Ceny povinného ručení každoročně stoupají. Zejména pro mladé řidiče představuje pojištění zásah do rozpočtu. České pojišťovny ale přicházejí s novým produktem. Povinné ručení podle najetých kilometrů ušetří i několik tisíc ročně.
S novým produktem přišla pojišťovna Allianz v roce 2016. Řidičům nabídla možnost slevy na povinné ručení podle toho, kolik kilometrů ročně najezdí.
Jak funguje povinné ručení podle najetých kilometrů?
Při sjednávání pojištění se srovnávače povinného ručení řidičů zeptají na odhad počtu najetých kilometrů za rok. S tímto údajem následně pracují nabídky konkrétních pojišťoven, které ho zohlední ve svých výpočtech.
Pojišťovna si následně při výročí podpisu smlouvy vyžádá důkaz o najetých kilometrech. Po jejich odečtení mohou nastat tři situace:
- Pojistník správně odhadl počet najetých kilometrů za rok a nic nedoplácí, ani se mu nic nevrací.
- Počet skutečně najetých kilometrů je vyšší a pojistník doplácí za povinné ručení dle aktuálního ceníku.
- Najeté kilometry za rok jsou nižší a pojistník dostane slevu na další období.
Najeté kilometry za rok tak vystupují jako ukázka rizikovosti řidiče vedle dalších parametrů. Řidič přitom kilometry odhaduje sám a pojišťovnám jako důkaz obvykle stačí ofocený stav tachometru.
Jak se počítá rizikovost řidiče?
Při výpočtu ceny povinného ručení se kalkuluje s tzv. rizikovostí. Pojišťovna si na základě vlastních kritérií spočítá, jak pravděpodobná je možnost plnění. Jinými slovy – jaká vysoká je šance, že řidič (nebo pojistník) způsobí nehodu.
Do rizikovosti řidiče pojišťovny zahrnují tato kritéria:
Věk řidiče – nejrizikovější jsou mladí řidiči do 30 let a senioři nad 65 let.
Bydliště – čím větší město, tím větší pravděpodobnost nehody.
Typ vozidla – řidiči vozidel s vyšším výkonem podle statistik bourají častěji.
Komu se vyplatí povinné ručení podle najetých kilometrů?
Povinné ručení podle najetých kilometrů se vyplácí lidem s nižším počtem najetých kilometrů. Méně častí řidiči navíc vlastní levnější auta, což je další kritérium, které pojišťovny do výpočtu ceny povinného ručení zahrnují.
V jakých případech se vyplatí povinné ručení podle najetých kilometrů?
- Druhé auto v rodině sloužící k občasným výjezdům.
- Pojistník jezdí do práce hromadnou dopravou a auto má jen na nákupy.
- Auto řídí pojistník jen několikrát za dovolenou nebo na chatu.
U povinného ručení podle najetých kilometrů pojišťovny nezajímá, zda se v rizikovém prostředí pohybuje. Předpokládají to. Na rozdíl od běžného povinného ručení ale posuzují, kolik času v tomto prostředí strávíte.
Na povinném ručení podle najetých kilometrů vydělají také řidiči bez bonusů. Mladí pojistitelé z rizikových skupin bez bonusů mají pojištění dražší až o několik desítek procent. Jestliže auto využívají jen několikrát do měsíce, povinné ručení podle najetých kilometrů se jim vyplatí.
Kolik ušetří povinné ručení podle najetých kilometrů?
Na kolik peněz ročně vás tedy přijde povinné ručení podle najetých kilometrů? Největší pojišťovna, která tento produkt nabízí, je Allianz. Její výpočet ceny povinného ručení se řídí tabulkou najetých kilometrů.
Povinné ručení podle najetých kilometrů od Allianz
Najeté kilometry za rok | Sleva na povinné ručení | Sleva na havarijní pojištění |
Do 5.000 km | 35 % | 26 % |
Do 7.500 km | 25 % | 22 % |
Do 10.000 km | 20 % | 18 % |
Do 12.500 km | 10 % | 10 % |
Do 15.000 km | 0 % | 5 % |
Do 20.000 km | Přirážka | 0 % |
Nad 20.000 km | Přirážka | Přirážka |
Allianz není jediná pojišťovna, která nabízí povinné ručení podle najetých kilometrů. Stejný produkt nabízí i Pillow. U této pojišťovny se ve smlouvě určí cena za jeden kilometr, podle které pojišťovna při výročí smlouvy dopočítá doplatek nebo přeplatek.
Poslední pojišťovnou je UNIQA. Ta ale v případě sjednání povinného ručení podle najetých kilometrů do auta nainstaluje telematické zařízení, které trackuje provoz vozidel a najetou vzdálenost za rok.
Nevýhody povinného ručení podle najetých kilometrů
Za povinné ručení podle najetých kilometrů ušetříte. To ale neznamená, že je zcela bez chyby. Nevýhody tohoto typu povinného ručení se ovšem netýkají všech řidičů.
Produkt se také nevyplatí řidičům s vysokým nájezdem. Při sjednání povinného ručení podle najetých kilometrů a vysokém nájezdu řidiči někdy dokonce doplácejí. Pokud řidiči najezdí přes 15 tisíc kilometrů za rok, vyplatí se jim spíše klasické povinné ručení.
Povinné ručení podle najetých kilometrů představuje zajímavý produkt, který ušetří náklady za pojištění vozidla. Kromě toho, že najeté kilometry ovlivní cenu běžného povinného ručení, zlevní i havarijní pojištění.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: