Parkování v těsných městských prostorech či garážích může být pro řidiče stresující záležitostí. Naštěstí je už většina moderních aut vybavena systémy, které tuto složitou úlohu značně usnadňují. Řeč je o parkovacím asistentu, kameře a také senzorech. Jak přesně fungují a potřebuji ve svém autě všechny?
Parkovací asistent
Parkovací asistent je pokročilý systém, který dokáže aktivně řídit vůz během parkování, aniž by řidič musel sahat na volant. Tento systém využívá kombinaci senzorů, kamer a softwaru k hledání volného parkovacího místa a automatickému řízení. Řidič tak musí ovládat pouze pedály plynu a brzdy.
Většina parkovacích asistentů je určena k parkování paralelně i kolmo.
Stačí povětšinou jen zmáčknout tlačítko umístěné v interiéru a systém už sám vyhledá volné místo, nasměruje auto na správnou pozici a s volantem točí tak, aby nakonec bylo pokud možno ideálně zaparkováno.
Tato technologie je výhodná pro řidiče, kteří si nejsou jistí při parkování v omezených prostorách.
Z vlastních zkušeností ale víme, že nikde zatím nefunguje stoprocentně, takže je vždy potřeba si manévrování auta pečlivě hlídat.
Parkovací kamera
Parkovací kamera, známá také jako zpětná kamera, poskytuje řidiči jasný pohled na to, co se za autem děje. Je umístěna obvykle nad zadní registrační značkou nebo v jiném strategickém bodě na zadní části auta. Při zařazení zpátečky se obraz z kamery přenese na obrazovku v interiéru.
V mnoha případech parkovací kamery poskytují i vodicí čáry, které znázorňují směr, kterým se vůz bude pohybovat, což usnadňuje odhad vzdálenosti k překážkám.
Některé pokročilejší systémy nabízejí dokonce i přední kameru nebo 360stupňový pohled na okolí vozidla pomocí hned několika kamer na karoserii auta, což samozřejmě významně zvyšuje bezpečnost a orientaci při parkování.
Parkovací senzory
Parkovací senzory jsou další oblíbenou technologií, která pomáhá řidičům při manévrování v těsných prostorách. Tyto senzory, obvykle umístěné v předním a zadním nárazníku auta, detekují překážky v blízkosti a upozorňují na ně řidiče akustickými signály.
Jak se blížíte k překážce, interval mezi pípnutími se zkracuje, až pípání přejde v nepřetržitý tón, který varuje, že je překážka velmi blízko.
Parkovací senzory jsou dostupné v různých konfiguracích, od základních systémů, které poskytují pouze zvukové upozornění, až po pokročilé, které se mohou pochlubit také vizuálním zobrazením vzdálenosti k překážce na displeji vozu.
Bez senzorů neodjíždět
Co se týče dostupnosti, tak senzory jsou pochopitelně nejlevnějším řešením. V současnosti jsou jimi často vybavena i auta v základních výbavách. To platí například i u Škody Fabie, kde jsou k dispozici už od prvního stupně výbavy za cenu od 399 tisíc korun, ale samozřejmě jen ty zadní.
Každopádně ať budete kupovat jakékoliv auto, ověřte si, aby minimálně zadní senzory mělo. Dnešní přeplněná města je jednoduše vyžadují a šetřit na nich se rozhodně nevyplatí. To pak stačí chvíle nepozornosti a i zdánlivě drobný kontakt s vozem za vámi může napáchat velké škody.
Parkovací kameru nepovažujeme za nutnost, ale spíše za příjemný bonus k autu vybavenému senzory.
Občas se můžete setkat i s vozem, který má kameru, ale nemá senzory. Ani to ale není nejšťastnější řešení, proto volte primárně senzory a pak teprve kameru. Parkovací asistent už je pouze jakási vychytávka, kterou možná oslníte kamarády, ovšem v praxi ji stejně využijete jen minimálně. Celý proces zabere zbytečně moc času a spolu s jeho častou nedokonalostí vás rychle odradí.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: