Na začátku února 2024 spustilo Ministerstvo dopravy změny na Portálu dopravy. Vlastníci vozidel si nově ušetří minimálně jednu cestu na úřad při žádosti o třetí registrační značku a při převodu vozidla. Jak funguje Portál dopravy a kde si zřídíte účet?
Ministerstvo dopravy v rámci digitalizace dopravních agend umožňuje nahlédnutí do karty řidiče a přístup k dalším údajům už několik let. Nově do portfolia služeb přibyla žádost o doplňkovou registrační značku a další vychytávky.
Jak funguje Portál dopravy?
Portál dopravy spustilo Ministerstvo dopravy na konci roku 2022. Od té doby umožňuje elektronickou komunikaci s úřady v oblasti dopravy, letectví a plaveb. Zjistíte v něm stav bodového konta, v současnosti a v minulosti vlastněná vozidla a další užitečné informace.
Spuštění Portálu dopravy v roce 2022 odstartovalo etapu digitalizace dopravních agend. Cílem je ušetřit čas a peníze občanů, ulevit přeplněným úřadům a nabídnout nové služby moderního věku.
Novinky na Portálu dopravy
Některé funkce Portál dopravy spustil již v úvodu. Jiné postupně přidává. Aktuálně se jedná o dvě klíčové funkce, které vám usnadní život:
- žádost o převod nového vlastníka motorového vozidla,
- vydání doplňkové registrační značky.
Díky novince odpadá minimálně jedna cesta na úřad.
Tím ale výhody žádosti přes Portál dopravy nekončí. Správní poplatek u on-line žádostí je o 20 % nižší. Při každém převodu vozidla tak zaplatíte o 140 Kč méně.
- Přepis vozidla na nového vlastníka – 640 Kč (původně 800 Kč)
- Třetí registrační značka – 480 Kč (původně 600 Kč)
Žádosti vyplníte po přihlášení do Portálu dopravy. Díky centrální evidenci údajů je většina dat již připravena. Stačí vyplnit potřebné doklady a ty připojit k žádosti. Ty najdete v editovatelné formě na stránkách Ministerstva dopravy.
Mnohem jednodušší je žádost o třetí registrační značku on-line. Tu zvládnete za několik minut a po jejím vyplnění vám přijde notifikace o přijetí. Vyřízení registrační značky trvá zhruba týden, o jejím vyřízení vás úřad informuje v SMS, novou RZ si vyzvednete po zaplacení správního poplatku na přepážce úřadu.
Přihlášení do Portálu dopravy
Jak se přihlásit do Portálu dopravy? Nabízí se několik možností. Mezi nejjednodušší způsoby patří bankovní identita, eObčanka, MojeID a přihlášení pomocí uživatelského jména, hesla a ověřovací SMS. Možností je ale mnohem více.
- Mobilní klíč eGovernmentu
- eObčanka
- NIA ID (dříve funkční jako Jméno, heslo a SMS)
- IIG – International ID Gateway
- Bankovní identita
- MojeID
- I.CA identita s kartou Starcos
- MojeID („vysoká“ úroveň s FIDO L2 klíčem)
Jak Portál dopravy funguje?
Klíčem k přihlášení je webová stránka Portálu dopravy. Zde vyberete preferovaný způsob. Pokud jste se státem digitálně nikdy nekomunikovali, čeká vás proces založení eIdentity. Ten trvá přibližně 10 minut podle způsobu provedení.
Spuštěním nových funkcí Portálu dopravy se na úřadech nic nemění. Žádost pořád vyřídíte fyzicky na přepážce. Portál dopravy ovšem nabízí příležitost ušetřit čas, peníze a vyhnout se zdlouhavým frontám.
Nutno uznat, že spuštění nových funkcí proběhlo relativně hladce. Portál dopravy má stále svoje mouchy, ty Ministerstvo dopravy ladí spolu s rozšiřováním možností aplikace. První čísla navíc ukazují, že o službu je zájem. V prvních dnech se přihlásilo zhruba 16.000 občanů.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: