Výběr motocyklů probíhá jinak než výběr auta. Motorkáři mají svůj vysněný model a kolik stojí motorka, příliš neřeší. Pojďme se podívat na levné značky motorek a také na to, kolik stojí nejlevnější motorky?
Důvod, proč se výběr motorky liší od výběru auta, najdeme v tom, jak je užíváme. Motorky si kupujeme jako koníčka. Jezdíme na nich sice do práce, nejraději ale máme svobodnou jízdu na volné silnici. Více než rozumem proto vybíráme srdcem a cena motorky nehraje takovou roli.
Je problém Čína a výroba motorek ve velkém?
Většina výroby motocyklů se v posledních letech přesunula do Číny. Buď za to mohly finanční problémy evropských značek, nebo sami čínští investoři iniciovali nákup a přesun výroby. Značky motorek využily levnější pracovní sílu, levné díly a díky tomu snížily ceny motorek. Představuje to problém?
Kvalita čínské výroby motorek se za poslední dekádu mnohonásobně zlepšila.
To platí především o přiznaných čínských značkách, které chrlí levné motorky ve velkém. Kolik stojí motorka z Číny? Nový model pořídíme i za stejnou cenu jako průměrnou ojetinu z Evropy.
Kolik stojí motorka? Co ovlivňuje cenu?
Jaké faktory ovlivňují ceny motorek? Paradoxně to nejsou značky motorek, ani druhy motorek. Na cenu má mnohem větší vliv kubatura. Tu prodejci rozdělují do několika kategorií.
Motorky od 16 let
Nejlevnější motocykly (když pomineme nevýkonné skútry) pořídíme v kubatuře do 125 ccm. Ojetinu seženeme i za 30.000 Kč. Novou motorku mladí nadšenci pořídí za přibližně dvojnásobek. Kolik stojí motorka od 16 let?
Slabší motorka pro pokročilé
V kubatuře mezi 300 až 400 ccm se nabídka otevírá a objevují se zde i známější značky motorek. Kolik stojí motorka v této cenové kategorii? U většiny se vejdeme do kulatých 100.000 Kč.
Přiznaný „číňan“ CFMoto se vyrovná dražší japonské konkurenci. My ale vybíráme českého zástupce, kterého před několika lety zachránili investoři z Číny a Indie. Jawa 350 OHC se vyrábí v Číně, alespoň její základ. Zbytek montují v Týnci nad Sázavou. A cena? Necelých 110.000 Kč.
Pětistovky
Zde už se dostáváme k zajímavým strojům. Dvouválcové „půllitry“ patří pro řadu motorkářů k těm nejoblíbenějším. Pro řadu z nich je to motorka na celý život a strojem, jehož řízení vyžaduje řidičské oprávnění skupiny A2, jejich výběr končí.
V kategorii najdeme dva zajímavé modely. Kopie Hondy, Voge 500R, stojí necelých 150.000 Kč a v kategorii naháčů patří mezi nejvýhodnější investice. Objevíme zde i kultovní Hondu Rebel 500, jehož cena není o moc vyšší. Originál stojí podobně jako kopie – necelých 160.000 Kč.
Levná střední třída
Kategorie končící kubaturou 800 ccm odtajní svižné modely. Přestože se na těchto strojích proháníme ďábelskou rychlostí, i zde se nachází levné motorky s výhodným poměrem ceny a výkonu. Jedna z nejlevnějších v kategorii, CFN Moto 650NK, stojí méně než stroje v nižší kategorii a seženete ji do 140.000 Kč.
Nám se ale líbí známější značky motorek. Kawasaki Z650 patří ke stálicím s cenovkou do 160.000 Kč – a jak jinak než v zelené barvě. Příjemná je i Yamaha MT-07 s cenovkou do 180.000 Kč, která představuje moderní designový stroj s kvalitním motorem.
Hurá na okruh
Opravdu sportovní druhy motorek začínají nad magickou kubaturou 800 cm. Litry, dvoulitry a další závodní motorky v plné míře využijeme mimo veřejné komunikace. Kolik stojí motorka pro milovníky rychlosti?
Honda CB650R je zástupce nižší kubatury, ale vyššího výkonu. Vysokootáčkový čtyřválec stojí 230.000 Kč. Dále je tu závodní Aprilia Shiver 900 za 220.000 Kč, na které zaujme hlavně kvalitní a bezpečné šasi. A nakonec překvapivý model BMW F 900R (230.000 Kč), kterým značka opustila druhy motorek typu cestovní a dala se na dráhu silných strojů.
Nejlevnější motorky podle aktuálních katalogů (červen 2024)
Kubatura | Model | Cena |
---|---|---|
Do 125 ccm | Yuki 125 iVox | 59.990 Kč |
Benelli TNT 125 | 69.990 Kč | |
125–250 ccm | CFN Moto 300NK | 94.990 Kč |
Jawa 350 OHC | 109.900 Kč | |
250–500 ccm | Voge 500R | 129.990 Kč |
Honda CMX 500 Rebel | 167.900 Kč | |
500–800 ccm | Kawasaki Z650 | 174.900 Kč |
Yamaha MT-07 | 184.990 Kč | |
Nad 800 ccm | Honda CBR650R | 229.900 Kč |
Aprilia Shiver 900 | 219.900 Kč |
Cena dalších komponent zvyšuje náklady
Výslednou cenu motorky netvoří jen prodejní cena. Ani u těch nejlevnějších motorek se nevyhnete dalším nákladům. A čím silnější stroj máte, tím jsou vyšší. Ano, mluvíme o pořízení výbavy, kterou rozhodně nepodceňujte. Výbavu ovlivní druhy motorek.
U sportovní mašiny potřebujete kvalitní chrániče, kombinézu a helmu.
Cesťáky vyžadují výbavu kufrů a nosičů. A u chopperů zaplatíte za stylovou koženou bundu a boty.
Nakonec je tu povinné ručení na motorku. Náklady na opravu motorek jsou vysoké a nečekejte, že povinné ručení stojí méně než to na auto. Peníze motoristům ušetří sezónní pojištění motocyklu, které vykryje měsíce, kdy stroj stojí v garáži.
Kolik stojí motorka? Záleží na tom, jak rychle chcete jezdit. Ani ty nejsilnější motorky se ale cenově nevyrovnají novému autu. Co na tom ale záleží? Motorka je životní styl a pro krotitele benzínových koní představuje cenovka jen nízkou překážku.