Víte, proč je tlak v pneumatikách tak důležitý? Dofukování pneu považujeme za něco samozřejmého. Málokdo si ale uvědomuje, proč to děláme. Správně nafouknuté pneumatiky jsou klíčové pro bezpečnost i optimální výkon vozu.
Na jaký tlak dofukujete pneumatiky? Spousta řidičů hustí kola takzvaně od oka. Vědí, že správný tlak v pneumatikách se pohybuje kolem 2,3 kPa a tak foukají i vlastní kola. Ve skutečnosti si ale snižují životnost, riskují defekt a hazardují s vlastním zdravím.
Jak nafouknout kolo u auta?
Začneme od začátku. Správný tlak huštění pneumatik se zjišťuje pneuměřičem tlaku. Pokud ho nemáte (zařízení stojí kolem stokoruny a bez problémů se vejde do přihrádky u spolujezdce), aktuální tlak v pneumatikách prozradí kompresor na čerpací stanici.
Samotné huštění pneumatik je snadné a zvládne ho i méně zkušený řidič.
- Najděte ventilek a odšroubujte jeho krytku.
- Upevněte na ventilek hadici kompresoru a zkontrolujte její pečlivé utažení.
- Na manometru kompresoru zkontrolujte aktuální tlak v pneumatice.
- Podle potřeby nahustěte pneumatiky a to buď tlačítkem plus a mínus, nebo páčkou na kompresoru.
- Po pár vteřinách kompresor vypněte, aby se ustálil tlak na manometru.
- Postup opakujte, dokud není kolo správně nahuštěné.
Některé kompresory mají i funkci odfukování kol. To využijete, pokud překročíte maximální tlak pneumatik uvedený na štítku. Obvykle ji indikuje tlačítko mínus na kompresoru umístěné v okolí tlačítka pro spuštění stroje.
Jak moc nafouknout kolo u auta?
Jak nafouknout kolo u auta už víme. Znáte ale správný tlak huštění pneumatik vašeho vozu? Mezi řidiči kolují totiž mýty o tom, že správný tlak v pneumatikách určuje výrobce pneumatik. Ve skutečnosti je ale vše jinak…
Maximální tlak pneumatik určuje výrobce vozu.
Minimální a maximální hodnotu prozradí tabulka huštění pneumatik.
Tu najdete na karoserii, štítku ve dveřích či na vnitřní straně víčka od nádrže. Pokud ho tam nenajdete (štítek je například stržený), podívejte se do manuálu k vozidlu.
Jak se liší ideální tlak v pneumatikách naznačuje tabulka huštění pneumatik níže. Výrobci obvykle udávají tlak v pneumatikách podle velikosti kol s rozdělením na přední a zadní nápravu. Roli hraje také míra nákladu.
Proč se rozlišuje mezi naloženým a nenaloženým vozidlem? Roli při správném fungování pneumatik hraje hmotnost naloženého vozidla. Před cestou na dovolenou proto vždy pneumatiky o pár barů dofoukněte.
Správné měření tlaku v pneumatikách
Jedna věc je správné dohuštění pneumatik. Pokud ale na začátku nesprávně vyhodnotíte tlak v pneumatice, nikdy pneumatiku nedofouknete na požadovanou hodnotu. Roli při měření tlaku v pneumatikách hraje řada parametrů – okolní teplota především.
Tlak v pneumatice měříme speciálním zařízením. To už víme. Výrobci vozidel doporučují měření tlaku pneumatik alespoň jednou za čtrnáct dní. Zda tyto intervaly dodržíte, záleží na vás. Minimálně ale tlak měřte vždy před delší cestou.
Při měření tlaku v pneumatikách v létě kontrolujte kola ve stínu a na vychladlých pneumatikách. S rostoucí teplotou totiž roste tlak v pneu, a proto může pneuměřič ukazovat jiné hodnoty.
Něco jiného je měření tlaku v pneumatikách v zimě. V chladných obdobích věnujte tlaku větší pozornost. S každými 10 °C klesne tlak v pneumatice až o 1 kPa (0,1 baru). Pokud měříte tlak v temperované garáži s 20 °C a přejedete do zimy -10 °C, tlak klesne až o 0,3 baru. A to může velkou měrou ovlivnit jízdní vlastnosti vozidla.
Automatické hlídání tlaku v pneumatikách
Od roku 2014 platí pro všechna nová vozidla povinnost automatického hlídání tlaku v pneu. O to se stará systém TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Ten indikuje podhuštěné a přehuštěné pneumatiky, případně ukazuje přesný tlak v pneumatikách.
V praxi se setkáme se dvěma typy TPMS:
- Přímý – využívá senzory přímo napojené na ventilky v pneumatice.
- Nepřímý – tlak v pneumatice se odvozuje od rychlosti otáčení kol a jejich vibrací.
Ať už vozidlo využívá jakýkoliv systém, jeho výsledkem je indikace podhuštěné, nebo přehuštěné pneumatiky. V takovém případě se na palubní desce rozsvítí tlak v pneumatikách - kontrolka. Samotné rozsvícení nepodceňujte. Může jít o drobné podhuštění, ale také o závadu na pneumatice či signalizaci blížícího se defektu.
S TPMS jde ruku v ruce drobná kontroverze. Automobily vybavené tímto systémem většina řidičů nepřezuje doma svépomocí a to i v případě, že mají dvě sady obutých pneumatik. Po výměně kol je třeba spárování systému s palubním počítačem. Návštěva servisu pak logicky zvyšuje náklady na provoz vozidla.
Tlak v pneumatikách u elektrických a hybridních vozidel
Mezi řidiči panuje řada mýtů o tom, jak měřit tlak v pneumatikách u elektromobilů. Princip zůstává stejný jako u klasického osobáku se spalovacím motorem. Mění se ale správný tlak v pneumatikách. Baterie ve vozidle zvyšují jeho hmotnost a pneumatiky v elektromobilu se hustí na vyšší tlak.
Tlak v pneumatikách změří i méně zkušený řidič. Ostatně je to v jeho vlastním zájmu. Chrání tím svůj vůz, zdraví i peníze. Správné nahuštění pneumatik zabere jenom pár minut – tak směle do toho.