Nezřídka se stává, že ráno přijdeme k autu a nenastartujeme. Na to, jak nastartovat auto v zimě, přitom existují jednoduché triky.
Studené počasí neprospívá lidem ani plechovým miláčkům. I když jsou poslední zimy mírné, nečekané mrazy nás často překvapí.
Proč máme problém nastartovat auto?
S rostoucími mrazy klesá viskozita a mění se vlastnosti provozních kapalin. Chladicí kapalině jsme věnovali samostatný článek. Dnes nás zajímá hlavně benzin (nafta) a olej.
Startovací proces benzinového motoru začíná stlačením a zahřátím paliva. Ohřáté palivo se pomocí jiskry ze svíčky vznítí, čímž dojde k zažehnutí a otočení motoru. Teplota -24 °C a nižší ovšem zastaví vypařovací proces benzinu, a proto nedojde k zažehnutí.
Podobně na tom je i dieselový motor. Ten pro zážeh využívá stlačený vzduch, do kterého se vstříkne zahřáté palivo. Nízké teploty ale ochlazují palivo do takové míry, že nedojde ke vznětu. Proto se v dieselových motorech využívají žhavicí svíčky, které palivo ohřejí na provozní teplotu.
Třetí kritickou částí je autobaterie, jejíž výkon při nízkých teplotách klesá. Do jaké míry, to vám prozradí tabulka.
Teplota | Výkon |
20 °C | 100 % |
-20 °C | 50 % |
-30 °C | 30 % |
Kromě nižší kapacity a výkonu jsou problém i chemické procesy v baterii. Ty vlivem nízké teploty probíhají pomaleji, což snižuje rychlost reakcí a šanci nastartování.
![povinné ručení cena](https://www.klik.cz/blog/content/images/2023/01/pov-3.jpg)
![tankování paliva do auta](https://www.klik.cz/blog/content/images/2023/01/2-3.webp)
Prevence především
Chcete znát trik na to, jak nastartovat auto v zimě? Udržujte vaše auto v dobrém stavu. To ostatně platí nejen přes zimu. Perfektní stav vozidla zaručí, že pohodlně nastartujete i v mrazech.
Netankujte levný benzin či naftu
Co se paliva týče, řešení je snadné. Netankujte levné palivo s vysokým bodem zamrznutí. Zákon sice ukládá povinnost benzinkám od prosince do konce února nabízet zimní palivo s funkčností až do -20 °C. Zima na kalendář ale nebere ohled a překvapí i nižšími teplotami.
Pokud tankujete v traktorce nebo místním zemědělském družstvu, možná ušetříte pár korun za pohonné hmoty. Nedivte se ale, že krystaly zmrzlé nafty způsobí poškození motoru nebo palivového systému.
![bílé auto v zimě](https://www.klik.cz/blog/content/images/2023/01/3-2.webp)
5 tipů, jak nastartovat auto v zimě
Dejme tomu, že máte vůz v pořádku, ale přesto ráno auto ne a ne nastartovat. I v tento zoufalý moment existují triky na to, jak nastartovat:
- Natáhněte palivo do systému – otočte klíček do druhé polohy a chvíli počkejte. Dojde tím k zapnutí čerpadla a natlakování palivového systému. Po několika sekundách otočte klíček zpět a chvíli počkejte. Proces několikrát opakujte a poté zkuste klasicky nastartovat.
- Zahřejte baterii – jestliže vás překvapily mrazy a způsobily ztrátu kapacity baterie, jednoduchým trikem ji zahřejete a podpoříte chemické procesy uvnitř. Zapněte dálkové nebo potkávací světla, pomůže i zapnutí topení. Tím dojde k zahřátí baterie. Světla nechte pár minut zapnutá a poté vše vypněte a nastartujte.
- Netrapte startér – dlouhé týrání startéru nikomu neprospívá. Při startování točte maximálně deset vteřin a pak vyčkejte. Při delší době riskujete poškození startéru. Dlouhé starty navíc vybíjejí baterii. Jako indikátor slouží snižující se otáčky startéru, které varují před vybitou baterií.
- Spojka až na podlahu – sešlápnutím spojky dojde k jejímu rozpojení. Motor tak nemusí přemáhat sílu spojky, ale lépe soustředí sílu přímo na motor. Kromě toho, že je startování s vyšlápnutou spojkou bezpečnější, nepřetěžuje se jím startér a nedochází ke snížení životnosti motoru.
- Spreje pro rychlý start – speciální přípravky s aerosoly obsahujícími estery se obvykle stříkají do karburátoru vzduchového filtru. Látky obsažené ve spreji se zapalují při nižší teplotě než palivo, čímž podpoří startování. Spreje se vyplatí v zimě, vlhkosti, při málo nabité baterii, nebo když motor nedává dostatečně velkou jiskru. Vždy dodržujte výrobcem udávaný postup!
![Jak nastartovat auto přes kabely?](https://www.klik.cz/blog/content/images/2023/01/4.webp)
Kabely vždy pomůžou!
Speciální kapitolu věnujeme startování přes startovací kabely. Ty sice nepatří do povinné výbavy, v zimě vám je ale vřele doporučujeme. Nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit a když s nimi nepomůžete sobě, zachráníte třeba souseda na parkovišti.
Jak zapojit startovací kabely?
Postup využití startovacích kabelů je jednoduchý:
- Připojte červený kabel ke kladnému pólu vybité baterie.
- Připojte konec červeného kabelu ke kladnému pólu nabité baterie.
- Připojte modrý (nebo černý) kabel k zápornému pólu nabité baterie.
- Připojte druhý konec modrého (nebo černého) kabelu na vhodné místo na bloku motoru auta s vybitou baterií.
Takové místo vypadá jako kus vozu spojený s blokem motoru, za který dobře uchytíte kleště startovacích kabelů.
Nastartujte auto s nabitou baterií a následně auto s vybitou baterií. Auto nechte na kabelech alespoň 15 minut a nastartované bez kabelů klidně další hodinu. Jestli jedete cestou z práce domů, vezměte to oklikou, ať se baterie dobije.
Jak odpojit startovací kabely?
Kabely odpojujte v opačném pořadí, než jste je připojovali. Při manipulaci s připojenými kabely si dejte pozor, ať o nic nezavadíte. Riskujete tím zkrat a poškození jedné z baterií.
Žádnou paniku
Pravidla pro to, jak nastartovat auto v zimě, jsou poměrně jednoduchá. Pokud auto ráno nestartuje, zachovejte klid a postupujte podle našeho návodu. Přejeme vám spoustu klidných startů a kilometrů koly dolů.
Tip! Přečtěte si více zajímavostí z moto světa: