Život bez přívěsu si někteří řidiči nedovedou představit. Jiní se s vozíky za auto za celý život osobně nesetkají. Užitečný pomocník a dělník slouží k převozu těžkých nákladů. Jak najít a vybrat ten nejlepší přívěsný vozík za auto?
Vlek za auto je tak trochu český fenomén. Čím dál na západ se vydáme, potkáme zapůjčené dodávky a minivany. Pro spoustu Čechů je vůz bez tažného zařízení jen poloviční. Není divu, že se jízda s přívěsem stává častým tématem debat mezi řidiči.
Kde výhodně koupit vozíky za auto?
Vozíky za auto řidiči seženou v autobazaru nebo hobby marketu. Prodávají je také specializovaní autorizovaní prodejci. Každý způsob nákupu má svoje specifika.
- Hobby market – obchody typu Baumax nebo Hornbach poskytují velký výběr a řidiči se zde setkají se značkami jako Agados nebo Handy. Seženou zde klasické přívěsy do 750 kg i velké dvouosé vozíky s plachtou a sklápěcím zařízením.
- Autorizovaný prodejce – drobní obchodníci se drží svých zajetých značek. Oproti hobby marketům prodávají za vyšší ceny. Často se ale zaměřují na specifické typy s lepší řemeslnou kvalitou. Poskytují také lepší záruční podmínky.
Bazarové ojetiny – stejně jako v případě nákupu ojetého vozu má nákup ojetého vozíku svoje výhody a nevýhody. Řidiči kupují zajetý kus, který mnohdy vyžaduje další úpravy. Obvykle jde o vozíky bez záruky, zato s nižší cenou.
Přívěsný vozík za auto – přepis, zelená karta a STK
Jestliže řidiči plánují jezdit s přívěsem po veřejných komunikacích, je nutné ho před provozem přihlásit, případně přepsat. Proces se podobá přepisu vozidla a na jeho konci řidič obdrží novou registrační značku, případně zápis o novém majiteli do technického průkazu.
Vlek za auto a povinné ručení
Vozíky za auto se považují za běžná silniční vozidla. Z toho důvodu jejich provoz vyžaduje pojištění odpovědnosti za provoz vozidla – jinými slovy povinné ručení a zelenou kartu.
Kolik stojí povinné ručení přívěsného vozíku? Jedná se o relativně levnou záležitost. Vlek za auto řidiče ročně vyjde na 100 až 200 Kč. Cena se zvyšuje spolu s nosností, cenou a velikostí přívěsu.
Technická na přívěsný vozík
Poslední povinnost, která se řidičů týká, je návštěva stanice technické kontroly. Zákon je v tomto ohledu benevolentnější než v případě motorových vozidel. Intervaly návštěvy technické kontroly ukazuje tabulka.
Váha | Brzděný / nebrzděný | První technická kontrola od registrace | Následující technická kontrola |
---|---|---|---|
0–750 kg | Nebrzděný | 6 let | 4 roky |
0–750 kg | Brzděný | 4 roky | 2 roky |
751–3500 kg | Brzděný | 4 roky | 2 roky |
3500 kg a více | Brzděný | 1 rok | 1 rok |
Brzděný nebo nebrzděný přívěsný vozík?
Základní dělení přívěsů za auto je na brzděné a nebrzděné vozíky. Na silnicích se častěji setkáme s nebrzděnými.
V takovém případě vozík ovládá tažné vozidlo a přívěs s nákladem představuje další zátěž a prodlužuje brzdnou dráhu. Nebrzděné vozíky mohou vézt maximálně 600 kg a nesmí překročit hmotnost 750 kg.
Brzděný vlek za auto disponuje vlastní brzdovou soustavou. Díky tomu uveze mnohem vyšší náklad a lépe se ovládá na sněhu a dešti. Vozíky ovšem často patří do kategorie B 96 či vyšší a vyžadují rozšířené řidičské oprávnění.
Typy přívěsných vozíků
Jak vybrat vlek za auto? Kromě nosnosti hraje roli řada dílčích rozhodnutí. Z nich se nakonec vyprofiluje konkrétní přívěsný vozík za auto, který svému majiteli usnadní práci na stavbě či na zahradě.
- Sklopný nebo ne? Moderní přívěsné vozíky disponují vlastním sklopným zařízením. Díky tomu je jednodušší vykládka sypkých materiálů a nakládka stavebních strojů.
- Jednoosý nebo dvouosý? Vozíky se dvěma nápravami mají vyšší nosnost. Manipulace s nimi je ovšem o něco náročnější. Kromě toho často spadají minimálně do kategorie B 96.
- S plachtou nebo bez? Jaký typ nákladu plánuje majitel převážet? Jestliže jde o hlínu na zahradu, obejde se bez plachty. Konstrukce s plachtou je parťákem při uskladnění materiálu či převážení nábytku.
- Typ oje. Samotný typ oje určuje konstrukce vozíku. Potkáme se buď s trubkovou ojí nebo V-ojí. Vozíky s trubkovou ojí se snáze skladují, mají větší poloměr při couvání a lépe se zalomí. V-oj má ovšem lepší rozložení váhy nákladu.
- Opěrné kolečko. S vozíkem bez kolečka se dnes setkáme jen zřídka, přesto se ale prodávají. My doporučujeme vozíky za auto s kolečkem. Lépe se s nimi manipuluje, pokud nejsou zapojené za vůz, a při odstavení na kolečku se z přívěsu lépe vykládá náklad.
Řidičské oprávnění na přívěsné vozíky
S jakým přívěsem mohou řidiči jezdit? Na běžné přívěsné vozíky stačí řidičské oprávnění skupiny B. Bez omezení lze zapřáhnout vozík do hmotnosti 750 kg. Přípustný je i těžší přívěs, pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3500 kg.
V řidičském světě existuje rozšířené oprávnění B 96. Pro jeho splnění jsou nutné doplňkové zkoušky, řidičům se ale otevře možnost jízdy se soupravou od 3501 kg do 4250 kg. Poslední varianta je řidičské oprávnění B + E s hmotností soupravy do 7000 kg.
Vozíky za auto vídáme na silnicích prakticky denně a pro spoustu řidičů představují běžnou součást vozidla. Zahraniční řidiči na tento český fenomén mnohdy nevěřícně zírají. My ale víme, co se skutečně vyplatí a jak nám vlek za auto usnadňuje život.