Povinnost pravidelné technické prohlídky a kontroly emisí se týká každého vozidla. Cílem kontrol je ověření provozuschopnosti vozidla na veřejných komunikacích a zda vozidlo odpovídá příslušným normám. STK a emise se nevyhnou žádnému řidiči. Jak se na kontrolu připravit?

Termín kontroly STK a emisí určuje vyhláška o technických kontrolách a lhůty se liší podle typu vozidla. Kdy musí na měření emisí vyrazit majitel osobáku a kdy se emisní kontrola týká řidiče traktoru? Termíny vás možná překvapí.

Příprava na STK a emise

Kontrola technického stavu vozidla a kontrola emisí začíná ještě dříve než na stanici technické kontroly vyrazíte. Důkladnou přípravou a kontrolou stavu vozidla si ušetříte čas i peníze za opětovnou kontrolu.

Co zkontrolovat před technickou prohlídkou?

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si ceny povinného ručení během chvilky a zbytečně nepřeplácejte na pojistném. Zdarma, nezávazně, online.
  • Světla – všechna světla musí fungovat. Doporučuje se i kontrola správného směru světlometu a dostatečné svítivosti. Toho se docílí údržbou paraboly a skla světlometu.
  • Pneumatiky – základ je správná hloubka dezénu (letní pneumatiky 1,6 mm a zimní 4 mm). Dále doporučujeme vizuální kontrolu stavu pneumatik. Před kontrolou sundejte kryty z kol. Podotýkáme, že STK uzná pouze rozměry kol zapsané v technickém průkazu.
  • Skla – ze skel odstraňte nečistoty, zbytky starých dálničních známek a vše, co tam nepatří. Nežádoucí jsou i praskliny ve skle.
  • Brzdy – přesnou kontrolu efektivity brždění provede až technik při kontrole. Jako řidič ale prověřte, zda vozidlo dostatečně brzdí a případnou chybu odstraňte.
  • Kapaliny – zkontrolujte, zda nedochází k úniku provozních kapalin a nikdy nic neteče. Pokud se při příjezdu na STK objeví pod autem loužička, celý proces si zopakujete.
  • Výfukový systém – klíčový je dobrý vizuální stav výfuku. Dbejte na to, aby byl pořádně upevněný a na jeho povrchu se neobjevovala koroze. O vše ostatní se postará kontrola emisí.
  • Karoserie – na korozi a poškození karoserie se technik dívá s velkou nelibostí a z kontroly vás pošle obratem domů. Na emise STK vás navíc nepřipustí, pokud přijedete ve znečištěném vozidle.
  • Povinná výbava – ano, i na to kontrola na STK dbá. Do povinné výbavy v roce 2024 spadá výstražný trojúhelník, lékárnička a náhradní kolo, sada na opravu kol či zajištění asistenčních služeb.

Pokud na vozidle najdete některou z uvedených vad, odstraňte ji ještě před STK. Pečlivý technik odhalí i drobné vady, které zapíše do protokolu. A vzhledem k ceně 1.000 až 1.600 Kč za prohlídku je zbytečné, abyste ji opakovali vícekrát.

kontrola emisí a stk

Příprava na emise

Kontrola emisí signalizuje stav motoru a výfukových plynů. Ty odhalíte před jízdou při nastartovaném motoru. Z výfuku by nemělo vycházet enormní množství kouře a docházet k zápachu špatně spáleného paliva.

Na kontrolu emisí dorazte s teplým motorem. Při studeném motoru totiž vzniká více emisních složek. Zkontrolujte i palivový a výfukový systém. Ty vyžadují pravidelný servis a závady na nich patří k nejčastějším důvodům, proč vozidlo neprojde kontrolou emisí.
havarijní pojištění
Tip! Kromě povinného ručení si můžete porovnat ceny i u ceny havarijního pojištění. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě se mohou vyšplhat do desetitisíců. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo.

Jak probíhá měření emisí?

Spousta řidičů žije v domnění, že měření emisí znamená sondu ve výfuku a měření kvality výfukových plynů. To je ale jenom část kontroly.

Technik nejprve vizuálně kontroluje díly ovlivňující tvorbu emisí a to jak kvalitu výfukového a palivového systému, tak úplnost a těsnost příslušných soustav. Zkouška probíhá při nastartovaném motoru ve volnoběhu, během kterého je vozidlo snímáno diagnostikou.

Samotná kontrola emisí probíhá až nakonec. Výfukové spaliny se měří ve volnoběhu, zvýšených otáčkách i v režimu zvýšeného volnoběhu. Jaké jsou nejčastější závady na emisích?

  • Problémy s výfukovou soustavou
  • Problém se sáním
  • Chyby v řídící jednotce
  • Zvýšená kouřivost motoru
  • Demontovaný filtr pevných částic
  • Poškozený nebo nefunkční filtr pevných částic
  • Nefunkční či vysypaný katalyzátor
  • Nefunkční lambda sonda
  • Úniky provozních kapalin
stk a emise kontrola

Jak dlouho trvají STK a emise?

Doba trvání technické kontroly a emisí závisí na stavu vozidla. Čas si zkrátíte i vhodnou přípravou. Na STK se objednejte předem. Většina stanic se potýká s nedostatečnou kapacitou a pokud přijedete bez ohlášení, můžete čekat i několik hodin.

💡
Připravte si potřebné dokumenty – velký technický průkaz (pokud ho stále máte), osvědčení o registraci vozidla, protokol o měření emisí, pokud jste ho absolvovali jinde a doklady o homologaci doplňků.

Na samotnou kontrolu si vyčleňte přibližně hodinu. Měření emisí trvá přibližně dvacet minut a kontrola technického stavu se zvládne za zhruba půl hodiny. Záleží ale na konkrétním stavu vozidla a pečlivosti technika.

Ověření platnosti STK online

Jak zjistíte, kdy vás čeká STK a emise? Jistota byl údaj napsaný ve velkém technickém průkazu. Ty ale v roce 2024 skončili.

Kde zjistíte, kdy vám končí technická?

Přesné datum najdete v Portálu dopravy. Přihlásíte se do něj přes bankovní identitu nebo jiný eGovernment přihlašovací systém.

Kromě platnosti technické zde zjistíte i stav bodového konta řidiče a další důležité informace.

Platnost STK zjistíte i přes datovou schránku. Systém státní správy umožňuje automatické notifikace přes datovou schránku o tom, kdy vás čeká další STK, emise a další povinnosti majitele vozidla.