Světla svítí, stěrače stírají, klakson troubí… Legendární hlášku Zdeňka Svěráka z filmu Vrchní, prchni známe všichni. Kontrola auta před jízdou je ale jen málokdy takto důkladná. Přesto nám ji ale v autoškole vštěpovali. S narůstajícími zkušenostmi auto ale kontrolujeme stále méně.

Kontrola auta před jízdou není jen prvek aktivní bezpečnosti. Má svůj vliv i na plnění povinného a havarijního pojištění. Jestliže likvidátor objeví příčinu způsobenou špatným technickým stavem, dochází k automatickému krácení pojistného plnění. A proto se kontrola auta před jízdou vyplatí.

Kontrola auta před jízdou teoreticky

Kontrole auta před jízdou instruktoři v autoškole věnují celou jednu lekci. Sáhněme si ale do svědomí – jak dlouho jsme jejich rady drželi v paměti a před jízdou prováděli důkladnou kontrolu vozidla?

💡
Kontrola auta před jízdou nemusí vždy nutně probíhat takto důkladně. Přesto by ale řidiči měli znát, co všechno na voze podrobit kontrole alespoň jednou za měsíc. Odhalí díky tomu skryté závady, které mohou způsobit poruchu či ohrožení silničního provozu.
kapaliny v autě

Co zkontrolovat před jízdou: Motorový prostor

Jak často kontrolujete motorový prostor? Řekněme si to narovinu. Při běžném využívání vozidla kontrolujeme motor jen sporadicky. Právě zde ale začínají ty nejdražší poruchy na vozidle.

Motor kontrolujeme vždy před jízdou a za studena. Provozní kapaliny v autě klesly mezi nebo pod rysky a útroby motoru vychladly. Nedostatek kapalin sice ukážou kontrolky motoru, důležitá je i vizuální kontrola.

Alespoň jednou za měsíc přesto provádíme kontrolu těchto kapalin:

💡
V otevřeném motoru kontrolujeme kontakty autobaterie – nesmí být rezavé a volné. Jednou za čas můžete ověřit hladinu elektrolytu. Ale pozor! Uvnitř autobaterie se nachází leptavá kyselina sírová.

Další část motoru vyžadující kontrolu je rozvodový řemen. U některých vozidel ho nahradil rozvodový řetěz. U obou ale dochází k opotřebení. Řemen se může třepit a řetěz se vytahuje v důsledku únavy materiálu. Oboje kontrolujte pohledem a v případě pochyb vyrazte do servisu.

povinné ručení cena
Tip! Srovnejte si ceny pojištění automobilu během chvilky. Zdarma a nezávazně.
pneumatiky

Kontrola kol a pneumatik před jízdou

Kapaliny v motoru kontrolujte jednou za čas. U pneumatik si ale dejte práci a auto alespoň v rychlosti obejděte. Kontrola pneumatik – můžete narazit na vnější poškození nebo prázdnou pneumatiku.

Tlak v pneumatikách odhalí vizuální kontrola. Jakmile uvidíte, že jsou pneumatiky podhuštěné, dofoukněte je kompresorem. Obvyklý tlak je mezi 220–250 kPa, přesné hodnoty najdete v manuálu, víčku nádrže nebo sloupku u dveří.

Vizuální kontrola vozu před jízdou odhalí i další poškození. Ostré hrany na karoserii a koroze jsou stejně nežádoucí jako chybějící SPZ. Při jízdě s takto poškozeným vozidlem hrozí zastavení silniční hlídkou a pokutu. Zkontrolujte si tedy své auto včas.

Když už jsme u pneumatik, zkontrolujte hloubku vzorku (dezénu). 

Povinný vzorek se liší podle ročního období:

  • Zimní pneumatika – minimálně 4 mm pro vozidla do 3,5 tuny, 6 mm u větších aut
  • Letní pneumatika – minimálně 1,6 mm
velký technický průkaz

Kontrola platnosti technické

Víte, do kdy vám platí technická? A kontrolujete si její platnost u vypůjčeného vozu? Při jízdě s propadlou technickou hrozí pokuta až 10.000 Kč.

Platnost technické kontroly ukazuje štítek na registrační značce. Dnes na SPZ najdete pouze červený štítek, na kterém je vyražený měsíc, ve kterém platnost technické kontroly končí. Konkrétní datum najdete ve velkém technickém průkazu.
💡
Od roku 2024 se velké technické průkazy nevydávají. Co se změnilo a kde zjistit informace o vozidle? Legislativním změnám se věnujeme v samostatném článku zde.
Řízení s neplatnou technickou může vyjít draho.

V praxi se setkáte se třemi typy prohřešků:

  • Auto je způsobilé provozu a neohrožuje – pokuta na místě až 2.500 Kč.
  • Auto je ve špatném stavu a potenciálně nebezpečné v provozu – pokuta 5.000 až 10.000 Kč, 5 bodů, odtažení auta na vlastní náklady, ztráta řidičáku na 6 až 12 měsíců.
  • Auto bez technické kontroly způsobí nehodu – prošetřování Policií ČR zda nedošlo k přečinu obecného ohrožení, vysoká pokuta, pojišťovna vymáhá škody po řidiči.
světla u auta

Čistota skel a světlometů

Když si dáváte kolečko kolem vozidla, zkontrolujte skla a světlomety. To platí hlavně v zimě. Dobrý výhled a osvětlení tvoří prvky aktivní bezpečnosti, které zabraňují dopravním nehodám.

Od roku 2016 navíc platí, že řidič nesmí řídit vozidlo, na kterém jsou nečistoty, sníh nebo námraza. Na místě přitom hrozí pokuta až 2.000 Kč.

Skla a světla nemusíte hned mýt. Dejte si ale pozor na dobrý výhled. Při kontrole skel ověřte, zda nemáte přimrzlé stěrače.

havarijní pojištění
Tip! Kromě povinného ručení si můžete porovnat ceny i u havarijního pojištění. Dopravní nehody jsou časté a škody na autě se mohou vyšplhat do desetitisíců. Zkuste si spočítat, na kolik by vás vyšlo.
výbava auta

Povinná výbava

Kontrola vozu před jízdou by měla zahrnovat i ověření povinné výbavy. Ve vlastním vozidle ji máte určitě v pořádku. Co ale vypůjčený vůz? Povinná výbava ve vozidle obsahuje:

  • Autolékárnička
  • Výstražný trojúhelník
  • Reflexní vesta
  • Rezervní kolo nebo prostředky na opravu nebo výměnu kola
Vedle povinné výbavy zkontrolujte potřebné doklady k jízdě.

Kontrola vozidla před jízdou je opomíjená činnost. Stačí přitom rychlá vizuální kontrola a víte, že sedáte do technicky způsobilého vozu. Správná péče o vozidlo je totiž stejně důležitá jako dodržování silničních předpisů. Věnujte tedy této předvýjezdové kontrole patřičnou pozornost.

Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: