Čeká vás stěhování a tápete v tom, kde nahlásit změnu trvalého bydliště? Máme pro vás praktický seznam, který vám tuto životní změnu ulehčí. Které instituce musíte informovat? Jaké jsou lhůty? Kdy je naopak hlášení změny pouze doporučené? Jak vám porušení této povinnosti může zkomplikovat život?
Změna trvalého bydliště: Obecné informace
V České republice mají občané jedno místo trvalého pobytu. Je nutné, aby mělo evidenční a popisné číslo. Jedná se o oficiální adresu pro úřady a doručování pošty. Pokud se na změnu trvalého bydliště dobře připravíte, nejedná se administrativně o nic složitého.
Přehledný průvodce, kde nahlásit změnu trvalého bydliště
Hlášení změny trvalého bydliště začíná na úřadech. Na nahlášení změny máte zpravidla lhůtu osm až deset dní.
Občanský průkaz
Navštívíte buď obecní úřad, úřad městské části, případně magistrát města. Tam si vyplníte Přihlašovací lístek a uhradíte poplatek. Odejdete s ustřiženým rohem na dosavadním občanském průkazu. K vyřízení změny trvalého pobytu budete potřebovat jeden z těchto dokumentů:
- výpis z katastru nemovitostí,
- kupní smlouvu,
- souhlas majitele nemovitosti,
- případně nájemní smlouvu.
Řidičský a technický průkaz
Pokud vlastníte automobil, čeká vás návštěva odboru dopravy. O nový řidičský průkaz žádat nemusíte, je ale třeba vyřídit změnu trvalého bydliště v malém i velkém technickém průkazu. S provozem vozidla souvisí také povinné ručení, případně havarijní pojištění. Informujte tedy i příslušné pojišťovny.
Banky, pojišťovny a dodavatelé energií
V další fázi si projděte všechny dodavatelské smlouvy a informujte své smluvní partnery, že došlo ke změně v osobních údajích.
Informujte:
- všechny banky, ve kterých máte zřízeny účty (nezapomeňte na poskytovatele hypotéky),
- zdravotní pojišťovnu,
- pojišťovny, u kterých máte sjednáno pojištění (životní, majetku apod.),
- dodavatele vody, plynu, elektrické energie, kabelové televize a internetu,
- telefonního operátora.
Kde ještě nahlásit změnu trvalého bydliště?
Využíváte-li SIPO , aktualizujte samozřejmě i tyto údaje. Doporučujeme také zajistit přeposílání pošty alespoň na dobu jednoho měsíce. V novém trvalém bydlišti se přihlaste k poplatkům za svoz odpadu. Na to se často zapomíná.
Většinu změn můžete dnes již hlásit elektronicky, zvládnete to tedy z pohodlí domova během jednoho odpoledne.
Kde to naopak už není potřeba?
Živnostenský úřad, katastr nemovitostí a finanční úřady jsou napojeny na základní registry. Zde již změnu trvalého bydliště tedy hlásit nemusíte.
Na co nezapomenout, ačkoliv to není povinné?
Existují další místa, kde hlásit změnu trvalého bydliště. Pokud na to zapomenete, nebude to mít pro vás takové následky, jako v případě úřadů a smluvních dodavatelů.
- knihovna a sportovní kluby,
- věrnostní kartičky,
- lékaři a zubař,
- předplatné tisku.
Už víte, kde nahlásit změnu trvalého bydliště: Co se stane, když to nestihnete ve stanovené lhůtě?
Pokud nedodržíte stanovené lhůty pro hlášení změny trvalého bydliště, může to mít pro vás nepříjemné důsledky.
- Úřady mohou udělit pokuty za nedodržení lhůt pro hlášení změny trvalého bydliště. Může vás to tedy stát zbytečné peníze.
- Může se stát, že v důsledku nenahlášení změny trvalého bydliště dojde k problémům s komunikací. Důležitá komunikace od úřadů, institucí nebo dodavatelů služeb vám nebude doručována na správnou adresu, což může vést k promeškání důležitých informací nebo dokumentů.
- Pokud neprovedete aktualizaci adresy v registračních dokladech svého vozidla včas, může to vést k problémům při kontrole vozidla nebo při potřebě komunikace s úřady v souvislosti s vozidlem.
Usnadněte si život a mějte přehled
Mějte přehled o aktuálně využívaných adresách, aktivních smlouvách, úřadech a dalších důležitých informacích. Vytvořte si seznam, který můžete využít v případě velkých životních změn.
Kde nahlásit změnu trvalého bydliště: Seznam pro život
Vytvoření a udržování takového checklistu je velmi užitečné, protože v dnešním dynamickém světě, který se neustále mění, může být obtížné pamatovat si všechny důležité kroky.
Se seznamem se vyvarujete zbytečného stresu a nepříjemností spojených s hledáním potřebných informací na poslední chvíli. Jednou vytvořený seznam samozřejmě pravidelně aktualizujte. Vhodná doba je např. na konci roku, když si chystáte diář a úkoly na další rok.
- Občanský průkaz
- Odbor dopravy
- Banky
- Pojišťovny
- SVJ či družstvo
- Dodavatelé energií
- Telefon, internet, TV
- SIPO
- Přeposílání pošty
- Svoz odpadů
- Knihovna
- Sportovní kluby
- Věrnostní kartičky
- Předplatné tisku
- Lékaři a zubaři
Co ještě evidovat v „Taháku na život"
V dnešní hektické době, kdy si musíte pamatovat spoustu důležitých informací, se vám může osvědčit vytvoření praktického průvodce pro organizaci a správu osobních záležitostí.
- Důležité kontaktní informace
- Aktivní smlouvy a doklady
- Finanční plánování (bankovní účty, investice, půjčky, důchodové plány apod.)
- Důležité události a data (narozeniny, výročí, splátky apod.)
- Zálohování dat
- Checklisty pro změny nebo různé opakující se situace (balení na dovolenou, nákupy, stěhování apod.)
- Seznam dlouhodobých cílů
- Seznam přání (co si koupit, co přečíst, kam jet apod.)
Při změně trvalého bydliště musíte informovat úřady, instituce, dodavatel energií a služeb. Nicméně v dnešní době zvládnete většinu elektronicky. Povinnost doporučujeme neopomenout, vyhnete se tak zbytečným komplikacím.
Tip! Přečtěte si více článků o domácnosti: