Jednostopá i dvoustopá vozidla s elektrickým motorem nejsou na českých silnicích nic zvláštního. Auta, motorky, elektrokola a koloběžky mají jedno společné – omezovač rychlosti. Ten zajišťuje bezpečnost provozu i odpovědný přístup výrobců k legislativě.
České zákony umožňují maximální rychlost 25 km/h a výkon 1000 W pro elektrické koloběžky a elektrokola. V takovém případě na stroj nepotřebujete řidičské oprávnění, ani povinné ručení a další náležitosti. O dodržení těchto povinností se stará omezovač rychlosti.
Jak funguje omezovač rychlosti?
Omezovač rychlosti je drobná součástka a systém instalovaný na vozidlech určený k omezení rychlosti, respektive výkonu motoru. U automobilů se využívá k zajištění bezpečnosti provozu a snížení rizika vzniku dopravní nehody.
Fungování omezovače rychlosti se skládá ze tří kroků:
- Měření rychlosti – počítač po celou dobu provozu vozidla (nebo elektrokoloběžky) měří rychlost pomocí GPS a tachometru ve vozidle.
- Porovnání rychlosti – zaznamenanou rychlost neustále porovnává s maximální možnou rychlostí, která je buď pevně nastavená (například elektrokoloběžky), nebo ji pomocí kamer a GPS srovnává s aktuálními omezeními na silnici.
- Omezení rychlosti – v případě překročení maximální možné rychlosti dojde k jejímu snížení a to buď omezením výkonu motoru, omezením přívodu vzduchu nebo snížením otáček vozidla.
Při snižování rychlosti nedochází k omezení dalších funkcí vozidla. Řidič může ovládat auto stejně jako předtím, dojde ale ke snížení rychlosti, případně vozidlo nereaguje na zrychlení. To může v kritických momentech představovat problém, když potřebuje auto prudce zrychlit.
Co ovlivňuje výkon koloběžky?
Výkon elektrokoloběžky je jen málokdy takový, jaký udává výrobce. Může za to právě omezovač rychlosti. Díky snížení výkonu může výrobce namontovat jeden typ motoru na různé modely strojů.
Výkon elektrokoloběžky ale neovlivňuje pouze elektromotor. Lví podíl na něm má typ pneumatik a kapacita baterie, případně i vlastnosti jako hmotnost řidiče a terén, ve kterém se stroj pohybuje.
Jak je na tom výkon a přibližná maximální rychlost elektrokoloběžky, ukazuje tabulka níže.
Jak vypnout omezovač rychlosti na elektrické koloběžce?
Konstrukce elektrokoloběžek se sobě v mnohém podobají napříč různými značkami. Vypnutí omezovače rychlosti proto probíhá podobně na většině modelů.
POZOR! Vypnutí omezovače rychlosti probíhá vždy na odpovědnost majitele a výrobce nepřebírá odpovědnost za případné škody na zdraví a majetku. Ve většině případů dochází k neuznání záruky v případě jiných vad.
Jak vypnout omezovač rychlosti na elektrické koloběžce XIAOMI?
Oblíbené elektrokoloběžky XIAOMI mají vlastní aplikaci a omezovač rychlosti obejdete s její pomocí. Stáhněte si mobilní aplikaci pro Android a spárujte elektrokoloběžku s mobilním telefonem.
Po spárování vás aplikace navede na webovou stránku, na které lze provést úpravu hardwaru a firmware. Zde je možné zadání maximální rychlosti či úplného vypnutí omezovače. Po úpravách nastavení se stáhne .zip soubor, který se přes výše uvedenou aplikaci nahraje do softwaru stroje.
Jak vypnout omezovač rychlosti na elektrické koloběžce SENCOR?
Méně časté elektrokoloběžky SENCOR mají aplikaci od výrobce, v níž navýšíte maximální rychlost na 30 km/h. Pokud vám to nestačí, lze odpojit omezovač pomocí přerušení drátů. I tak se ale vzhledem k nižšímu výkonu koloběžek zvýší rychlost na maximálně 50 km/h.
Jak vypnout omezovač rychlosti u elektrokola?
Omezovač rychlosti u elektrokola funguje nad 25 km/h. Neplatí ale to, že kolo nejede rychleji. Veškerý výkon pak ale stojí na nohách cyklisty.
Vyřazením omezovače se navíc elektrokolo stává nepřizpůsobilým k provozu na veřejných komunikacích. Případná silniční kontrola ale musí prokázat záměr a to, že obsluha kola omezovač vyřadila.
Do kategorie elektrokol patří i některé oblíbené skútry. To se týká například oblíbené e Babety a e Fichtlu. Omezovač rychlosti e babeta a omezovač rychlosti e fichtl - oboje vyřadí z provozu autorizovaný servis.
Bezpečnost a legislativa
Při vyřazení omezovače výrobce nenese odpovědnost za případné škody na zdraví a majetku. Jakýkoliv neoprávněný zásah navíc způsobuje ztrátu záruky. Neprofesionální zákrok navíc může způsobit závadu i na jiných elektronických součástkách.
Jízdou vyšší než 25 km/h, případně na stroji s výkonem vyšším než 1.000 W, řidiči riskují pokutu. V takovém případě totiž spadají do kategorie A1 a pohyb na veřejných komunikacích vyžaduje příslušné řidičské oprávnění.
Omezovač rychlosti koloběžky je kontroverzní součástka. Má ale jinou funkci než omezovač rychlosti auta. U nich můžeme vést debatu nad tím, o jak moc direktivní zásah se jedná. Omezovač rychlosti koloběžky ale chrání především samotnou obsluhu vozítka a jeho okolí.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: