Život bez přívěsu si někteří řidiči nedovedou představit. Jiní se s vozíky za auto za celý život osobně nesetkají. Užitečný pomocník a dělník slouží k převozu těžkých nákladů. Jak najít a vybrat ten nejlepší přívěsný vozík za auto?

Vlek za auto je tak trochu český fenomén. Čím dál na západ se vydáme, potkáme zapůjčené dodávky a minivany. Pro spoustu Čechů je vůz bez tažného zařízení jen poloviční. Není divu, že se jízda s přívěsem stává častým tématem debat mezi řidiči.

srovnání povinného ručení
Tip! Bez platného povinného ručení nesmíte usednout za volant. Nechte si poradit a vyberte si nejlevnější povinné ručení. Porovnejte si nabídky online.

Kde výhodně koupit vozíky za auto?

Vozíky za auto řidiči seženou v autobazaru nebo hobby marketu. Prodávají je také specializovaní autorizovaní prodejci. Každý způsob nákupu má svoje specifika.

  • Hobby market – obchody typu Baumax nebo Hornbach poskytují velký výběr a řidiči se zde setkají se značkami jako Agados nebo Handy. Seženou zde klasické přívěsy do 750 kg i velké dvouosé vozíky s plachtou a sklápěcím zařízením.
  • Autorizovaný prodejce – drobní obchodníci se drží svých zajetých značek. Oproti hobby marketům prodávají za vyšší ceny. Často se ale zaměřují na specifické typy s lepší řemeslnou kvalitou. Poskytují také lepší záruční podmínky.

Bazarové ojetiny – stejně jako v případě nákupu ojetého vozu má nákup ojetého vozíku svoje výhody a nevýhody. Řidiči kupují zajetý kus, který mnohdy vyžaduje další úpravy. Obvykle jde o vozíky bez záruky, zato s nižší cenou.

kryté vozíky za auto

Přívěsný vozík za auto – přepis, zelená karta a STK

Jestliže řidiči plánují jezdit s přívěsem po veřejných komunikacích, je nutné ho před provozem přihlásit, případně přepsat. Proces se podobá přepisu vozidla a na jeho konci řidič obdrží novou registrační značku, případně zápis o novém majiteli do technického průkazu.

💡
Při nákupu zbrusu nového přívěsu obdrží řidiči COC kartu a fakturu. To jsou dva dokumenty nutné k přihlášení vozíku. Poslední dokument potřebný k přepisu či přihlášení přívěsu je zelená karta.

Vlek za auto a povinné ručení

Vozíky za auto se považují za běžná silniční vozidla. Z toho důvodu jejich provoz vyžaduje pojištění odpovědnosti za provoz vozidla – jinými slovy povinné ručení a zelenou kartu.

Zelená karta v praxi: Stačí elektronická verze? | Klik.cz
Zelenou kartu řidiči vozí nejčastěji v přihrádce u spolujezdce., nebo za clonkou. Jen zlomek jich ale ví, že zelenou kartu vozit nemusejí.
Kolik stojí povinné ručení přívěsného vozíku? Jedná se o relativně levnou záležitost. Vlek za auto řidiče ročně vyjde na 100 až 200 Kč. Cena se zvyšuje spolu s nosností, cenou a velikostí přívěsu.

Technická na přívěsný vozík

Poslední povinnost, která se řidičů týká, je návštěva stanice technické kontroly. Zákon je v tomto ohledu benevolentnější než v případě motorových vozidel. Intervaly návštěvy technické kontroly ukazuje tabulka.

Tabulka
Váha Brzděný / nebrzděný První technická kontrola od registrace Následující technická kontrola
0–750 kg Nebrzděný 6 let 4 roky
0–750 kg Brzděný 4 roky 2 roky
751–3500 kg Brzděný 4 roky 2 roky
3500 kg a více Brzděný 1 rok 1 rok

Brzděný nebo nebrzděný přívěsný vozík?

Základní dělení přívěsů za auto je na brzděné a nebrzděné vozíky. Na silnicích se častěji setkáme s nebrzděnými.

V takovém případě vozík ovládá tažné vozidlo a přívěs s nákladem představuje další zátěž a prodlužuje brzdnou dráhu. Nebrzděné vozíky mohou vézt maximálně 600 kg a nesmí překročit hmotnost 750 kg.

Brzděný vlek za auto disponuje vlastní brzdovou soustavou. Díky tomu uveze mnohem vyšší náklad a lépe se ovládá na sněhu a dešti. Vozíky ovšem často patří do kategorie B 96 či vyšší a vyžadují rozšířené řidičské oprávnění.

Je pojištění přívěsného vozíku povinné? | Klik.cz
Potřebují řidiči pojištění přívěsného vozíku? Vozidla pohybující se po veřejné komunikaci mají povinnost pojištění odpovědnosti za vozidla.

Typy přívěsných vozíků

Jak vybrat vlek za auto? Kromě nosnosti hraje roli řada dílčích rozhodnutí. Z nich se nakonec vyprofiluje konkrétní přívěsný vozík za auto, který svému majiteli usnadní práci na stavbě či na zahradě.

  • Sklopný nebo ne? Moderní přívěsné vozíky disponují vlastním sklopným zařízením. Díky tomu je jednodušší vykládka sypkých materiálů a nakládka stavebních strojů.
  • Jednoosý nebo dvouosý? Vozíky se dvěma nápravami mají vyšší nosnost. Manipulace s nimi je ovšem o něco náročnější. Kromě toho často spadají minimálně do kategorie B 96.
  • S plachtou nebo bez? Jaký typ nákladu plánuje majitel převážet? Jestliže jde o hlínu na zahradu, obejde se bez plachty. Konstrukce s plachtou je parťákem při uskladnění materiálu či převážení nábytku.
  • Typ oje. Samotný typ oje určuje konstrukce vozíku. Potkáme se buď s trubkovou ojí nebo V-ojí. Vozíky s trubkovou ojí se snáze skladují, mají větší poloměr při couvání a lépe se zalomí. V-oj má ovšem lepší rozložení váhy nákladu.
  • Opěrné kolečko. S vozíkem bez kolečka se dnes setkáme jen zřídka, přesto se ale prodávají. My doporučujeme vozíky za auto s kolečkem. Lépe se s nimi manipuluje, pokud nejsou zapojené za vůz, a při odstavení na kolečku se z přívěsu lépe vykládá náklad.
vozík za auto

Řidičské oprávnění na přívěsné vozíky

S jakým přívěsem mohou řidiči jezdit? Na běžné přívěsné vozíky stačí řidičské oprávnění skupiny B. Bez omezení lze zapřáhnout vozík do hmotnosti 750 kg. Přípustný je i těžší přívěs, pokud celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3500 kg.

V řidičském světě existuje rozšířené oprávnění B 96. Pro jeho splnění jsou nutné doplňkové zkoušky, řidičům se ale otevře možnost jízdy se soupravou od 3501 kg do 4250 kg. Poslední varianta je řidičské oprávnění B + E s hmotností soupravy do 7000 kg.

Vozíky za auto vídáme na silnicích prakticky denně a pro spoustu řidičů představují běžnou součást vozidla. Zahraniční řidiči na tento český fenomén mnohdy nevěřícně zírají. My ale víme, co se skutečně vyplatí a jak nám vlek za auto usnadňuje život.