Jednu z výzev na silnicích představuje pro mnohé řidiče připojovací pruh. Chyby v této části silnic mohou vést k vážným nehodám. Jak se tedy v připojovacím pruhu chovat, na co si dát pozor a jaký je rozdíl mezi připojovacím a odbočovacím pruhem?

Co je to připojovací pruh?

Připojovací pruh je částí silnice, která slouží pro nabrání dostatečné rychlosti pro plynulé zařazení do průběžného pruhu. Nejčastěji se s připojovacími pruhy setkáte na dálnicích. V případě, že je k zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízený připojovací pruh, má řidič povinnost tento pruh před zařazením do průběžného pruhu využít.

Jak se správně v připojovacím pruhu připojit?

Jaký je správný postup, pokud se chcete z připojovacího pruhu připojit do průběžného pruhu? Dodržujte tyto tři zásady:

  1. Před tím, než se připojíte do průběžného pruhu, využijte celou délku připojovacího pruhu.
  2. Během jízdy zrychlete na stejnou rychlost, kterou jedou vozidla v průběžném pruhu.
  3. Nakonec se plynule zařaďte do průběžného pruhu.
povinné ručení cena
Tip! I přes aktuální stav českých vozovek musíte mít platné povinné ručení. Srovnejte si ceny pojištění automobilu a neplaťte ani korunu navíc.

Jaké jsou nejčastější chyby spojené s připojovacím pruhem?

Nyní se pojďme společně podívat na to, jaké jsou časté chyby spojené s jízdou v připojovacím pruhu, abyste věděli, na co si dát pozor.

Nevyužití celé délky pruhu

I když můžete na silnicích narazit i na poměrně krátký připojovací pruh, většina připojovacích pruhů je dostatečně dlouhá. Abyste dokázali vyvinout adekvátní rychlost a bezpečně se zařadit k ostatním vozům, měli byste využít celou délku pruhu.

Nedostatečná rychlost

Další častou chybou v připojovacích pruzích je nevyvinutí dostatečné rychlosti, a tedy pomalá jízda v těchto pruzích. Zařazení do průběžného pruhu v nedostatečné rychlosti může vést k nebezpečným situacím a ke vzniku kolon.

dálnice připojovací pruh

Zastavení

Další velkou chybou, která může způsobit nehodu, je zastavení v zařazovacím pruhu. Zpravidla řidiči v pruhu zastavují, protože nenabrali dostatečnou rychlost a nevyužili celou délku pruhu.

Nebezpečné zařazení

Problém představuje i situace, kdy se chce řidič zařadit do průběžného pruhu mezi vozidla, mezi kterými není dostatek místa.

Připojovací pruh: Přednost

Kdo má na silnici přednost? Řidiči jedoucí v připojovacím, nebo v průběžném pruhu? Zákon jasně říká, že při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidiči nesmí ohrozit řidiče, kteří jedou v průběžném pruhu.

V případě, že na silnici není připojovací pruh zřízený, má řidič povinnost dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu. Je také dobré vědět, že pokud předjedete v připojovacím pruhu automobily, které jednou v průběžném pruhu, nejedná se o předjíždění a je to povolené.

Připojovací pruh: Značka

Jak poznáte, že se nacházíte v připojovacím pruhu? Připojovací pruh není označený žádnou speciální dopravní značkou. Od ostatních pruhů je však oddělený hustou bílou přerušovanou čárou.

Průběžný pruh: Jaké má výhody pro řidiče? | Klik.cz
Jízda v průběžném pruhu patří mezi to jednodušší, co řidiče na cestách čeká. I ostřílení řidiči ale dělají chyby při jízdě v průběžném pruhu.

Odbočovací pruh

Teď už víme, co je to připojovací pruh a jak se v něm chovat. Pojďme si ještě ve zkratce přiblížit odbočovací pruh. Jedná se o část silnice, která slouží pro zpomalení a bezpečné a plynulé odbočení.

Do odbočovacího pruhu byste se měli zařadit včas, tedy na jeho samotném začátku a brzdit byste měli až v odbočovacím pruhu.

Vyhnout byste se tedy měli přejetí do odbočovacího pruhu v poslední chvíli, brždění v průběžném pruhu, přejetí do odbočovacího pruhu z jiného než pravého pruhu a bezdůvodnému zastavování v odbočovacím pruhu.

💡
Podle průzkumů v České republice připojovací pruh nepoužívá správně více než polovina řidičů.

Jak se tedy v připojovacím pruhu chovat správně? Při jízdě využijte celou délku pruhu, naberte dostatečnou rychlost a plynule se zařaďte do průběžného pruhu.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: