Zatímco s výběrem pneumatik si většinou poradíme, výběr disků na auto nám dělá problémy. Hlavní důvod jsou rozměry disků a značení ALU kol, s nimiž si nevíme rady. Jak vybrat správnou velikost disků a kdy nám rozměry disků na silnici zatopí?

ALU kola, hliníkáče nebo elektrony. Diskům na auto říkáme různě. Pro někoho představují důležitý designový prvek na vozidle, jiný jim nevěnuje pozornost a stačí mu obyčejné plecháče. Sortiment ALU kol a disků je ale natolik široký, že je třeba mu věnovat pozornost.

Jak vybrat disky na auto?

Většina řidičů vybírá rozměry disků podle auta. Ty udává přímo výrobce, který disky dimenzuje na míru systému pohonu kol. Jedině tak jede auto způsobem, jakým bylo výrobcem zamýšleno.

Předepsané rozměry disků najdeme ve velkém technickém průkazu. Ten už se ale k novějším vozům od ledna 2024 nevydává a informace z velkého techničáku najdeme online. K tomu slouží buď Portál dopravy nebo nová aplikace eTechničák.

srovnání povinného ručení
Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení. Porovnejte si nabídky online.
V technickém průkazu se nacházejí dvě hodnoty rozměru disků – pro přední a zadní nápravu. U většiny vozů se jedná o totožný údaj, některé sportovní vozy mají ale zadní kola širší.

Proč vůbec potřebujeme znát rozměry disků u pneumatik? S neschválenými rozměry disků se potážete se zlou třeba na STK. Se špatně zvolenou velikostí mají také problém pojišťovny, které v případě pojistné události a nesprávných rozměrech kol krátí plnění.

auto disk kola

Značení ALU kol

Stejně jako v případě pneumatik i značení ALU kol podléhá univerzálnímu kódu. Díky jeho znalosti snadno přečteme a odhalíme, jaké rozměry disků jsou vhodné pro náš vůz.

Vše si uvedeme na modelové situaci. Doporučené rozměry disků VW Touran jsou R 7X16 5X112 ET35 – co tato čísla znamenají?

  • 7 – šířka ráfku v palcích
  • X – označení tvaru profilu ráfku (X = hluboký prolis)
  • 16 – průměr ráfku kola v palcích
  • 5 – počet děr v disku
  • 120 – průměr roztečné kružnice (rozestup šroubů proti sobě) v milimetrech
  • ET35 – zális v milimetrech (jak moc je kolo schované pod blatníkem)
Proč se vyplatí a co je allrisk pojištění?
Speciálním typem pojistky je allrisk pojištění. Komu se vyplatí?

Výrobci vozidel sami určují doporučené rozměry ALU disků. Například povolené rozměry disků Octavia 1 jsou od 14 do 17 palců (alternativně pak až do 19 palců). Na disku se nachází pět šroubů s roztečí 100 mm a se středovou dírou o velikosti 57,1 mm.

Podobně jsou na tom i povolené rozměry disků Octavia 2. Průměr v palcích je od 15 do 18 palců (alternativně 19 až 20 palců). Pět šroubů na disku je od sebe vzdálených 112 mm a uprostřed se nachází středová díra opět s rozměrem 57,1 mm.

A co oblíbené rozměry disků Fabia 3? Ani zde tuzemská Škodovka příliš neexperimentovala a kola znovu osadila pěti šrouby s roztečí 100 mm a dírou 57 mm. Za doporučenou průměr se považuje 15 až 17 palců.

Jak zjistíte rozměry disků od výrobce? Spolehlivý a kvalitní prodejce vám na požádání dodá technologický list s uvedenými rozměry. Díky tomu snadno ověříte, že se požadované disky hodí na váš vůz.
disk pneu rozměr

Zápis nových rozměrů a homologace

Co když požadovaný rozměr disků není zapsaný ve velkém techničáku? V tom případě jej můžete zapsat. Do technického průkazu jej zapíše dopravní inspektorát obce s rozšířenou působností na základě typového listu.

Typový (nebo také homologační) list vystavuje prodejce. Dokládá jím shodu prodávaného produktu se skutečností. Na typový list vám pak technik typu K na stanici technické kontroly vystaví potvrzení o montáži. S tím se vydejte na dopravní inspektorát, kde administrativní úkon provedou.
💡
Pozor si dejte také na homologaci disků. Tou se označuje technickou a bezpečnostní způsobilost k provozu na silnicích. Nehomologované disky představují riziko pokuty u silniční kontroly, vyhození z STK a problémy s pojišťovnou při plnění pojistné události.

Homologaci prozradí označení na ALU discích. Na nich je vyražena řada čísel, kterou uvádí označení KBA, ABE nebo písmeno E v kroužku – tato kombinace označuje kód schválení.

Homologaci doloží i prodejce díky typovému listu disků v češtině, kterým zaručuje, že se nejedná o čínský nehomologovaný padělek.

Velké rozměry disků – je to problém?

Mezi řidiči panuje řada mýtů o tom, jak velké disky dráždí policisty, kteří následně nutí řidiče k přezutí či odtažení vozidla. Jestliže se taková situace někdy stala, mohl si za ní řidič sám především kvůli špatně zvolenému rozměru disků.

Při silniční kontrole policisté ověřují rozměry disků zapsané v technickém průkazu. K tomuto úkonu ovšem nepřistupují vždy. Pravda je ovšem taková, že přehnaně velké či jinak atypické ALU disky zaujmou jejich pozornost více než klasické patnáctky.

Samy o sobě tak velké rozměry disků problém nepředstavují. Důležitý je ale jejich administrativní zápis v technickém průkazu. Ten, jak již bylo řečeno, navíc vyžadují i technici na stanici technické kontroly a pojišťovny při plnění pojistných událostí.

Správný rozměr disků ochrání váš vůz

Jak nejlépe vybrat disky na auto? Řiďte se doporučením výrobce. Jedině tak dosáhnete optimálních jízdních vlastností a neohrozíte technický stav a jízdní vlastnosti vašeho vozu. Velká kola jsou navíc jeden z nejznámějších typů výbavy vozu, který bez rozdílu značky, typu a motorizace zvyšuje provozní náklady vozu.

Proto se při výběru ALU kol řiďte hlavně rozumem. Sportovním vozům velké rozměry disků sluší – mají na ně stavěné nápravy (ale také tlumiče a další konstrukční prvky). Velké rozměry disků na Octavii druhé generace budou ale spíše překážet.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: