Jídlo za volantem může řidiče přijít draho. I když se o přestupek nejedná. Konzumace jídla a pití za volantem může být mnohdy nebezpečnější než samotné používání telefonu.
Stačí chvíle nepozornosti při otevírání zátky od láhve nebo rozbalování sušenek a problém je na světě. A to nemluvě o tom, když řidiči upadne drobek do klína a ten se ho bude snažit sebrat. Ze zákona se však o žádné protiprávní jednání nejedná, tedy až na pár výjimek. Jaké to jsou?
Kdy má s jídlem za volantem problém zákon?
Silniční zákon běžné řidiče v jezení ani pití nijak zvláště neomezuje, na rozdíl od těch profesních jako jsou například řidiči autobusů. „Řidič vozidla hromadné dopravy osob nesmí ve vozidle kouřit a za jízdy jíst a pít, bavit se s přepravovanými osobami a vpouštět je do prostoru vyhrazeného pro řidiče, rozjíždět se před uzavřením dveří a otevírat dveře před zastavením."
Za volantem se nenají ani řidiči s právem přednosti v jízdě
Konzumovat jídlo a pití nesmí při řízení pochopitelně ani řidiči vozidel s právem přednostní jízdy označených výstražným zařízením (majákem). Patří mezi ně například sanitky, policejní vozy, hasičská auta i vládní limuzíny. Jak moc to ale doopravdy dodržují jsme se zeptali jednoho z policistů.
Zákaz konzumace jídla a pití při jízdě platí také pro řidiče všech jednostopých vozidel. Nikoliv však pro spolujezdce sedícím za ním, což je zajímavé. Ten se podle zákona musí nohama dotýkat stupaček a nesmí kouřit. Řidič běžného auta se pokuty za jedení či pití za jízdy bát nemusí, jestliže se přitom plně věnuje řízení.
Pokuta za jiné porušení povinností
Jakmile by mu ale vypadlo maso z hamburgeru, on se ho následně snažil co nejrychleji dostat ze sedačky a rozkydlou majonézu ještě začal čistit. Nebo by třeba zkoušel oběma rukama uvolnit zátku na nápoji a zdržoval by tím dopravu na křižovatce, přestože padla zelená, nebo by kličkoval mezi jízdními pruhy, může policie jeho chování ohodnotit jako přestupek „Jiné porušení povinnosti".
V takovém případě by řidič musel zaplatit pokutu na místě ve výši až dva tisíce korun či 1.500 až 2.500 korun ve správním řízení.
I proto je tedy vždy lepší si zastavit, což potvrzuje také instruktor pražské autoškoly. „Své žáky to učím tak, aby vždy raději zastavili a až potom začali s konzumací jídla a nápojů. Základem je totiž mít obě ruce na volantu a plně se věnovat řízení," uvedl Radek Vrtal.
Tip! Přečtěte si více článků z moto světa: