Získání řidičského oprávnění představuje důležitý životní milník. Svoboda, kterou představuje řízení, láká tisíce žadatelů o řidičský průkaz ročně. Testy ale spoustu těchto zájemců stresují. Jak se na ně připravit a jak výcvik a testy v autoškole probíhají?

Podle statistik třetina žáků nezvládne testy v autoškole na první pokus. Příčinou přitom není neznalost teorie. Za vše obvykle může stres spojený se zkouškami v ostrém dopravním provozu. Nejčastější chyby při zkouškách v autoškole jsou překvapivě ty z nepozornosti.

Proč jsou komisaři v autoškole tak přísní?

Za neúspěch v autoškole spousta žáků viní přísné komisaře. Tito úředníci kontrolují teoretickou i praktickou zdatnost v ostrém provozu při zkouškách. Nebudeme vám lhát, obvykle nejde o sympaťáky, kteří vám dají řidičské oprávnění zadarmo. Je pravdou, že otázky komisaře v autoškole mohou být při zkoušce velmi stresující.

Jejich striktní přístup má svůj důvod. Jízda v ostrém provozu není počítačová hra.
Komisaři zodpovídají za to, že jejich absolventi vyjedou na silnici připravení a nezpůsobí dopravní nehodu. Chrání tím tak samotné žáky i ostatní účastníky dopravního provozu.

Jak probíhá výcvik v autoškole?

Ještě než přistoupíte k testům a skládání zkoušek, čeká na vás výcvik v autoškole. Jeho délku si autoškola určuje sama. U řidičského oprávnění skupin B (motorová vozidla do 3.500 kg) počítejte s délkou mezi 2 až 3 měsíci. Řidičák na motorky trvá přibližně 4 až 6 týdnů.

💡
Minimální doba výcviku neexistuje. Pozor si dejte ale na překročení maximální doby autoškoly. Jestliže výcvik neukončíte do 18 měsíců od podání přihlášky, ztrácíte nárok na postup k závěrečným zkouškám.

Součástí výcviku jsou hodiny teorie a praktické jízdy. Zákonem daný počet jízd je 28 vyučovacích hodin, tedy 28 × 45 minut. Autoškoly obvykle jezdí dvě na sebe navazující vyučovací hodiny zhruba dvakrát týdně, což je i zákonem povolené maximum.

srovnání povinného ručení
Tip! Máte čerstvý řidičák? Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější pojištění auta. Porovnejte si nabídky jedním klikem.
jak se připravit na testy v autoškole

Roli hraje výběr správné autoškoly

Na úspěšném složení závěrečných zkoušek v autoškole má podíl i intenzita výcviku, konkrétně praktických jízd. Jestliže řídíte jednou za čtrnáct dní, zapomenete více, než se naučíte. Při výběru autoškoly se proto ptejte na rozvržení jízd.

Některé školy za příplatek nabízejí i rychlovýcvik za 3 až 4 týdny.
Stejně tak si ale dejte pozor, abyste neházeli klacky pod nohy sami sobě. Pokud nemáte čas alespoň na jedny jízdy týdně, raději autoškolu odložte. Počítejte přitom s tím, že jízdy obvykle probíhají ve více lidech a trvají déle než stanovenou hodinu a půl.

Levná nebo drahá autoškola?

Cena autoškoly je klíčový faktor při výběru. Vedle extrémně levných škol existují i předražené autoškoly ve velkých městech. Jak si tedy vybrat?

Pozor si dejte zejména na levné autoškoly

Svými praktikami kompenzují nízkou cenu tak, aby se jim výcvik žáků vyplatil. Příkladem jsou třeba vypsané hodiny, které jste neodjezdili, nebo zbytečné prodlužování výcviku.

Autoškolu si vybírejte v místě bydliště

Instruktor za vámi při jízdách sice může dojet, na teorii se ale musíte dostavit osobně. Dlouhým dojížděním si zbytečně zvýšíte náklady.

💡
Cena řidičáku na auto se pohybuje mezi 10–12 tisíci korun. Záleží na lokalitě, konkurenci a také poptávce. Slevu můžete dostat například v autoškole, ve které jste už výcvik jednou dělali. Některé autoškoly mají také sjednané slevy pro studenty konkrétních škol.
havarijní pojištění
Tip! Kromě povinného ručení si můžete porovnat ceny i u havarijního pojištění. Dopravní nehody jsou časté, zvláště u nezkušených řidičů. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo.

Testy v autoškole prověří teorii i praxi

Jak se naučit testy na autoškolu? Od roku 2013 mají testy autoškoly jen dvě části:

  • zkouška z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy,
  • zkouška z praktické jízdy s výcvikovým vozidlem.
💡
Připomínáme, že tato vyhláška se týká pouze řidičského oprávnění na skupiny A a B. Žadatelé o jiné skupiny navíc dělají i zkoušky z ovládání a údržby vozidla , které se obvykle nazývají praxe.

Teoretické zkoušky se skládají z 25 otázek, na které máte 30 minut. Podmínkou k úspěšnému splnění je získání alespoň 43 bodů. Otázky jsou bodovány různě a týkají se řešení dopravních situací, značek, legislativy a zdravovědy.

Praktické jízdy trvají 30 až 40 minut a komisař s vámi projede předem dané situace. Mezi ně patří například světelná křižovatka, parkování, rychlá a pomalá jízda a zvládání specifických dopravních situací.

Konkrétní seznam stanovuje § 19 vyhlášky č. 167/2002 Sb.
jak úspěšně zvládnout testy v autoškole

Jak zvládnout testy v autoškole?

Jak se připravit na testy v autoškole? Klíčový je odpovědný přístup. Za autoškolu si platíte a opakované testy také něco stojí.

  • Kvalitní výcvik je zkrátka základ. Vybírejte si proto vždy takovou autoškolu, která vás na testy dobře připraví. Pokud zkoušku opakovaně neuděláte, zvažte její změnu.
  • Učit se, učit se, učit se je známé moudro. Víte, že oficiální otázky do autoškoly najdete online?
Nepodceňte přípravu na závěrečné zkoušky. Při jízdách poslouchejte rady instruktora a nastudujte si komentovaný zákon o silničním provozu. Štěstí přeje připraveným.

Opakované testy v autoškole nevadí

Co se stane, když neuděláte testy v autoškole? Čekají vás opravné zkoušky. Ty můžete podstoupit nejdříve pět dní po těch neúspěšných. Na jejich složení pak máte 6 měsíců. Pokud to nezvládnete, výcvik musíte podstoupit znovu. Počítejte ale také s tím, že vás opakované testy budou něco stát.

Ceník opravných testů v autoškole

Poplatek za opakování testu 300 Kč
Poplatek za praktické jízdy 1.500 Kč
Poplatek za ovládání a údržbu 500 Kč

Žádný učený z nebe nespadl. K závěrečným zkouškám proto běžte s klidem, ale také s respektem. Jestliže neprojdete jednou nebo druhou částí, nikdo vám hlavu neutrhne. V případě nesložení praktických jízd ale popřemýšlejte nad kondičními jízdami.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: