Negativní zkušenosti spojené se zavazadly při cestování se podle statistik nejčastěji týkají zpoždění zavazadel (77 %), poškození zavazadel (18 %) a v neposlední řadě ztráty zavazadel (5 %). Co dělat, pokud se i vám zavazadlo zpozdilo, ztratilo nebo poškodilo?
Poškození zavazadla na letišti
V případě, že cestujete letadlem a dorazilo vám zavazadlo poškozené, řešte tuto nepříjemnost přímo na letišti. Zamiřte k přepážce vaší letecké společnosti nazvané jako "Reklamace zavazadel" a vyplňte zde reklamační formulář.
Finanční odškodnění za poškozené zavazadlo je podle Montrealské úmluvy limitované na 1.250 EUR, tedy v přepočtu zhruba 31.000 Kč. Proplaceno však dostanete pouze to, na co máte nárok, tedy náklady na opravu zavazadla nebo poměrnou část hodnoty zavazadla. Letecké společnosti vám namísto finanční náhrady můžou nabídnout také nové zavazadlo podobných rozměrů nebo zajistit opravu zavazadla.
Lhůty spojené s kompenzací
Poté, co na letišti nahlásíte zničení zavazadla, máte 7 dní na přímý kontakt s aerolinkou, který obdržíte při vyplnění reklamačního formuláře. Letecká společnost po vás bude požadovat zavazadlový lístek (ústřižek, který dostanete při odbavení kufru), palubní lístek a účtenku od zavazadla.
Poškození zavazadla v autobuse
Pokud se vám zavazadlo poškodí při přepravě autobusem, je dobré vědět, že dopravce zodpovídá za všechna zavazadla umístěná v zavazadlovém prostoru vozidla po celou dobu přepravy. Nezodpovídá však za příruční zavazadla, která máte během cesty u sebe.
Ztráta zavazadla na letišti
Podobný postup jako v případě poškození či zpoždění zavazadla na vás čeká také při ztrátě zavazadla. Pokud zavazadlo není k nalezení, vyhledejte přepážku "Reklamace zavazadel" patřící společnosti, se kterou jste letěli. Na této přepážce vyplníte protokol PIR, do kterého uvedete popis zavazadla i jeho obsahu a domluvíte se, jakým způsobem vám bude zavazadlo doručené.
Ve většině případů totiž zavazadlo dorazí s pozdějším letem. Pokud se vaše zavazadlo najde dříve, než budete s cílové destinace odjíždět, můžete si ho nechat doručit na hotel. V opačném případě si můžete nechat zavazadlo zaslat přímo domů.
Co když se zavazadlo nenajde?
Zavazadlo bude prohlášené za ztracené v případě, že se nenajde do 21 dnů. V tomto případě máte nárok na kompenzaci zavazadla a také jeho obsahu, a to až do výše 1.250 EUR, tedy zhruba 31.000 Kč.
Jak předejít poškození zavazadla?
Chcete snížit riziko poškození? Pak před cestou zabalte zavazadlo do fólie. Balení zavazadel nabízí téměř na každém letišti, pokud však chcete ušetřit peníze, zabalte si zavazadlo doma. Fólie zamezí zejména škrábancům a utržení popruhů nebo dalších visících částech.
I zavazadlo si můžete pojistit
Před cestou do zahraničí byste si rozhodně neměli zapomenout sjednat cestovní pojištění, díky kterému můžete předejít řadě nepříjemností. Jedním z doplňkových připojištění cestovního pojištění je i pojištění zavazadel. To je u některých pojišťoven dokonce součástí základního pojištění. Pojištění zavazadel se vztahuje na věci osobní potřeby a limity pojistného plnění se obvykle pohybují od 10.000 do 50.000 Kč.
Tip! Přečtěte si více cestovatelských článků: