Jen málo řidičů ale přesně určí, jakým způsobem ovlivňují jízdu.
- ABS – nejznámější bezpečnostní prvek spouští protiblokovací systém brzd a zabraňuje ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Pokud dojde k výraznému snížení rychlosti kola, ABS odblokuje systém brzd bez ohledu na polohu brzdového pedálu a zajistí plynulou jízdu.
- ASR – systém regulace prokluzu kol doplňuje ABS a zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při zrychlení vozidla. Při vysokém kroutícím momentu, který vozidlo nedokáže přenést na vozovku, dojde k prokluzování kol a ztrátě kontroly. Nejčastěji ho oceníte při jízdě na sněhu a mokré vozovce.
- EBA – nouzový brzdový asistent vyvíjí v případě nouzového brzdění maximální brzdící účinek bez ohledu na sílu vyvinutou řidičem. Při nesprávné nebo pomalé reakci řidiče tak výrazně zkrátí brzdnou dráhu.
- ESP – elektronický stabilizační program pomáhá zejména při průjezdu zatáčkou. Systém stabilizuje automobil přibrzděním prokluzujícího kola a omezením výkonu. Díky tomu zamezí smyku a ztrátě kontroly.
Řidič jako prvek aktivní bezpečnosti
Dopravní experti upozorňují i na to, že aktivní bezpečnost vozidla (tedy předcházení dopravní nehodě) zajišťuje také řidič. Dobrý výhled z vozidla, opatrná a bezpečná jízda a samozřejmě jízda bez alkoholu jsou významnými činiteli při prevenci dopravních nehod.
Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla výrazně ovlivňují jízdu. Aktivní prvky zabraňují dopravní nehodě, zatímco ty pasivní zmírňují jejich následky. V první řadě se ale spoléhejte vždy na sebe. Ostatně povědomí o situaci a provozu kolem vás patří do prvků aktivní bezpečnosti.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: