Potřebují řidiči pojištění přívěsného vozíku? V případě motorových vozidel je odpověď na tuto otázku jasná. Vozidla pohybující se po veřejné komunikaci mají povinnost pojištění odpovědnosti za provoz vozidla. Jak je to ale u vozíku, který táhne motorové vozidlo?
Povinnost sjednání povinného ručení - neboli pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla - udává zákon č. 168/1999 Sb. Podle tohoto zákona musejí řidiči sjednat povinné ručení ke každému vozidlu na pozemní komunikaci. Týká se to i pojištění přívěsného vozíku?
Povinné ručení a zákonná úprava
Vezmeme to oklikou. Povinné ručení se vztahuje na každé vozidlo s registrační značkou na veřejné komunikaci. Jestliže majitel vlastní odhlášený motocykl a nejezdí s ním na veřejné komunikaci, povinné ručení platit nemusí.
Povinné ručení se týká těchto kategorií motorových vozidel:
- osobní automobily,
- autobusy,
- motocykly,
- nákladní vozidla,
- čtyřkolky a další.
Přívěsný vozík je tažen motorovým vozidlem a je součástí tažné soupravy. Jako takový má vlastní registrační značku, malý technický průkaz, velký technický průkaz a zelenou kartu. Na tyto doklady a osvědčení se vztahují stejné povinnosti jako u motorového vozidla.
Otázkou ale zůstává, zda je pojištění přívěsného vozíku povinné pro všechny řidiče? V tomto případě odpověď zní jednoznačně – není. Nepřihlášený přívěsný vozík bez registrační značky provozovaný mimo veřejnou pozemní komunikaci povinné ručení mít nemusí.
Proč je potřeba pojištění přívěsného vozíku?
Jakmile se přívěsný vozík stane součástí veřejné komunikace, stává se z něj možná hrozba pro ostatní řidiče a další účastníky silničního provozu. Vozík přitom může sám působit jako viník dopravní nehody a v tomto případě se na danou situaci nevztahuje povinné ručení na vozidlo.
Pojištění přívěsného vozíku se aplikuje v momentě, že se stane původcem nehody. Takové situace se stávají zřídka, nejsou ale zcela výjimečné. O možných příčinách, kdy se vozík stane viníkem, si povíme později.
Cena pojištění přívěsných vozíků
Kolik stojí pojištění přívěsného vozíku? Ceny za povinné ručení jsou výrazně nižší než v případě automobilů a dalších motorových vozidel. Při výpočtu ceny ovšem pojišťovny pracují s podobnými kritérii pro výpočet ceny povinného ručení:
- hmotnost vozíku,
- počet měsíců pojištění,
- bonusy a malusy,
- věk řidiče,
- bydliště řidiče.
Proč je pojištění přívěsného vozíku tak levné?
Roli zde hraje statistika. Šance způsobení nehody přívěsným vozíkem je výrazně nižší, než v případě motorového vozidla. Pojišťovnám tak nevznikají takové škody a reflektují to nižšími cenami.
Nehody s přívěsným vozíkem
Souprava s přívěsným vozíkem je těžší, hůře se s ní manipuluje a naložený přívěs prodlouží brzdnou dráhu. To vše jsou faktory, které zvyšují riziko dopravní nehody. Příčiny nehody s dopravním vozíkem jsou trojího druhu:
- Viníkem je tažné vozidlo – nejčastější nehoda, která vzniká nepřizpůsobením podmínek dané situaci. Povinné ručení se v tomto případě vztahuje na tažné vozidlo a kryje i škody způsobené přívěsným vozíkem.
- Viníkem je přívěsný vozík – méně častá situace, kdy vznikne škoda na zdraví nebo majetku z důvodu nezajištění přívěsného vozíku. V tomto případě se vyplatí pojištění přívěsného vozíku.
- Viníkem je vozík i tažné vozidlo – specifický případ, kdy tažné vozidlo uvede vozík do pohybu, ten pak ale způsobí nehodu bez ohledu na chování vozidla. Typickým případem je vyjetí vozíku do protisměru nebo odpojení a způsobená škoda vlivem technické závady.
Co když se vozík střetne s vozidlem stejného majitele? V tomto případě povinné ručení neuplatníte. To se vztahuje pouze na cizí vozidla. Škodu vám ale uhradí havarijní pojištění vozidla.
Řidičské oprávnění na přívěsný vozík
Přívěsné vozíky se rozdělují do tří skupin:
- do 750 kg,
- nad 750 kg,
- nákladní přívěs.
Speciální případ je skupina B96 nazývaná jako řidičské oprávnění většího rozsahu. Řidiči o něj žádají v rámci klasického oprávnění skupiny B, k jeho složení jsou ale nutné doplňující zkoušky s přívěsem.
Držitelé mohou řídit vozík s hmotností vyšší než 750 kg, hmotnost tažné soupravy ovšem nesmí překročit 4.250 kg.
Největší rozsah zahrnuje oprávnění B + E. Skupina E opravňuje k řízení přípojných vozidel nad 750 kg celkové hmotnosti.
Rozdíl mezi předchozími skupinami ale spočívá v tom, že maximální hmotnost tažné soupravy může být dvakrát 3.500 kg – jednou za vozidlo, podruhé za vozík.
Řidičské oprávnění | Hmotnost vozíku | Hmotnost tažné soupravy |
---|---|---|
B | 750 kg | 3.500 kg |
B96 | Více než 750 kg | 4.250 kg |
B + E | 3.500 kg | 7.000 kg |
Pojištění přívěsného vozíku není žádná věda. Řidiči za něj zaplatí maximálně několik stovek ročně. Povinné ručení na přívěs ale není povinné vždy. Záleží na tom, kdy a jak přívěsný vozík řidiči využívají.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: