Silnice pro motorová vozidla jsou základním prvkem rychlé komunikace. Na silničním spojení závisí zásobování a veškerá logistika. Jako řidiči na ně rádi nadáváme a smajlík s průpovídkou „Musíme to opravit“ v některých vzbuzuje až zvířecí pudy.
Přesto ale málokdo ví, co stojí za na první pohled jednoduchou opravou. Výstavba i renovace vozovky má několik fází a jedná se o administrativně komplikovanou záležitost.
Rozpor mezi asfaltem a betonem
Povrch českých vozovek se vyrábí převážně z cementobetonových desek nebo asfaltobetonu. Jak již název napovídá, hlavní složkou povrchu vozovky je beton. I přesto, že se bavíme o „asfaltkách“, tvoří tato složka vyráběná z ropy pouhých 5 procent a slouží jenom jako pojivo.
Ačkoliv současná lobby razí výstavbu silnic z asfaltobetonové směsi, stavitelé tomuto tlaku odporují. Stejně jako jinde ve stavebnictví nelze jasně říci, který materiál je lepší. Vždy záleží na situaci, podloží i vytíženosti realizované komunikace.
Srovnání asfaltových a betonových povrchů
x | Výhody | Nevýhody |
Asfaltobeton | |
|
Cementový beton |
Silnice pro motorová vozidla – technologické trendy
Bavíme-li se o pokroku ve stavebnictví, dopravní stavby patří k těm nejprogresivnějším. Často se jedná o zajímavá architektonická díla, která kombinují praktickou i estetickou stránku. Při stavbách se navíc sledují faktory jako hlučnost a dlouhodobá udržitelnost, čímž vzniká tlak na inovaci a využívání moderních technologií.
Z projektového i architektonického hlediska je zajímavý například 23,5 km dlouhý úsek na dálnici D8 v Krušných horách. Ten zahrnuje přes 480 metrů vysoké převýšení a několik stavebně náročných tunelů a mostů. Celý úsek stál 19 miliard korun a navazuje na německou dálnici A17.
Nové přísady do asfaltové hmoty
Mezi nejnovější trendy ve výstavbě pozemních komunikací se řadí užití směsí s vysokým modulem tuhosti. O vzrůstajícím vlivu ekologického lobby svědčí i využívání příměsí do asfaltové hmoty.
Aspha-min
Přísada pod obchodním názvem Aspha-min snižuje teplotu při výrobě a pokládce asfaltu až o 30 °C. Tím se redukují emise nutné pro výrobu a zlepšuje se pracovní prostředí zaměstnanců.
Noxer
Z ekologického hlediska je zajímavá také přísada Noxer. Ta díky chemické reakci oxidu titaničitého a světla ničí oxidy dusíku z výfukových plynů. Ty zůstávají na povrchu vozovky a nedostávají se do ovzduší. Emisní špína na vozovce se pak jednoduše smyje nebo oprší.
Jak se staví silnice pro motorová vozidla?
Stavba pozemní komunikace je dlouhodobý a administrativně složitý proces. Od nápadu, až po přestřihnutí pásky často uplyne i několik let. Vše začíná projektem, který zohledňuje možný provoz a působení klimatických vlivů. Následně se vybere materiál vozovky.
Některé chráněné krajinné oblasti doteď vyžadují pokládku klasických kočičích hlav.
1. Geologický průzkum
Po prvních studiích následuje geologický průzkum celé trasy. Zkoumá se stav a složení podloží, množství povrchových vod a další aspekty. To vše shrnuje projekt nové nebo rekonstruované silnice pro motorová vozidla. V něm mimo jiné najdete:
- územní plán,
- investiční záměr,
- dokumentaci pro územní rozhodnutí,
- dokumentaci pro stavební povolení,
- studii o udržitelnosti v rámci dopravy,
- majetková vyrovnání při výkupu pozemků.
2. Příprava podloží pro stavbu
Jestliže proběhnou všechna potřebná povolení, stavba může začít. Nejprve se sebere úrodná ornice a v případě rekonstrukce se odstraní staré vrstvy vozovky. Následně se pomocí těžké techniky stavba zbaví hlušiny, která novou komunikaci neunese. Ta často slouží k vytváření náspů a terénním úpravám okolí nové silnice.
3. Pokládka jednotlivých vrstev silnice
Po vytvoření vhodného podloží se položí první podkladové vrstvy. Na ně se nanese nosná drenážní asfaltová vrstva, což je hrubá a velmi pórovitá směs asfaltobetonu. Pokládku hrubé směsi následuje jemná směs a nakonec tzv. obrus – finální povrch, po kterém jezdíme.
České silnice jsou na úrovni Íránu
Ačkoliv vznikají moderní technologie, české silnice pro motorová vozidla na tom nejsou nejlépe. Podle posledního průzkumu z roku 2019, je stav silnic v Čechách podobný některým africkým zemím. Česká republika se v žebříčku nachází vedle Íránu. Lépe než my na tom jsou i státy jako Senegal, Jordánsko nebo Honduras.
Tip! Přečtěte si náš další článek: Ceny pojištění automobilů v ČR ve srovnání s ostatními zeměmi
Výklad těchto dat necháme na vás, je ovšem zřejmé, že výstavbu a renovaci nových komunikací vlády dlouhodobě podceňují. V České republice přitom najdeme přes 5 tisíc kilometrů silnic. Do budoucna jim tak přejme především větší zájem a pozornost kompetentních osob.