SUV z Číny jsou levnější a vybavenější než konkurence. Poptávka po nich roste a zavedené automobilky tápou.
SUV - nejžádanější auto v České republice
Vozy SUV jsou těmi nejžádanějšími typy aut v České republice. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) si SUV pořídilo bezmála 100 tisíc řidičů, což činí 45 % podíl na celém trhu. Mezi ty vůbec nejprodávanější patří mladoboleslavská Škoda Kamiq a Karoq, kterých se za minulý rok prodalo 9032 a 9447 kusů.
V těsném závěsu za českými automobily je bestseller z Jižní Koreje Hyundai Tuscon, německý Volkswagen Tiguan a oblíbená rumunská rozpočtovka Dacia Duster. Nicméně tradičním značkám začíná silně konkurovat dlouho přehlížená hrozba z dalekého východu.
Čínská SUV jsou na vzestupu
Výrobce MG si mnoho lidí vybaví jako ikonu britského průmyslu. Dnes ale automobilku vlastní Číňané a pod legendárním označením prodávají především cenově dostupná SUV a elektromobily, které s původní filozofií značky nemají nic společného.
To nic nemění na tom, že poptávka po jejich autech neustále roste a pomalu převyšuje zájem po evropských, japonských a korejských modelech.
Jen pro představu, meziroční nárůst prodejů v ČR je u MG neuvěřitelných 636 procent. Z toho největší čísla generuje SUV se jménem ZS, které si loni pořídilo 2034 nových majitelů. To z něj celkově dělá 21. nejprodávanější auto na českém trhu. A proč je o čínský vůz takový zájem? Skoro nic nestojí.
Pro ukázku si uděláme srovnání MG ZS s konkurencí. Číňan se s délkou 4.323 mm řadí někam mezi malé a kompaktní SUV. Je delší než Škoda Kamiq či SsangYong Tivoli a jen o něco kratší než Dacia Duster. Přitom jeho pořizovací cena startuje na 399.940 Kč, zatímco Škodovka stojí od 479.900 Kč, Tivoli od 439.900 Kč a Duster začíná na 410 tisících korunách.
Je tedy ze všech nejlevnější a zároveň nabízí standardní výbavu.
Už v základu disponuje klimatizací, LED světlomety, litými koly, tempomatem, koženým volantem či multimediálním rozhraním. Lépe je na tom pouze český Kamiq, který je v sérii obohacen o vyhřívaná přední sedadla.
Na druhou stranu MG zaostává v kvalitě zpracování v jízdních vlastnostech. Malé SUV nemá tak dobré řízení a podvozek jako třeba Škodovka. V zatáčkách se více naklání a na nerovnostech odskakuje.
Má ale navrch v oblasti prostornosti. Model ZS se ze všech jmenovaných SUV chlubí největším zavazadlovým prostorem o objemu 48 litrů a ve své vzdušné kabině bez problému převeze čtyři dospělé pasažéry.
Pokud to zhodnotíme, tak MG ZS nemá v poměru ceny a výbavy žádného přemožitele, což může být pro budoucnost evropského automobilového průmyslu velký problém.
Ofenziva z východu je stále agresivnější
Nízko nastavená cenová politika čínských značek funguje a trh to začíná pociťovat. Zatímco dříve se Evropané automobilům z Číny pouze smáli, dnes je bez ostychu kupují. To je dobrá zpráva pro Střední říši, ale ne pro tradiční evropské automobilky.
Ty zatím nemají proti agresivní ofenzivě z východu žádnou odpověď a pouze přihlížejí tomu, jak se sem hrne jeden čínský výrobce za druhým. V dohledné době tak na silnicích začneme potkávat další levná SUV z dílen Dongfeng, Lynk & Co, Geely, Chery, BYD, nebo LandWind.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: