Na konci roku 2022 v České republice jezdilo 14.316 osobních bateriových vozidel. Jejich počet se ovšem navyšuje geometrickou řadou. Elektrifikace osobních vozidel má mnoho úrovní. Poznáte rozdíl mezi hybrid a plug-in hybrid vozidlem?
Rozdíl mezi hybrid a plug-in hybrid pohonem
Nižší stupeň elektrifikace vyhovuje řidičům nejen díky nižší ceně. Vozidla disponují lehčí baterií a tudíž nižší spotřebou. Mizí také problém s dobíjením. Pokud dojde šťáva, pořád je k dispozici spalovací motor a nádrž s palivem.
Mikro hybrid
Že jste o tomto způsobu pohonu nikdy neslyšeli? A přece se s ním setkáváte. Typickým představitelem mikro hybridů jsou vozidla se start-stop systémem. Ten vypne motor ještě před úplným zastavením a přebytečnou energií dobije malou 24V nebo 48V baterii.
Dnes už automobilky tento systém elektrifikace neuvádějí. Mikro hybrid se stal standardem, který ale řidičům často překáží. S využíváním start-stop systému navíc roste spotřeba paliva v důsledku častějšího startování.
Mild hybrid (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle)
První stupeň sofistikované elektrifikace využívá systém startér generátoru a baterie. Řemenice mezi baterií a motorem zastává funkci klasického startéru a pomáhá vozidlu při rozjíždění a akceleraci.
Mild hybrid při řízení prakticky nepoznáte. Má ale velký vliv na snížení spotřeby a emisí právě v nejnáročnějších fázích jízdy – při rozjezdu a prudké akceleraci.
Elektromotor ale stále funguje pouze jako pomocník pro spalovák, bez kterého se neobejde. Dojezd na čistou elektřinu? Nula.
Hybrid (HEV – Hybrid Electric Vehicle)
Svého času nejrozšířenější způsob elektrifikace dnes postupně opadá a nahrazují ho modernějších technologie. Hybridní automobily staví na elektromotoru, který podle potřeby doplňuje spalovacím motor.
Výkon elektromotoru dostačuje na zvládání popojíždění v kolonách a ve městech. Jakmile ovšem vyjedete za hranice obce, zapne se spalovací motor. Během jeho působení se také dobíjí baterie a to buď přímo ze spalovacího motoru, nebo rekuperací.
Kdy funguje elektromotor a kdy do hry nastupuje jeho spalovací kolega ovlivňuje nastavení řídící jednotky. Různá jsou také technologická řešení hybridů. První modely od Toyoty využívaly sdílenou planetovou převodovku, Hyundai zase dvouspojkovou automatickou převodovku.
Plug-in hybrid (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Poslední mezistupeň mezi hybridním a plně elektrickým vozidlem využívá výhody obou systémů. Plnohodnotný elektromotor kombinuje se spalovacím motorem – poměr mezi oběma se definuje individuálně v řídící jednotce.
Kombinace elektrického a spalovacího motoru s sebou ovšem přináší jisté nevýhody. V první řadě je to vyšší hmotnost a s tím spojená spotřeba. V neprospěch pluginu hovoří také v průměru o 100.000 Kč vyšší cena než u hybridů. Přesto ale patří mezi nejvyužívanější elektrifikace.
Srovnání mild hybridu, hybridu a plug-in hybridu
Jak se liší tři nejčastější hybridní elektrifikace? Rozdíl mezi hybrid a plug-in hybridem spočívá v mnoha aspektech. Srovnali jsme mild hybrid, hybrid a plug-in hybridní automobily a představili i oblíbené modely v těchto elektrifikacích.
Srovnání plug-inu a elektromobilů
Proč si pořizovat hybridní automobil, když si můžu koupit klasický elektromobil? V jeho prospěch hraje absence spalovacího motoru a s ním spojené výhody. Řidiči se vyhnou výměně rozvodů, olejů a dalších kapalin.
Příjemné jsou také moderní technologie. Díky efektivní distribuci energie elektromobily disponují vysokým zrychlením. Jízda v elektromobilu je mimo jiné příjemná a pohodlná pro řidiče i spolujezdce.
Tím ale výhody elektromobilů končí. Nabíječky dnes sice potkáte na každém rohu, dobíjení baterie je ale mnohem delší než běžné tankování. Domácí nabíjení navíc často představuje významný zásah do energetického rozpočtu.
Za elektromobily si řidiči také připlatí.
Oblíbená Hyundai Kona stojí v plně elektrifikované variantě o 200.000 Kč více než v případě hybridu. V případě nové Škody Enyaq činí rozdíl dokonce 250.000 Kč.
Konec spalovacích motorů?
Nejprodávanějším evropským vozem roku 2023 se stal poprvé v historii elektromobil – konkrétně Tesla Model Y s počtem přes čtvrt milionu kusů. Znamená to konec spalovacích motorů?
Spíš než jejich zánik čeká řidiče změna přístupu automobilek. Spalovací motory stále budou nejlevnější a nejrozšířenější variantou. To samé platí i z pohledu obsluhy – palivo do nich nalijete z kanystru i uprostřed divočiny.
Konec spalovacích motorů nás tak v nejbližší době nečeká. Rozdíl mezi hybrid a plug-in hybridem kromě toho prozradil, že spalovací motor tvoří základ všech kombinovaných pohonů. Revoluce se tedy nekoná. Alespoň prozatím…