Žádné neuhrazené pokuty. STK vás čeká až za rok. Dálniční známku máte také zaplacenou. Povinné ručení máte sjednané, zaplacené. V roce 2024 ale začala platit novela zákona o povinném ručení. Jednotlivé změny přicházejí postupně v platnost. Co se mění od října?
Schválení Poslanecké sněmovny na konci roku 2023 přineslo do systému povinného ručení největší změnu posledních let.
Změna navazuje na požadavky směrnice Evropské unie z roku 2021.
Novela zákona o povinném ručení se měla do národní legislativy převést do konce roku 2023, což se u nás nepodařilo. A v platnosti byl i nadále Zákon č. 168/1999 Sb. (Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla).
Zaplaťte předem, jinak smlouva neplatí!
Novela zákona o povinném ručení přináší zásadní změny v procesu vzniku pojištění vozidel. Nově od 1. října 2024 bude nutné uhradit pojistné před počátkem platnosti pojištění, což vyžaduje větší pozornost zejména u řidičů, kteří potřebují okamžité pojištění.
Dřívější praxe umožňovala zahájit pojištění ihned po sjednání smlouvy, i když platba byla provedena později. Nyní však okamžitá platnost závisí na rychlé úhradě, jinak smlouva zanikne a je nutné ji sjednat znovu. V případě odloženého počátku pojištění je stále možné platbu provést až tři měsíce předem, ale vždy před začátkem pojištění.
Novela zákona o povinném ručení v kostce
Novela zákona o povinném ručení se na konci ledna 2024 dočkala finálního podpisu Prezidenta republiky a zákon byl vyhlášen 13. 2. 2024 ve Sbírce zákonů pod číslem 30/2024 Sb.
Novela zákona o povinném ručení vešla v platnost 1.4.2024.
Změny povinného ručení se dotkly mnoha oblastí. V některých částech řidičům povinnosti ubírá, jiným přidává.
- Není nutné fyzicky s sebou vozit zelenou kartu.
- Rozšířil se okruh dopravních prostředků, na které musíte sjednat povinné ručení.
- Změnila se osoba odpovědná za platbu povinného ručení.
- Zvýšili se limity povinného ručení.
Vyšší limity povinného ručení
Výraznou novinku představuje navýšení limitů povinného ručení. Zatímco dosavadní nejnižší možné limity sjednané u povinného ručení byly na hranici 35 milionů korun, nově je výše minimálních limitů limitů:
- 50 milionů na majetkové škody (na jednu škodní událost bez ohledu na počet poškozených),
- 50 milionů korun na újmu na zdraví na každého poškozeného.
Pokud už máte povinné ručení sjednané na nižší limit, pojišťovna u stávajících pojištění tento limit automaticky zvyšuje. Navýšení limitů vychází z vyšších nákladů na léčbu.
Limity plnění u povinného ručení se zvyšují. A to také proto, že rostou náklady na opravu vozidel.
Obvykle si ale čeští řidiči vybírali už nyní limity pojištění 70 milionů korun na majetkovou škodu i na újmu na zdraví.
Co všechno je vozidlo?
Často se diskutovalo o tom, zda by se nemělo povinné ručení rozšířit i na elektrokoloběžky. Jejich nehodovost a následky s tím spojené vedly k tomu, že i na ně se novela zákona o povinném ručení zaměřila.
Za vozidlo se podle tohoto zákona považuje motorové vozidlo určené k pohybu po zemi, které je poháněné výhradně mechanickým pohonem:
- s maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, nebo
- s provozní hmotností vozidla vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h.
Povinné ručení tak musí po splnění podmínek nově řešit:
- elektrokoloběžky,
- segwaye,
- golfové vozíky,
- zahradní traktory,
- terénní čtyřkolky „pro děti“,
- rolby,
- skútry.
Povinné ručení se netýká např. zahradních traktorů, které používáte výhradně na soukromém pozemku. Pokud s traktůrkem vyjedete na veřejnou komunikaci, musíte mít sjednané povinné ručení.
Úlevu novela zákona o povinném ručení přinesla majitelům elektrokol. Definice motorového vozidla říká, že hlavním zdrojem pohybu musí být motor. Pokud je u elektrokol hlavním zdrojem pohybu lidská síla, pak nejde z pohledu definice o motorové vozidlo a povinné ručení na něj ani nyní sjednávat nemusí.
Povinnost sjednat povinné ručení
Změnila se také osoba, která má za povinnost povinné ručení sjednat. Zatím tato povinnost náležela vlastníkovi vozidla. Nyní tato role připadá provozovateli vozidla. Vlastník i provozovatel jsou vedení v registru vozidel. Provozovatel je ten, kdo se souhlasem vlastníka vozidlo fakticky používá, tedy kdo s ním skutečně jezdí.
Pokud máte pravidelně vozidlo, které vlastní někdo jiný, musíte si povinné ručení sjednat vy. Provozovatel je charakterizován dlouhodobostí používání. Pokud si občas půjčíte od někoho vozidlo, nemusíte být veden jako provozovatel. A pokud v takovou chvíli způsobíte nehodu, pak je důležité, že je vozidlo pojištěné majitelem.
Provozovatel má povinnost hradit náklady spojené s provozem vozidla, pokuty, poškození, kterých se na vozidle dopustí. Typicky jde o příklad vozidla leasingové společnosti. Ta je vlastníkem vozidla. Provozovatel je pak osoba, která má s leasingovou společností smlouvu o používání vozidla.
Zelená karta jako doklad
Při silniční kontrole jste dříve museli předkládat zelenou kartu jako důkaz, že máte sjednané povinné ručení. Tu nyní nemusíte na území České republiky vozit s sebou.
Kontrola platného povinného ručení proběhne digitálně.
Pojišťovny musely všechny sjednané smlouvy o povinném ručení nahrát do online databáze České kanceláře pojistitelů. Pojišťovny na tento krok měly 8 kalendářních měsíců. Z tohoto důvodu účinnost této úpravy nastala od 1.10.2024.
Bez tzv. zelené karty se však ani nyní neobejdete při cestách do zahraničí. Tam bude i nadále představovat mezinárodní potvrzení o sjednání povinného ručení.
Změny v povinném ručení vám dávají příležitost projít si vaše stávající smlouvy, zohlednit používaná vozidla a vyhodnotit, zda se na ně nově povinnost pojištění odpovědnosti vztahuje. Využijte náš srovnávač, abyste si našli nejvýhodnější pojištění pro svá vozidla.