Češi mají auta s pohonem všech čtyř kol rádi, obzvláště pak ty levné. Ovšem kvůli zdražování a úbytku cenově dostupných modelů se nabídka vozů se systémem 4x4 neuvěřitelně zúžila. Ještě před čtyřmi lety bylo snadné sehnat čtyřkolku pod půl milionu, avšak dnes je to skoro nemožný úkol.

Nicméně i přesto se na českém trhu dají sehnat auta, která roztáčejí obě nápravy a řidiči za ně neutratí celoživotní úspory. Jaké to jsou?

K čemu pohon všech čtyř kol slouží?

Ještě než se vrhneme na samotný žebříček, pojďme si vysvětlit, k čemu je pohon všech čtyř kol dobrý a jak funguje. Většina moderních levných vozů vsází na pohonné ústrojí, které pomocí převodovky a rozvodovky posílá veškerou sílu na přední nápravu. Ta se pak nestará pouze o zatáčení, ale i o pohyb vpřed.

Za ideálních podmínek jde o systém, který funguje, avšak na kluzkém povrchu - na vodě, v bahně či na sněhu, má jisté nedostatky. Přední kola začnou prokluzovat a auto ztratí přilnavost.

Aby se tento problém vyřešil, automobilky vybavily své modely vcelku jednoduchým, ale účinným pohonem 4x4, který rozděluje sílu mezi přední i zadní nápravu. Většinou se nedají srovnávat s drahými terénními vozy, ale přesto dokáží ztrátě adheze předejít a zvládnou i lehčí off-road.

srovnání povinného ručení
Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení. Porovnejte si nabídky online.

Dacia Duster

Pokud jste čekali rumunské SUV na prvním místě, tak jste na omylu. Dacia Duster je sice stále levná, ale za poslední roky výrazně zdražila. Druhá generace, která se stále doprodává, jde s pohonem 4x4 nejlevněji sehnat za 566.000 Kč, a to s naftovým motorem 1.5 dCi/85 kW.

A jakou má Duster pověst? Je proslulý horší spolehlivostí některých dílů a rozporuplnými jízdními vlastnostmi v zatáčkách, které ale vyvažují terénní dovednosti. Vnějšími rozměry spadá mezi kompaktní SUV, což zajišťuje poměrně prostorný interiér a velký zavazadelník. Ten je ale u verze s pohonem všech kol výrazně menší než u provedení 4x2.
Dacia Duster

SsangYong Korando

Korejská automobilka SsangYong na českém trhu prodává pět osobních vozů, které bodují zejména nízkými cenovkami. Přitom nejde o žádná holátka, auta se chlubí poměrně dobrou kvalitou a bohatou standardní výbavou. Jejich předností jsou také slušné jízdní schopnosti jak v terénu, tak na silnici.

Jedním z takových modelů je pomalu dosluhující Korando, které nabízí dobrý poměr ceny a výkonu. S cenovkou 559 tisíc zároveň nabízí pohon 4x4 spojený s dynamickým motorem 1.5 GDI Turbo o výkonu 120 kW a 6stupňovým manuálem.
Známou nevýhodou korejského SUVčka je jeho vysoká spotřeba, která se může vyšplhat k hranici 10 l/100 km.
tivoli

SsangYong Tivoli

Do seznamu pěti nejlevnějších čtyřkolek na trhu se dostal i druhý zástupce korejské značky SsangYong. Je jím model Tivoli, tedy o třídu menší sourozenec Koranda, který jde s pohonem 4x4 v Česku koupit od 479.800 korun.

Stejně jako větší brácha má pod kapotou přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku s výkonem 120 kW, jenž spolupracuje s manuální převodovkou.

Avšak Tivoli má jednu nevýhodu - na silnici se nechová dobře. Jízdní vlastnosti korejského SUV jsou spíše podprůměrné a může za to špatně vyladěný podvozek.

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis

A z Koreje se přesuneme do Japonska, jelikož dvě nejlevnější auta s pohonem všech čtyř kol pocházejí právě ze země vycházejícího slunce. Za 462.900 korun si můžete koupit malý crossover Suzuki Ignis, který k roztáčení dvou náprav využívá systém s viskózní spojkou (levné, ale efektivní zařízení), jenž je napojený na motor 1.2 DualJet Hybrid o výkonu 61 kW.

Za tuto cenu pak dostanete poměrně slušnou výbavu a 5stupňovou manuální převodovku. Ignis je čiperné auto, jež si poradí i s lehčím terénem. Akorát se musíte smířit s tím, že jde o opravdu malinký vůz.
Suzuki Swift

Suzuki Swift

No a vůbec tím nejlevnějším autem na trhu s pohonem 4x4 je Suzuki Swift. Japonský hatchback s rozměry Škody Fabia je populární obzvláště u řidičů, kteří chtějí mít jistotu, že je ve městě nezastaví sněhová kalamita. Po technické stránce je takřka identický jako zmiňovaný model Ignis. V svých útrobách tak schovává atmosférický čtyřválec 1.2 DualJet s mild-hybridní technologií o výkonu 61 kW.

Cena na českém trhu startuje na 437.900 Kč.

Pokud tedy sháníte cenově dostupný vůz, který vás při zhoršených podmínkách nenechá na holičkách, tady máte inspiraci. Pohon 4x4 má své obrovské výhody a věřte, že může přijít vhod.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: