V roce 2018 došlo ke sjednocení označení benzínu napříč celou Evropskou unií. Na stojanech čerpacích stanic se objevily nové symboly s označením deklarujícím kvalitu a především podíl biosložky v PHM. Řidiči díky tomu i při tankování v zahraničí vědí, jaký benzín a v jaké kvalitě nakupují.

Zelená pro benzín, černá pro naftu a další… Na léty zažité označení tankovacích pistolí na benzínkách zapomeňte. Rok 2018 přinesl velké změny a pohonné hmoty označují výrobci jinak. Jak poznáme benzín vhodný pro váš vůz?

Nové označení benzínu

Evropská unie rozděluje pohonné hmoty na tři skupiny:

  • benzínová paliva (kruh s označením E),
  • naftová paliva (čtverec a písmeno B),
  • plynná paliva (kosočtverec s označením příslušného paliva).
Jak se v roce 2018 změnilo označení benzínu v praxi? Všichni známe Natural 95. Číslo za obchodním názvem indikovalo počet oktanů ve směsi. Dnes se jedná ale pouze o obchodní značku. Kvalitu benzínu určí zkratka E5 nebo označení benzínu E10.

Co tato zkratka znamená? Palivo E5 a E10 indikuje dle počátečního písmena benzín – etanol. Číslo za označením benzínu udává podíl biosložky v palivu – označení benzínu E10 obsahuje 10 % biolihu a zbytek je klasický Natural 95, jak ho známe.

srovnání povinného ručení
Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení. Porovnejte si nabídky online.

Palivo E5 a E10

Nucený podíl biosložky vnesl paniku do řad řidičů. Majitelé starších vozů se obávají, zda jejich motory narůstající podíl biosložky zvládnou.

S benzínem E5 si většina vozů ještě poradí. U E10 pak ale majitelé starších vozů čeká návštěva autoservisu.

A to se nebavíme o označení benzínu E85, respektive benzínu E15. O něm někteří mluví jako o ekologicky šetrné pohonné hmotě s 85% podílem Naturalu 95 a 15% částí biolihu. Výrobci udávají nižší emise a vyšší výkon vozů, odborníci se ale názorově neshodují.

benzín označení

Co je to vůbec benzín?

Benzín tankujeme denně. Sledujeme ceny pohonných hmot, měříme spotřebu vozidla. Víme ale, z čeho se skládá a co to vlastně benzín vůbec je?

Nejužívanější pohonná hmota mezi řidiči osobních vozidel se skládá z několika složek:

  • alifatické uhlovodíky získané frakční destilací z ropy,
  • isooktany,
  • aromatické uhlovodíkové tolueny,
  • benzeny ke zvýšení oktanového čísla,
  • aditiva pro zlepšení výkonu motorů, čištění a snížení škodlivých emisí.
💡
Vyrábí se v ropných rafineriích destilačním oddělením z ropy – takto připravený ale nesplňuje požadavky pro moderní motory a využívá se pouze jako součást směsi. Benzín vyrobený přímo v rafinerii se nazývá jako panenský nebo přímý.

A zde se dostáváme k pojmu oktanové číslo. Toto označení benzínu udává jeho kvalitu, přesněji řečeno odolnost proti samozápalu při kompresi. Zejména u značek vozidel s motory homologovanými na kvalitní benzín hraje oktanové číslo velkou roli. Jaké to jsou?

Počet oktanů rozlišovalo označení benzínu ve svém názvu. To se týká i obchodních značek Natural 95 a Natural 98 (zde je někdy oktanová hladina 98 označována i jako Natural Super Plus). 100 oktanů norma nerozlišuje, a proto se i vychvalovaná Verva 100 označuje jako Super Plus.

benzín stojan

Nový benzín od roku 2024

Dalších změn se dočkal český benzín na počátku roku 2024. Zde již nejde o označení benzínu nařízené Evropskou unií. Se změnami přišli distributoři pohonných hmot sami, byť jim k tomu pomohla emisní lobby z Evropské unie.

Na velkých čerpacích stanicích prakticky vymizelo označení benzínu E5. Jestli se vyplatí tankovat palivo E5 a E10, řešíme v předchozích kapitolách. Co to ale znamená pro řidiče?

Jako první se změnou přišel výrobce Orlen UNIPETROL dodávající do bývalých čerpacích stanic BENZINA. Stejné změny ve složení záhy oznámila i dvojka na trhu MOL a změny ve složení potvrdila také síť čerpaček Shell.

Benzínová pumpa v moderním světě: Udržitelnost
Dříve se na benzínové pumpy jezdilo pouze natankovat, případně si dát kávu s sebou, dnes je zastavení na některých z nich opravdovým zážitkem.

Co to znamená? Řidiči tankují téměř výhradně benzín s 10% složkou biopaliva. Benzín E5 najdou jen v okolí letišť, neboť ho tankují letecké motory. S tím mohou mít problém některé starší motory. Týká se to například těchto aut.

  • Škodovky před rokem výroby 2002
  • VW Lupo 1.4 (2001–2004)
  • VW Polo 1.4 FSI (2002–2006)
  • VW Golf IV 1.6 FSI (2002–2004)
  • Ford Mondeo 1.8 SCI (2003–2007) a všechny Fordy před rokem 1992,
  • Mercedes-Benz C 200 CGI (typ 203) (2001–2005)

Jaké vozy naopak nemají s palivem E10 problém? Že se jich to netýká potvrdila automobilka KIA, ale také Dacia a Hyundai. Se stejnou zprávou přišel také francouzský Citroën, který potvrdil homologaci na palivo s větším množstvím biosložky u motorů od roku 2000.

💡
S čím mají řidiči starších motorů problém? Jedním z důvodů obav je větší šance na korozi palivového systému. Na trhu se přitom podle některých autobazarů pohybují desetitisíce vozů plus vozy na veteránských značkách.

Dají se problémy s novým palivem řešit? Záleží na konkrétním motoru a doporučení výrobce. Většina jich doporučuje servisní výměnu palivových vstřikovacích jednotek a těsnících kroužků v motoru. Cena u starší Škody Felicie se u tohoto zásahu pohybuje kolem tisícovky.

Co jsou samoobslužné benzínové pumpy?
Co byste řekli na možnost tankovat pohonné hmoty sami bez přítomnosti jakéhokoliv personálu? Tuto možnost nabízejí samoobslužné benzínové pumpy?

Označení nafty a plynných paliv

Označení benzínu a zda tankovat palivo E5 nebo E10 jsme probrali od hlavy až k patě. Nové označení se týká také dieselových paliv. Naftu najdete pod označením čtverce a kombinace písmena B a čísla. B zastupuje zkratku slova biosložka, číselné označení je pak její procentuální podíl.

U plynných paliv se setkáme s označením v kosočtverci. Uvnitř něj je pak název paliva H2 jako stlačený vodík, CNG jako stlačený zemní plyn, LNG jako zkapalněný zemní plyn a LPG jako druhé označení zkapalněného zemního plynu.