Nejhospodárnější automobily jsou malé japonské modely. Špatně na tom není ani česká Škoda Fabia nebo Hyundai i10.
Velká část lidí při nákupu nového vozu řeší vzhled, praktičnost či jízdní vlastnosti. Mnoho řidičů si ale auto vybírá dle spotřeby paliva. Každý ušetřený litr pohonné hmoty v právě probíhající energetické krizi, může znamenat spoustu ušetřených peněz. Jaké jsou ale ta aktuálně nejúspornější benzinová auta na trhu, co je pohání a kolik stojí?
Žebříček se řídí metodikou měření WLTP
Je důležité zmínit, že auta s nízkou spotřebou srovnáváme podle metodiky měření WLTP, která je v porovnání s předchozí NEDC reálnější. Cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) totiž zahrnuje i hodnoty spotřeby z běžného provozu.
► Původní NEDC počítalo s jednotnou zkouškou s městskou a mimoměstskou částí pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku a příplatkovou výbavu.
► WLTP naopak automobily dělí do tří kategorií na základě výkonu na kilogram. Rozdíl je hlavně v intenzitě střídání jízdního stylu. Při laboratorní zkoušce se tak v průběhu testu mění zatížení vozu, rychlost a míra zrychlování. Díky tou jsou data relevantnější než u NEDC.
Toyota Aygo X (4,8 l/100 km)
V žebříčku se nejvíce daří malým japonským vozům s atmosférickými motory (bez turbodmychadla). Na úplné špici se umístila Toyota Aygo X s průměrnou spotřebou 4,8 l/100 km, kterou pohání tříválcový motor 1.0 VVT-i o výkonu 72 koní.
Mazda 2 (4,8 l/100 km)
V těsném závěsu je též městský vůz ze země vycházejícího slunce. Mazda 2 je na trhu už slušnou řadu let a před nedávnou dobou prošla rozsáhlou modernizací. Zatímco design exteriéru se změnil, nabídka motorizací zůstala stejná. Model 2 se tak stále dá pořídit s úspornou čtyřválcovou „jednapětkou“, která nabízí 73 koňských sil.
Mitsubishi Space Star (4,9 l/100 km)
O moc hůř si nevede Mitsubishi Space Star se svou atmosférickou dvanáctistovkou MIVEC o výkonu 70 koní. Je ale potřeba zmínit, že japonské miniauto se blíží ke konci své životnosti. Má velmi zastaraný interiér a ne moc dobré jízdní vlastnosti. Na druhou stranu se dá sehnat za velmi slušné peníze.
Škoda Fabia (5,0 l/100 km)
A jaké je nejúspornější auto na trhu? Mezi nejúspornější auta na trhu patří i tuzemská Škoda Fabia, která dokáže jezdit za 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Překvapivě nejhospodárnější pohonnou jednotkou v nabídce není atmosférický motor 1.0 MPI, ale výrazně výkonnější přeplňovaný tříválec 1.0 TSI, který produkuje úctyhodných 93 koní.
Hyundai i10 (5,0 l/100 km)
Se stejnou spotřebou jako mladoboleslavská Fabia jezdí i malý městský Hyundai i10. Ten může mít pod kapotou tři agregáty s tím, že ten nejúspornější je litrový tříválec bez turba s označením 1.0i. Disponuje výkonem 65 koní.
Na vrcholu žebříčku úspornosti benzinových aut jsou především menší modely z Japonska, ale nezapomínejme ani na českou Škodu Fabii či Hyundai i10. V době, kdy se svět potýká s energetickou krizí, se stává spotřeba paliva jedním z rozhodujících faktorů při výběru nového vozu.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: