Čeká vás stěhování a s ním spojená změna trvalého bydliště? Kde hlásit, že ke změně došlo? Na které úřady nezapomenout? Které změny adresy trvalého bydliště jsou povinné a které doporučené? V našem článku vám přinášíme kompletní přehled, kde hlásit změnu trvalého bydliště.
Kde nahlásit změnu trvalého bydliště?
V České republice může každý občan mít pouze jedno místo trvalého pobytu, které slouží jako jeho oficiální adresa pro úřady a doručování pošty. Toto místo musí být umístěno v bytovém, ubytovacím nebo rekreačním objektu s evidenčním nebo popisným číslem.
Změna trvalého pobytu není příliš složitá
Důležité je však také zajistit změnu adresy ve vašich osobních dokladech, v registru vozidel, u dodavatelů služeb, zajistit přeposílání pošty apod. A to už vyžaduje trochu času a plánování.
Na úřadech máte většinou na nahlášení změny lhůtu osm až deset dní.
Kde hlásit změnu a jak předejít zbytečné pokutě ze strany úřadů, případně dalším komplikacím?
Kde hlásit? V místě nového pobytu
Nejprve je nutné změnu nahlásit v místě nového trvalého pobytu:
- obecní úřad,
- úřad městské části,
- úřad městského obvodu,
- magistrát města.
Na přepážce vyplníte Přihlašovací lístek k trvalému pobytu a zaplatíte poplatek. Následuje ustřižení rohu občanky a vydání prozatímního dokladu v podobě žluté kartičky označené jako „Potvrzení o změně trvalého pobytu“.
Nové místo trvalého pobytu je nutné doložit:
- výpisem z katastru nemovitostí,
- kupní smlouvou,
- souhlasem majitele,
- smlouvou nájemní.
Do patnácti dnů musíte poté zažádat o vydání nového občanského průkazu. Fotografii k tomu již nepotřebujete, vyfotí vás přímo na úřadě.
Vlastníte automobil? A víte kde hlásit změnu trvalého pobytu v tomto případě?
Musíte navštívit odbor dopravy. O nový řidičský průkaz se již nežádá. Je ale třeba zanést novou adresu trvalého bydliště do malého i velkého technického průkazu. Nezapomeňte informovat poskytovatele povinného ručení či havarijního pojištění. Nová registrační značka se již nevydává.
Banky a pojišťovny
Informaci o změně trvalého bydliště nahlásíte své zdravotní pojišťovně a své bance. Pokud máte sjednány další pojistky či máte více bankovních účtů, informujete samozřejmě všechny dotčené instituce. Informujte také svého finančního poradce, případně banku, u které máte sjednánu hypotéku.
Kde hlásit změnu trvalého bydliště musíte?
- dodavatelé energií a služeb (vodárny, elektrárny, plynárny),
- dodavatelé telekomunikačních služeb (telefonní operátor, internet),
- aktualizujte si SIPO.
Nezapomeňte uhradit v novém bydlišti poplatky za odvoz odpadu.
A kde byste sice hlásit měli, ale opomenutí nemá vážné následky?
- v místní knihovně,
- ve sportovních klubech a spolcích,
- aktualizujte si slevové kartičky do různých obchodních řetězců,
- nechte si přeposílat poštu z původního bydliště (vyřizuje se na poště),
- informujte vaše lékaře, fyzioterapeuty, zubaře apod.
Kde hlásit nemusíte?
Živnostenský úřad a finanční úřady jsou napojeny na základní registry. Informace o změně bydliště se k nim tedy dostane.
Osobně či elektronicky?
V dnešní době již většinu změn můžete vyřešit elektronicky. Není nutné navštívit všechny úřady a instituce osobně. Můžete k tomu využít:
- Portál občana
- Bankovní identitu
- Portál zdravotní pojišťovny
- Internetové bankovnictví
- Aplikace dodavatelů energií a služeb
- Nákupní aplikace obchodních řetězců
- Hypoteční zónu apod.
Změna trvalého bydliště je spojena s řadou povinností. Je třeba informovat úřady, instituce, dodavatele energií a služeb. Doporučujeme tuto povinnost neodkládat. Vyhnete se případné pokutě za nedodržení zákonné lhůty. A budete mít jistotu, že vás důležitá pošta vždy zastihne na aktuální adrese.