Autobaterii považujeme za nutnou část vozidla, kterou čas od času dobijeme, případně vyměníme. Řada řidičů ji zkrátka neřeší. Správné nabíjení autobaterie ovšem prodlouží její životnost. Jak správně nabíjet akumulátor, aby vydržel co nejdéle?
Životnost autobaterie ovlivňuje řada faktorů:
- styl jízdy,
- okolní teplota,
- elektronické spotřebiče,
- nabíjení autobaterie start-stop.
Například systém nabíjení autobaterie start-stop sice šetří palivo, každé startování na křižovatce ale představuje velkou zátěž. Právě cykličnost, tedy počet možných startů, je základním kritériem pro její životnost.
Jak poznat vybitou baterii v autě?
Na první pohled jednoduchá otázka – po otočení klíčkem auto několikrát škytne, ale nenastartuje se. Tento stav indikuje nízké napětí baterie, respektive její kapacitu.
Napětí autobaterie nedosahuje takové hladiny, aby podalo dostatečný výkon k rozběhnutí motoru.
Úplně vybití autobaterie je ale krajní stav a řidiči by mu měli zabránit včasným dobitím nebo výměnou akumulátoru. Špatný stav zjistí změřením napětí baterie, případně kontrolou elektrolytu, které indikují nízký výkon.
Jak poznat špatnou autobaterii?
Řidičům se proto doporučuje pravidelné měření napětí. K tomu slouží tester autobaterie, který odhalí zbývající napětí. Ten ukáže hodnoty, které při normovaných startech indikují stav akumulátoru. Více se dozvíte v tabulce o napětí autobaterie.
Stav nabití | Napětí v klidu | Hustota elektrolytu | |
---|---|---|---|
100 % | Více než 12,6 V | 1,26–1,28 g/cm3 | V pořádku |
75 % | 12,4–12,54 V | 1,24–1,25 g/cm3 | |
50 % | 12,24–12,40 V | 1,21–1,24 g/cm3 | Nutné dobití |
25 % | 11,88–12,18 V | 1,13–1,18 g/cm3 | |
0 % | Méně než 11,88 V | Méně než 1,12 g/cm3 |
Ne vždy, když auto nenaskočí, je problém v autobaterii. Typickým příkladem je, když auto nestartuje, kontrolky svítí, ale nic nenasvědčuje vybitému akumulátoru. V takovém případě zkontrolujte kontrolku dobíjení. Pokud po otočení klíčkem zhasne, hledejte problém v elektronice vozidla.
Jak dlouho nabíjet autobaterii?
S tímto problémem si dnes poradí chytré nabíječky. Ty uživatel připojí k autobaterii a ony samy nastaví hodnoty nabíjení a v pravý moment se vypnou. Následně jen malým proudem udržují akumulátor v nabitém stavu.
Složitější je nabíjení baterie starším a „hloupým“ zařízením. Zde se doporučuje dobíjení proudem odpovídajícím jedné desetině kapacity akumulátoru. Doba, po které odpojíte baterii, je pak deset hodin.
Co když na baterii na nabíječce zapomenete? Hlavně u starších autobaterií dochází k plynování akumulátoru a vzniku vodíku. Stačí pak jedna jiskra způsobená například statickou elektřinou a v lepším případě vaši zapomnětlivost odskáče jen auto, v tom horším i jeho obsluha.
Kontrole se nevyhnete ani u automatických nabíječek. Ty nabíjení autobaterie v autě sice zvládají samy, přesto ale mějte na paměti, že se jedná o komplikovaný chemicko-fyzikální proces. Proto nikdy nenechávejte nabíječku zapnutou déle, než vyžaduje situace, a bez dozoru.
Zajímá vás více o nabíjení autobaterie v autě? Správnému postupu věnujeme článek o vybití baterie v autě.
Musím při nabíjení baterie odpojit kabely?
Zdánlivě jednoduchá otázka, na kterou většina servisů podá jednoduchou odpověď: „Baterii vždy vyndejte z prostoru motoru, odpojte od kabelů a nabíjejte samostatně.“ Vše ale záleží na způsobu zpracování elektroniky vozidla.
Při nabíjení autobaterie bez odpojení riskujete její přetížení a poškození další elektroniky. Některé chytré nabíječky ovšem tento stav již indikují a samy pouští do baterie jen tolik proudu, aby nedošlo k poškození elektroniky.
Co je tedy správně? Řiďte se manuálem k vozidlu. Zde výrobci zpracovávají správný (a garantovaný) postup. Nabíjení autobaterie bez odpojení se ale vyhněte, pokud k tomu máte možnost.
Za jak dlouho se nabije autobaterie jízdou?
Další způsob rozběhnutí motoru s vybitou baterií je startování přes kabely. Tento způsob využijete například při vybité autobaterii v mrazech, kdy spěcháte do práce a nemáte možnost nabíječky.
Po správném připojení motoru na kabely (a dostatečném výkonu baterie) motor naskočí. Tím ale nemáte vyhráno. Kapacita baterie se stále pohybuje někde na pomezí jejího vybití a je nutné doplnění kapacity.
Obecně se doporučuje alespoň třicetiminutová jízda. Cestu do práce proto neuspěchejte a raději to vezměte oklikou. Za tuto dobu se autobaterie dobije a vy máte jistotu, že se dostanete nejen do zaměstnání, ale také domů.
Přesto ale nabíjení autobaterie v autě neodkládejte. Jakmile dojedete domů, použijte tester autobaterie, který indikuje její stav a akumulátor dobijte do plna. Správné hodnoty ukazuje napětí autobaterie tabulka výše.
Správné údržba autobaterie prodlužuje její životnost
Jak dlouho vydrží baterie v autě? Většina výrobců udává dobu kolem pěti let. Počet startovacích a nabíjecích cyklů se ovšem snižuje také špatnou údržbou. Baterie by proto měla být v motoru uložená v čistotě a suchu, její kontakty čisté a bez rzi a odpojená v případě delší nečinnosti.
Nabíjení baterie není žádná věda. Přesto s sebou ale nese několik důležitých pravidel, přes která nejede vlak. Správným zacházením s ní totiž prodloužíte její životnost, šetříte peníze a neriskujete nepojízdné auto v momentě, kdy se vám to nejméně hodí.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: