Jedním z parametrů, které hodnotíme při nákupu nového vozu, je bezpečnost. Tu ověřují crash testy, které zkoumají chování vozu při dopravní nehodě. Věděli jste, jak crash testy probíhají a že Československo patřilo k předním testovacím laboratořím?

Crash testy simulují kolizi v kontrolovaném prostředí. Hrají zásadní roli při homologaci nových modelů a doplňků vozů ke schválení do provozu. Crash testy aut v poslední době navíc ovlivňují spotřebitelské chování při výběru nového vozu.

Jak probíhají crash testy?

Během crash testů dochází k nárazových zkouškám, při kterých se hodnotí čtyři oblasti:

  • ochrana dospělé posádky,
  • ochrana dětí,
  • ochrana okolních chodců,
  • funkce aktivních bezpečnostních systémů.

Na základě hodnocení a informací, které poskytují senzory při nárazu, se jednotlivé oblasti hodnotí a váženým průměrem se vypočítá známka. Crash testy se provádějí vždy tak, aby odpovídaly novým technologiím – v poslední době se pozornost věnuje autonomním prvkům při řízení, které jsou podmínkou pro získání nejvyššího hodnocení.

Jak vyplnit protokol o dopravní nehodě? Kdy je to povinné?
Provoz je v současné době intenzivní, řidiči pak stačí chvíle nepozornosti a nehoda je na světě. Jak na protokol o dopravní nehodě?

Během testů se simulují různé situace, k nimž během dopravní nehody dochází.

  • Čelní náraz – vozidlo narazí do deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/h. Simuluje se tím čelní srážka dvou vozidel.
  • Boční náraz – do boku vozidla narazí v rychlosti 50 km/h deformovatelná bariéra, která simuluje boční náraz.
  • Náraz do sloupu – vozidlo narazí rychlostí 32 km/h do pevné konstrukce, čímž dojde k nahrazení pevné překážky jako strom či sloup.

S nástupem nových technologií dochází i k testování autonomních vlastností vozidla. Jestliže jimi vozidlo disponuje prvky aktivní bezpečnosti jako autonomní brzdy či senzory jízdy v pruzích, crash testy je vyhodnocují a udělují jim známku.

Crashtesty odhalí bezpečnostní nedostatky.
Crashtesty odhalí bezpečnostní nedostatky.

Kdy proběhl první crash test na českém území?

První crash testy ve světě probíhaly už v 50. letech minulého století. Technici podrobovali auta pádům z výšky a simulovaným nárazům. Potřeba crash testů v Československu vznikla s možnou expanzí Škodovky do Francie.

K provozu na území svého státu si Francie vyžádala homologaci. Na letišti v pražské Ruzyni proto v roce 1952 vznikla první crash testová dráhu u nás pro vůz Škoda 100, který v té době patřil k vlajkové lodi tuzemské automobilky.
💡
Aby se auto rozjelo proti betonové zdi, vyrobili konstruktéři unikátní zařízení kombinující elektrický motor a parní turbínu. Nazvali ho FODRŠAMARUPUSOPR, což byla zkratka jmen pracovníků, kteří se na jeho vývoji podíleli.

Inovativní systém testování zaujal další země východního bloku. Ti pak v Československu pravidelně testovali svoje vozy a to do té míry, že kvůli vytížení musela být dráha přesunuta z Ruzyně do nově vzniklé továrny Avia Letňany.

Na crash testy a vývoj testovacích zařízení po celou dobu dohlížela Škoda Auto. Ta v roce 2011 testovací systémy převzala a dnes je provozuje na vlastní 200 metrů dlouhé dráze, kde provádí crash testy splňující náročné podmínky koncernu VW a organizace NCAP.
Tip! Máte bezpečné auto? I když to odnesou jen plechy, raději vsaďte na havarijní pojištění!
Tip! Máte bezpečné auto? I když to odnesou jen plechy, raději vsaďte na havarijní pojištění!

Jaké nejbezpečnější auto koupit?

Když už víme, jak probíhají crash testy, můžeme si říct, které vozy v testech dopadly nejlépe. Výsledky testů NCAP pravidelně zveřejňuje český spotřebitelský magazín dTest. První příčku žebříčku v době psaní textu hájila Tesla Model Y. Jaké další modely se objevily v TOP 10?

Není divu, že nejbezpečnější auto vyjelo teprve nedávno. Moderní postupy kladou velký důraz na bezpečnost a Tesla investuje spoustu peněz do inovací týkajících se aktivní bezpečnosti a využití umělé inteligence při řízení.

Kdo naopak v crash testech propadl?

Jaké vozy se nacházejí na opačné straně žebříčku? Opět nepřekvapí, že jde o vozidla staršího data. Nejhůře je na tom Fiat Punto z roku 1997. Dále se objevily vozy Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa a Rover 100 z téhož roku.

Výsledky crash testů EURO NCAP

EURO NCAP v textu zmiňujeme již po několikáté. Jedná se o společnost, která vyhodnocuje většinu provedených crash testů. V testech se v poslední době stále více objevují vozy asijských automobilek, které dosahují velmi dobrých výsledků.

Vozy v testech získají maximálně pět hvězdiček. Aby automobilky dosáhly absolutního hodnocení, je třeba skvělého hodnocení v těchto oblastech:

  • tuhost karoserie,
  • deformační zóny,
  • airbagy,
  • asistenční systémy – minimální autonomní brzdy, detekce chodců a monitoring jízdy v pruzích.

Vedle vozů se podrobují testování i doplňky jako dětské sedačky. Ničím výjimečné nejsou ani testy postroje pro psa do auta, i na ty se zpracovává crash test. Pro výrobce znamenají dobré výsledky známku prestiže a konkurenční výhodu.

Tip! Porovnejte si nezávazně cenu povinného ručení a plaťte co nejméně.
Tip! Porovnejte si nezávazně cenu povinného ručení a plaťte co nejméně.

Seznamte se – crash test dummy

A nakonec hlavní hvězda, bez kterých se crash testy aut neobejdou. Umělá figurína – anglicky crash test dummy – simuluje rozměry, hmotnost a pohyby lidského těla při nárazu. Díky ní odborníci při vyhodnocení vědí, jaké síly na konkrétní části těla působí.

Vše zakončíme zajímavostí. Věděli jste, že do roku 2003 existovaly pouze crash test dummy mužského pohlaví? Až tehdy se objevila figurína s ženskými proporcemi. Dnes se nárazu podrobují figuríny všech proporcí včetně těhotných žen a příslušníků bezpečnostních složek v plné polní.