Každoroční přezouvání pneumatik považujeme za rutinu. Právě opakované činnosti ale svádí k tomu, abychom je zanedbávali a dělali v nich chyby. Jaké jsou nejčastější chyby při přezouvání pneumatik a jak se jim vyhnout?

Pneumatiky obvykle přezouváme dvakrát za rok – na jaře a na podzim. Rizika spojená s přezouváním a uskladněním gum mnohdy nevnímáme a nevědomky hazardujeme s vlastním zdravím a majetkem.

Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou

Proč vůbec přezouváme pneumatiky? V naší zeměpisné šířce panují v létě a v zimě odlišné klimatické podmínky. Námraza, déšť, ledovka, nebo rozpálená silnice ovlivňují přilnavost a trakci pneumatiky. Léto a zima zkrátka vyžadují odlišné obutí.

Zimní pneumatika si snadněji poradí s námrazou, sněhovou břečkou a ledem. Hlubší prořez a hrubší dezén lépe odvádějí vodu a zabraňují aquaplaningu. Dezén s minimální hloubkou 4 mm vykazuje také kratší brzdnou dráhu při nepříznivých podmínkách.

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si pojištění vozidla během chvilky. Zjistěte, kde ho mají nejlevnější a jaké asistenční služby zahrnuje. Zdarma, nezávazně, online.

Letní pneumatika si zachovává pružnost i při extrémním rozpálení vozovky. Naopak při teplotách pod 7 °C směs tuhne a snižují se vlastnosti pneumatiky. 1,6mm dezén letních pneumatik navíc hůře odvádí vodu a neposkytuje takovou trakci na sněhu a ledu.

chyby při přezouvání pneumatik

Celoroční pneumatiky

Svátečním řidičům pneuservis někdy doporučuje obutí celoročních pneumatik. Tyto gumy mají univerzální jízdní vlastnosti – z podstaty věci se proto nehodí do extrémních klimatických podmínek a to jak v zimě, tak v létě.

Celoroční pneumatiky se hodí pro příležitostné řidiče s nájezdem do 15.000 km ročně. Nevyjíždějte s nimi ale do hor, ani jižních krajin. Extrémní teploty snižují jejich vlastnosti a v horku se pneumatiky více opotřebovávají. Přesto mají celoroční pneumatiky několik výhod.
  • Nižší spotřeba paliva – oproti zimním pneumatikám mají celoroční gumy na suchém povrchu nižší valivý odpor a snižují spotřebu paliva.
  • Nepřekvapí vás náhlá změna počasí – ať prší, mrzne nebo se vyčasí, celoroční pneumatiky jsou navržené do většiny klimatických podmínek.
  • Úspora času a peněz – odpadá přezouvání pneumatik na letní a přezouvání pneumatik na zimní. Nemusíte kupovat druhou sadu gum a teoreticky jde o nejlevnější pneu.
Zimní pneumatiky nebo celoroční: Co je lepší?
S blížícím se podzimem narůstá starost o přezutí na zimní pneumatiky. Spousta řidičů si tuto povinnost usnadňuje tím, že obuje celoroční pneu.

Kdy přezout na zimní gumy?

Povinnost zimního obutí se řidičů týká od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. To ale za předpokladu, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně povětrnostní podmínky naznačují, že by se stav vozovky během jízdy takto změnil.

S přezouváním na zimní pneumatiky neotálejte. Těsně před prvním listopadem má i ten nejmenší pneuservis plné kapacity a na přezouvání pneumatik můžete čekat i několik dní či týdnů. V takovém případě se pak vyplatí práce svépomocí, pokud znáte postup přezouvání pneumatik.

správné uskladnění pneumatik

Kdy se přezouvají letní gumy?

Jak zmiňujeme v předchozích odstavcích – povinnost zimních pneumatik končí 31. března. Od tohoto dne je možná jízda na letních gumách.

My ale řidičům radíme, aby s přezouváním na letní pneu raději pár týdnů počkali.
Přízemní mrazíky či dokonce sněhová nadílka nejsou v dubnu nic zvláštního a přicházejí bez varování. Nechte proto přezutí na letní pneumatiky až na konec dubna nebo začátek května. I ten nejmenší pneuservis v Brně na vás navíc bude mít více času a přezuje vám kola na počkání.

Kdy přezout na letní gumy 2024?

Letos už první dubnový den řidiči nestihnou. Pokud ale stále nemají přezuto a nečtou tento článek na konci listopadu, přezouvání pneumatik na letní stále doporučujeme.

💡
Výše popisujeme rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami. Z nich jasně vyplývá, že se letní gumy na rozpálené vozovce chovají jinak, než ty zimní. U nich jízdou po horké silnici klesá životnost a zbytečně se opotřebovávají.

Nejčastější chyby při přezouvání pneumatik

S jakou chybou se při přezouvání pneumatik setkáváme nejčastěji? Řidiči jezdí v zimě na letních, případně zapomínají přezutí na letní pneumatiky ze zimních. Zbytečně tak snižují jízdní vlastnosti a opotřebovávají gumy. Existují ovšem i další chyby při přezouvání pneumatik.

  • Nedostatečná hloubka dezénu – řekneme si to ještě jednou. Minimální hloubka dezénu na letních pneumatikách je 1,6 mm, u zimních jsou to dokonce 4 mm. Míra úbytku dezénu se liší kus od kusu. Počítejte ale s několika desetinami za sezonu.
  • Nedotažení nebo přetažení šroubů – šrouby u kola mají u každého vozu jasně daný moment utažení v Nm. Pokud znáte postup přezouvání pneumatik, zkontrolujete ho momentovým klíčem. U přetažení i nedotažení hrozí riziko prasknutí či vypadnutí šroubu.
havarijní pojištění
Tip! Na silnici vás může překvapit ledacos. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě značné. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo to nejlevnější havarijní pojištění.
  • Různé pneumatiky na jednom vozidle – možná se vám to zdá divné, ale někteří řidiči skládají pneumatiky na auto i z několika sad. V domnění že ušetří ale poměrně riskují. Pláště pneumatik mají rozdílné vlastnosti a zákon mimo to nařizuje použití stejného typu pneumatiky na jedné nápravě.
  • Špatná rotace gum – každá pneumatika má svoji vnitřní a vnější stranu. Ty se od sebe liší jízdními vlastnostmi a složením, neboť na ně při jízdě působí jiné síly. Směr rotace pneumatiky určují šipky, případně nápisy inside/outside (vnitřní/vnější strana) na boku pláště.
  • Špatné uskladnění – pneumatiky vyžadují suché, chladné a tmavé místo s minimálním přístupem chemikálií. Gumy skladujte ve vodorovné poloze a vyvarujte se prašného prostředí. Pro uskladnění můžete za poplatek využít i pneuservis ve vašem městě.

Děláte chyby při přezouvání pneumatik? My věříme, že máte proces výměny gum zvládnutý. Opakování je ale matka moudrosti, a proto nejčastější chyby při přezouvání pneumatik připomínáme.