Ten, kdo někdy jel v nejvytíženějších hodinách autem do Prahy nebo do Brna nám dá jistě za pravdu, že může být projíždění těmito velkými městy opravdovým oříškem vzhledem k množství vozů. Odpovědí na to, jak urychlit cestování a odlehčit dopravu v centrech velkých měst, je městský okruh. Pojďme si společně blíže představit Pražský okruh a velký městský okruh v Brně.
Pražský městský okruh
Pražský okruh neboli Silniční okruh kolem Prahy se aktuálně řadí k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice. Jakmile dojde k jeho dokončení, propojí devět komunikací dálničního typu, které směřují z Prahy a spojují hlavní město s okolními regiony a státy.
Pražský okruh má odlehčit dopravě v Praze a má také ulehčit řidičům z jiných regionů Prahou pohodlně projíždět.
V jaké fázi je výstavba Pražského okruhu?
Jak vypadá pražský okruh aktuálně? V současné době mohou řidiči jezdit zhruba po 40 kilometrech silnic. Od roku 2001 jsou zprovozněné tyto úseky:
- 512 D1-Jesenice-Vestec: délka 8,8 km
- 513 Vestec-Lahovice: délka 8,3 km
- 514 Lahovice-Slivenec: délka 6 km
- 516 Třebonice-Řepy: délka 2,5 km
- 517 Řepy-Ruzyně: délka 2,5 km
Celková délka městského okruhu by měla podle Ředitelství silnic a dálnic činit 83 km a okruh by měl být dokončený v roce 2030.
Pražský městský okruh: Rychlost
Na Pražském okruhu mohou řidiči jezdit rychlostí až 130 km/h. Díky automatickému řízení provozu, které se skládá z řady kamer a čidel, je možné včas informovat řidiče o komplikacích a případně upravit rychlost. Rychlost se snižuje například ve chvíli, kdy se na okruhu stane dopravní nehoda nebo dojde ke zhoršení viditelnosti.
Nehody na pražském okruhu
Pražský okruh aktuálně patří k nejvytíženějším dopravním komunikacím v České republice. Podle Ředitelství silnic a dálnic se průměrná intenzita dopravy na tomto městském okruhu pohybuje okolo 60.000 vozidel denně. Není tedy výjimkou, že se objevují zprávy hlásající, že těžká nehoda zablokovala Pražský okruh.
Ve chvíli, kdy se na okruhu stane nehoda, automatické řízení provozu okamžitě uzavře neprůjezdný pruh, aby do havarovaného vozu nenabourala další vozidla. Díky tomu se snižuje riziko nehod, nicméně je velmi důležité i na Pražském okruhu stejně jako na jiných silnicích jezdit s maximální opatrností.
Městský okruh Brno
Velký městský okruh Brno by se měl stát po kompletním dobudování nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města Brna. Tento okruh bude procházet městskými částmi mimo centrum Brna a jeho cílem je umožnit rychlý a plynulý přesun automobilů z jedné strany města na druhou.
Kdy bude velký městský okruh v Brně dokončený?
Některé úseky velkého městského úseku v Brně jsou již hotové a některé se právě realizují. Do konce roku 2024 by například měla být hotová stavba úseku Žabovřesky, Tomkovo náměstí a Rokytova. Předpokládané dokončení okruhu, který bude vhodně napojený na stávající silniční síť, je v roce 2035.
Značení městského okruhu
Jedním z vyhledávaných pojmů v souvislosti s městským okruhem je „značka městský okruh“. Jak tedy vypadá značka, která informuje o tom, že najíždíte na městský okruh? Trošku matoucí je, že značka Okruh má aktuálně dvojí podobu. Původní značka je tvořena třemi vodorovnými pruhy, z nichž prostřední je zelený a zbylé bílé, čímž připomíná turistické značení. Nová značka má podobu bílého oválu s šipkou na modrém pozadí.
Pokud se chcete v Brně a Praze vyhnout zácpám, nabízí se městský okruh. I když ještě není Pražský okruh ani velký městský okruh v Brně zcela dokončený, už nyní urychlují dopravu v těchto velkých městech.